AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #1 Skrevet 7. juli 2012 Hvor mye penger bør man minst beregne til 6uker i sørøst-Asia? Da tenker jeg KUN til fly til/fra Norge+hotell+fly/tog mellom landene. IKKE lommepenger og mat. Hvor mye bør man MINST ha til dette? Skal starte sparingen nå, så må vite hvor mye jeg minst må legge av hver mnd. Tenker å bo billig, men ikke hostel-billig da. Har funnet flybilletter fram og tilbake til Oslo til ca 6-7000 pr. pers. Anonym poster: e6bea63ebe59011e84ed500df32a507a
Anneline80 Skrevet 8. juli 2012 #2 Skrevet 8. juli 2012 Hva legger du i "billig, men ikke hostellbillig"? 100 kroner natta, 300 kroner natta? Hvilke land skal du besøke/hvor mye reising ser du for deg? Det betyr jo alt for bufsjettet.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #3 Skrevet 8. juli 2012 Du skriver ikke hvor du har tenkt å fly til, men du får i alle fall flybilletter til mange steder i Sørøst-Asia til langt under 6000 kr, spesielt om du bestiller i god tid. Det er billig å fly til Thailand for eksempel, og det er et godt sted å starte. Billig fly til Singapore er også lett å få tak i, men Singapore er et dyrt land å oppholde seg i. Hva mener du med billig, men ikke hostellbillig? I mange av landene der nede får du fine hotellrom til 200-300 kr natten. Reiser du alene eller sammen med noen du kan dele rom med? Da er det bare å regne sammen hvor mange netter du skal overnatte. Selv har jeg vært i Thailand, Kambodsja, Malaysia og Singapore. Spar så mye du kan, for da har du råd til å være med på en og annen ting som koster litt. Synd å stå der med for lite penger og gå glipp av opplevelser du gjerne skulle hatt. Anonym poster: 7939731a16da7707db20ed45c64fd775
Gjest Badabing Skrevet 8. juli 2012 #4 Skrevet 8. juli 2012 Det varierer veldig! Da jeg backpacket i Asia, brukte jeg 6000 på flyreisen til, og 8000 hjem. Når jeg fløy mellom land, lå det på mellom 500 og 1000 kroner. Hotell/gjestehus betalte jeg alt fra 25 kroner natta, til over 1000. Rundt regnet brukte jeg 100.000 på 3 måneder til sammen med fly, hotell og lommepenger, men da sparte jeg ikke på pengene.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #5 Skrevet 8. juli 2012 Det varierer veldig! Da jeg backpacket i Asia, brukte jeg 6000 på flyreisen til, og 8000 hjem. Når jeg fløy mellom land, lå det på mellom 500 og 1000 kroner. Hotell/gjestehus betalte jeg alt fra 25 kroner natta, til over 1000. Rundt regnet brukte jeg 100.000 på 3 måneder til sammen med fly, hotell og lommepenger, men da sparte jeg ikke på pengene. Håper dette er noen år siden. I dag får man flybiletter tur/retur til under 6000 kr totalt. 14.000 kr på flybilletter og hotell til over 1000 kr natten kalles ikke backpacking. Det kalles sløsing. Anonym poster: 7939731a16da7707db20ed45c64fd775
Gjest Badabing Skrevet 8. juli 2012 #6 Skrevet 8. juli 2012 Håper dette er noen år siden. I dag får man flybiletter tur/retur til under 6000 kr totalt. 14.000 kr på flybilletter og hotell til over 1000 kr natten kalles ikke backpacking. Det kalles sløsing. Anonym poster: 7939731a16da7707db20ed45c64fd775 Nei, det er ikke så lenge siden. Jeg ville betalt det samme igjen. Ved å ikke kjøpe tur/retur var jeg helt fri, og ikke bundet til en bestemt dato. 6000 til Bangkok med Thai Airways er ikke helt unormalt tror jeg. Hjem hadde jeg en lang reise med to mellomlandinger, og valgte billigste rute. Hotell.. Det kommer helt an på hvor man er. Hvis man er dårlig i Delhi, er det absolutt verdt det å ha egen do, eget bad og aircon, samt rolige omgivelser.. Samtidig brukte jeg gjerne litt ekstra på å bo litt finere i perioder, men det var omgivelsene og tilgang til strand som ofte styrte, ikke stjerner på hotellet. Det kommer altså helt an på hva man ønsker, og TS skriver jo at hun ikke nødvendigvis vil reise på billigste måte. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #7 Skrevet 9. juli 2012 Har regnet litt nå, og fly tur/retur + fly imellom landene vi skal til kommer på ca. 11000kr tilsammen. Synes ikke dette var så alt for galt egentlig. Var faktisk ikke så billig å reise til/fra Thailand da, kostet ca 4000 hver vei. Var billigere fra Dehli. Hvor mye hadde dere som har backpacket i Asia med dere i lommepenger? Jeg er en shopoholic deluxe så jeg må nok belage meg på en del lommepenger. Men det er vel en del billigere for det meste der? TS. Anonym poster: e6bea63ebe59011e84ed500df32a507a
aglaea Skrevet 9. juli 2012 #8 Skrevet 9. juli 2012 (endret) 100 000 for 3 mndr i Asia vil jeg si er ganske mye penger.. Jeg brukte vel halvparten ca (mellom 50- og 60 000) på 3 mndr, og det inkluderte i tillegg Australia, og jeg var heller ikke veldig gnien med pengene. Shoppet en del, fikk masse klær sydd i Vietnam, sendte hjem 3 esker med ting (som ikke var særlig billig) osv. Bodde en del på hostel, men bodde også på hotell. Det kommer veldig an på landene en skal til. Vietnam og Kambodsja er vel f.eks noen av de billigste landene i Sør-Øst Asia. Der trenger man ikke så mye lommepenger, mat osv er ganske billig. Iallefall hvis man kjøper mat på gata. Men Singapore er omtrent norske priser, så der ville jeg regnet med en god del lommepenger, hvis du skal der. Hvis ikke jeg husker helt feil, brukte jeg vel ca 20 000 inkl flybillett for 3 uker i Malaysia og Singapore sist. Det inkluderte alt. Vi bodde både ganske enkle steder, og noen litt dyrere. Men var ellers ganske sparsommelig. Som sagt, kommer an på hvor du skal. Air Asia har veldig billigere flybilletter, hvis man er tidlig ute! Vi fikk 3 turer med de for ca 800 kr til sammen. Endret 9. juli 2012 av aglaea 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #9 Skrevet 9. juli 2012 Nei, det er ikke så lenge siden. Jeg ville betalt det samme igjen. Ved å ikke kjøpe tur/retur var jeg helt fri, og ikke bundet til en bestemt dato. 6000 til Bangkok med Thai Airways er ikke helt unormalt tror jeg. Hjem hadde jeg en lang reise med to mellomlandinger, og valgte billigste rute. Hotell.. Det kommer helt an på hvor man er. Hvis man er dårlig i Delhi, er det absolutt verdt det å ha egen do, eget bad og aircon, samt rolige omgivelser.. Samtidig brukte jeg gjerne litt ekstra på å bo litt finere i perioder, men det var omgivelsene og tilgang til strand som ofte styrte, ikke stjerner på hotellet. Det kommer altså helt an på hva man ønsker, og TS skriver jo at hun ikke nødvendigvis vil reise på billigste måte. Hotellrom med eget bad koster ikke mange kronene i Delhi! Jeg betalte 220 kr natten i Delhi, og bodde på noe jeg vil kalle luksushotell for de pengene. Hotellet kunne like gjerne vært i Norge, kalt seg 4-stjerners og tatt 1800 kr natten, såpass bra var det. Jeg har aldri bodd i Sørøst-Asia på rom uten eget bad, men ingen av dem har kostet så mye som 1000 kr natten. Ikke engang i Bangkok, Kuala Lumpur eller Singapore. Hostell er det mest å spare på i dyre land som USA, Japan og Australia. Da deler jeg gjerne bad for å spare noen hundrelapper. I India eller Sørøst-Asia er det mulig å bo bra og billig samtidig. Hotellrom til 1000 kr natten er luksus og sløsing, ikke backpacking. Anonym poster: 7939731a16da7707db20ed45c64fd775 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #10 Skrevet 28. juli 2012 Du skriver ikke hvor du har tenkt å fly til, men du får i alle fall flybilletter til mange steder i Sørøst-Asia til langt under 6000 kr, spesielt om du bestiller i god tid. Det er billig å fly til Thailand for eksempel, og det er et godt sted å starte. Billig fly til Singapore er også lett å få tak i, men Singapore er et dyrt land å oppholde seg i. Hvor billig er billig fly til Singapore? Jeg har aldri flydd dit før, så jeg vet ikke hva som er lav og høy pris pr. person og da er det så vanskelig å vite om man har funnet en god pris eller ikke. Hvor lang tid i forveien er det lurt å booke fly? Noen som vil dele hva de har betalt for fly til Singapore og/eller Kuala Lumpur? Anonym poster: fefba70ca4a07f31e71cb52a18fb99d4
Anneline80 Skrevet 31. juli 2012 #11 Skrevet 31. juli 2012 En kamerat bestilte nettopp til Singapore for snaue 4000,-, med Lufthansa. De kjører kampanjer innimellom, så du kan gjøre lurt i å melde deg på nyhetsbrevet deres. Nesten halv pris av vanlig billettpris.
Glitnir Skrevet 31. juli 2012 #12 Skrevet 31. juli 2012 (endret) Hotellrom til 1000 kr natten er luksus og sløsing, ikke backpacking. Anonym poster: 7939731a16da7707db20ed45c64fd775 Hva som er backpacking og ikke har da strengt tatt ikke noe med hotellstandard og pris å gjøre. Backpacking er å reise rundt med ryggsekk på ryggen - og sovingen kan gjøres på både sovesal på hostels og på luksushoteller. Det første er riktignok vanligere på en standard backpackertur enn det siste, men hva som er sløsing og ikke, eller hvilke preferanser ulike har må være opp til hver enkelt. Hva er galt med å være deluxe-backpacker om man ønsker det? Endret 31. juli 2012 av Glitnir
Glitnir Skrevet 31. juli 2012 #13 Skrevet 31. juli 2012 Støtter forresten tipset om å følge med på Lufthansas kampanjer - plutselig kan det dukke opp veldig gode priser, særlig i offseason.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå