Gå til innhold

Gress


Stjerne

Anbefalte innlegg

Hei.

Nedenfor huset mitt har jeg en vanvittig bratt skråning, som det er umulig å bruke gressklipper på. Jeg lurer derfor på om noen vet om det finnes "gress som ikke vokser" jeg kan så der. Altså gress som vokser til en passende høyde, og så stagnerer der på en måte. Vil så gjerne ha en grønn flate, men uten å måtte ende opp med en eng hver sommer......

Stjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Egentlig et fryktelig teit forslag :oops: , men jeg prøver meg likevel...

Hva med å "så" mose? Vet ikke helt hvordan du skal få frem, men det er i hvert fall grønn og fin (så lenge den får vann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mose.. Er ikke det litt skummelt da, i alle fall hvis du har vanlig gress rett ved siden av..??

Mener å ha hørt at mose sprer seg noe innmari, så plutselig har du mose over alt i steden for gress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du får kjøpt kunstgress i et større hagesenter,det er nok litt dyrt,men det er jo det nærmeste du kommer gress som ikke vokser :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen slike skrådninger her og der (tomta vår er ikke den flateste flekken på jorden akkurat).

I den ene har vi kastet ut frø til blomstereng. Masse fine blomster hele sommeren. I en annen har vi lagt på en fiberduk og skal plante lave busker til våren. Rundt disse skal vi legge på bark. Vedlikeholdsfritt og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så veldig lyst til å ha eng, har på en måte det fra før - bare at den ikke er særlig fin da..... Sambo har faktisk vært inne på tanken med geit :) men da må vi jo nesten ha gjerde også.

Visste ikke at det gikk an å så mose jeg. Hadde kanskje ikke vært så dumt det faktisk - forutsatt at det ikke sprer seg.... Vil ikke ha det i resten av plenen.

Er ikke så inne på kunstgress... Er det som vanlig gress? Vokser det ikke i det hele tatt?

Jeg har tenkt litt på det med fiberduk og bark tidligere, men var fryktelig usikker på om det ville bli liggende. Skråningen er veldig bratt, og med alt regnet på Vestlandet var jeg redd det ville skli av gårde...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ikke vil ha eng tror jeg det lureste dere gjør er å velge ut en eller flere markdekkende stauder. Det er litt jobb første og kanskje andre året med å luke ut ting som ikke skal være der, men så får dere et teppe som vokser lavt og fint. Finnes mange varianter, både med og uten blomster. Det går fint an å blande flere sorter. Pass på å få noen som passer til lys/skygge forholdene på stedet, og som tåler lite vann (regner med det ikek er spesielt fuktig siden det er en skråning). Dere får hjelp til å velge ut bra stauder i et hagesenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er ikke så inne på kunstgress... Er det som vanlig gress? Vokser det ikke i det hele tatt?

Kunstgress er plastmatter som legges ut.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar med mange gode idéer! Jeg får ta en tur på et hagesenter og sjekke ut forskjellige alternativer og priser.

Stjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjerne:

Er ikke så inne på kunstgress... Er det som vanlig gress? Vokser det ikke i det hele tatt?

kunstgress får du kjøpt i metervis,det er en stor matte rett og slett,og kunstgresset vokser ikke.

finnes fotballbaner med kunstgress!

likte forslaget med små prydbusker/tujaer og ha bark rundt,det ser både pent og velstelt ut.ikke mye stell nei,men det krever at du kaster på mye bark for at ikke ugress kommer opp,dessuten bør du etterfylle med bark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likte forslaget med små prydbusker/tujaer og ha bark rundt,det ser både pent og velstelt ut.ikke mye stell nei,men det krever at du kaster på mye bark for at ikke ugress kommer opp,dessuten bør du etterfylle med bark.

Dette høres veldig fint ut i teorien, men i praksis ender man opp med et ugresshelvete. Noen ugress klarer uansett å komme opp igjennom barken. Og har man et tykk lag bark vil den etter hvert danne fin grobunn for frøugress sammen med rotnende løv osv. En vil altså ende opp med å måtte luke ganske mye for å holde dette pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også sånn skråning. Hvis du sår "stoppere" nederst, vil ikke resten rase ut selvom det regner. Anbefaler deg å ha busker nederst, litt fine med friske farger på blomstene, og gjerne lupiner og andre stauder rundt omkring. Eller hva med epletre, plommetre, morelltre...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...