Catie' Skrevet 8. juli 2012 #1 Del Skrevet 8. juli 2012 Hva tenker dere om folk godt oppi årene som fortsatt kjører bil? Da tenker jeg ikke på de sprekeste, men dem som gjerne er dårlig til beins og virker skjelven i bevegelsene. Jeg har flere ganger sett eldre bilførere som må gå veldig sakte, som virker veldig ustø og svake. Jeg lurer da på hvordan de er i trafikken, f eks med tanke på reaksjonsevne. Hva tenker dere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Papirbit Skrevet 8. juli 2012 #2 Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Selvfølgelig skal ikke en som såvidt greier å gå få lov til å kjøre! Holdt på å bli kjørt over av en eldre for noen dager siden,vedkommende snudde seg ikke for å se om jeg var i orden engang! Vedder på at han ikke enset det i det hele tatt.. PS: all respekt for de eldre,men å la en som har veldig svak kropp,syn og reaksjonsevne kjøre er det samme som å la en full mann kjøre.. Endret 8. juli 2012 av Papirbit 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 8. juli 2012 #3 Del Skrevet 8. juli 2012 det er mange farlige eldre billister, må nesten passe på de istedenfor å stå på krava med trafikkreglene. MEN det er mye farlig ungdom som ikke har helt kontroll heller mht. fart og erfaring med å kjøre bil. Ikke minst stor fart, barn i baksetet, og mobil uten handsfree da er de nesten farligere enn de eldre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 8. juli 2012 #4 Del Skrevet 8. juli 2012 Har tenkt og sett det samme. Det må da gå ut over reaksjonsevnen til enkelte når de ser såpass skrøpelige ut. Og er det noe man trenger i trafikken, så er det å reagere - raskt. Men det ligger vel et ansvar på legene også, som godkjenner? Det er nok ikke særlig populært å ta fra de eldre førerkortet, tenker jeg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 8. juli 2012 #5 Del Skrevet 8. juli 2012 Dessverre er det mange leger som ikke tør å ta fra de eldre førerkortet. Vet om noen der barna til slutt måtte kontakte legen og si at han IKKE fikk lov å fornye førerkortet til faren. Han var jo livsfarlig. Har selv opplevd å nesten bli påkjørt av eldre mennesker i fotgjengerfelt flere ganger, og det er virkelig skummelt hvor lite enkelte får med seg. Reaksjonsevnen er, som andre her påpeker, relativt dårlig hos mange eldre. Og mange tør ikke kjøre i fartsgrensen engang og skaper dermed potensielle farlige situasjoner. Uff, nei er mange eldre som skulle vært fratatt lappen (og endel yngre, men det er jo ikke de denne diskusjonen handler om). 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #6 Del Skrevet 9. juli 2012 Det er et stort problem for trafikksikkerheten at fastlegen er den som må ta fra folk lappen. Har man hatt en person som pasient i lengre tid blir det gjerne litt for personlig, og vanskelig å ta fra gamle mennesker lappen når de sitter og griner og man vet at de blir veldig låst til hjemme uten bil. Min bestefar er 87 år gammel, og har fremdeles lappen. Det er helt sykt. Han ser nesten ingenting, selv med briller sitter han fremoverlent en meter fra skjermen og klarer ikke lese teksten. Han stabber rundt og faller støtt og stadig. Skjlver på hendene, og klarer ikke snu hodet noe særlig til sidene. Han er utrolig treig i alle bevegelser. Men lappen har han. Han bor rett ved en barneskole, er nødt til å kjøre forbi den for å komme ut på hovedveien... Han har hatt samme legen i tyve år. Han er såpass skrøpelig at han ikke klarer gå ned til busstoppet. Om vinteren klarer ikke taxiene kjøre opp til huset hans (bratt, smal bakke med skarp sving midt i...). Han blir helt avhengig av hjelp fra andre, og låst til hjemmet om vinteren. Klart det er vanskelig for legen å ta fra ham lappen, når han vet det vil ha en dramatisk negativ innvirkning på livskvaliteten hans. Anonym poster: fb22b58f0f364f13002312061ad02beb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aeternitas Skrevet 13. juli 2012 #7 Del Skrevet 13. juli 2012 Ehm, faktisk ganske overrasket at dere mener at man ikke bør få kjør bil hvis man har dårlig gange. Det er nok mange eldre der ute som ikke burde hatt lappen, helt sikkert, men å ta fra eldre folk lappen er jo litt fælt. Jeg ser ofte skrøpelige gamle folk som setter seg inn i biler jeg, men det er ikke ofte jeg ser gamle folk somikke har kontroll på veien. Dog ser jeg mange som kjører sakte, og det er jo ikke bra det heller. Er ganske ambivalent i denne saken, den er vanskelig... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smaalenningen Skrevet 18. juli 2012 #8 Del Skrevet 18. juli 2012 At man er gammel og skrøpelig betyr ikke nødvendigvis at man har dårlig syn og reaksjonsevne, så spørsmålet blir litt feil stilt. Etter min mening burde det ikke vært legen som bestemte hvorvidt en (eldre) person burde fratas lappen eller ikke. I alle fall så lenge legen ikke kan gjøres ansvarlig for ikke å ha fratatt en person lappen når det åpenbart burde vært gjort. En ordning hvor man måtte ta en obligatorisk kjøretest med sensor etter å ha passert en viss alder (eller etter anbefaling/"ordre" fra lege før man oppnådde denne alderen) ville nok ha hjulpet på problemet, men akkurat hva denne aldersgrensen skulle vært er vanskelig å si. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 18. juli 2012 #9 Del Skrevet 18. juli 2012 Man burde ha obligatoriske kjøretester når man er over 70. Og jo, som oftest betyr det at man er gammel og skrøpelig at man ikke burde kjøre bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleLola Skrevet 18. juli 2012 #10 Del Skrevet 18. juli 2012 Med tanke på at det har vært x-antall bilulykker i nærområdet mitt det siste halve året, hvor gjengangeren er at sjåføren er over 70 er jeg skeptisk til eldre sjåfører. I mars ble en jeg jobber med kjørt ned av en gammel dame mens han syklet til jobb. Han lå i koma i over en måned, brakk omtrent hvert ben i kroppen, og fikk en god smell i hodet. Han er fremdeles ikke blitt seg selv igjen, og det kan visst ta flere år.. Jeg mener alle sjåfører over 67 skal ta en simulatortest annethvert år, hvor de fokuserer på reaksjonsevne og evne til å se hindringer i veien. De som ikke har god reaksjon og ikke får med seg alt bør ikke ha lappen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. juli 2012 #11 Del Skrevet 26. juli 2012 Jeg mener alle sjåfører over 67 skal ta en simulatortest annethvert år, hvor de fokuserer på reaksjonsevne og evne til å se hindringer i veien. De som ikke har god reaksjon og ikke får med seg alt bør ikke ha lappen. Forslaget ditt kunne med fordel gjelde alle aldersgrupper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catie' Skrevet 30. juli 2012 Forfatter #12 Del Skrevet 30. juli 2012 I dag kjørte en eldre mann en liten el-bil foran bussen vi kjørte bak. Han kjørte veldig sakte, og svingte ikke inn til busstoppet for å slippe bussen og bilen vår forbi. Det var så gale at bussen blinket seg ut og var i ferd med å prøve å kjøre forbi ham, og det kunne blitt farlig! Heldigvis kom en bil imot såpass tidlig at bussjåføren ikke gjennomførte forbikjøringen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå