Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2004 #1 Del Skrevet 11. februar 2004 Har en venn som bor hjemme hos sin far. I fjor tjente han 27.000kr. Nå er han arbeidledig. Har han ikke rett på noen form for pengestøtte? Synes det høres så urettferdig ut at man må tjene mer enn 60.000kr (eller hva det er..) for å i det hele tatt få igjen en krone for det. Var ikke de pengene "verdt" noen ting da? Faren er vel ikke pliktig til å forsørge han, han er jo 21år. Han vet ikke hva han skal gjøre..Han har jo ikke en eneste krone. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 11. februar 2004 #2 Del Skrevet 11. februar 2004 Sosialen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 11. februar 2004 #3 Del Skrevet 11. februar 2004 Søke jobb! Masse jobber ute, nytter ikke å være kresen i en slik situasjon... http://www.asker.unginfo.no/Jobb/jobbsoek.htm http://www.agaton.net/jobbsok.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. februar 2004 #4 Del Skrevet 11. februar 2004 Må ha tjent over 83.000 for å få arbeidsledighetstrygd. Han må gå på sosialen, men aller helst bør han vel skaffe seg en jobb... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2004 #5 Del Skrevet 11. februar 2004 Takk for svar! Han søker på jobber så fort de dukker opp, men har ikke fått napp enda. Han bor i en litenby, så det er ikke så lett. Skal si til han at han kan ta seg en tur på sosialkontoret og høre om han hverfall kan få en tusenlapp eller noe i måneden mens han søker. Det må vel la seg ordne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 11. februar 2004 #6 Del Skrevet 11. februar 2004 Han kommer ikke til å få penger på sosialen til "røyk og øl" i alle fall. Om han bor hos faren og har tjent 27000,- før så må en kunne anta at faren ikke har krevd husleie, og at han ikke har hatt utgifter til mat/strøm osv. Ellers ville han ikke ha kunne klare seg for så lite. Dermed er det ikke sansynlig at han plutselig får disse utgiftene fordi han er arbeidsledig, og dermed har han heller ingen utgifter han trenger støtte fra sosialen til. Han må kunne dokumentere faktiske utgifter for å få noe hos sosialen. Hadde en veninne som kom i en vanskelig situasjon for noen år siden, og hun slet virkelig med å få hjelp til strøm/telefon. Noe til "lommepenger" var ikke snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2004 #7 Del Skrevet 11. februar 2004 Kan ikke satse på å få seg jobb ved å søke på de jobbene som dukker opp... Må være aktiv, ta kontakt med potensielle arbeidsplasser. Alltid sykehjem som trenger folk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 11. februar 2004 #8 Del Skrevet 11. februar 2004 Er du over atten og bor hjemme - har du krav på penger til livsopphold inntil du får en jobb (første lønna). Livsopphold ligger på cirka i overkant av 4000 kroner per mnd. (Varierer mellom de ulike kommunene) Tror også halve strømmen dekkes (hvis de er to i huset) - i tillegg kan du skrive en leiekontrakt hvor du betaler en liten sum per mnd. i husleie. (En høy markedsleie godtas ikke med mindre du bor i kjellerleiligheten el.lign.) Foreldre har ikke forsørgelsesplikt til ungdom over atten! Dersom faren hjalp han litt i fjor - så er han ikke pliktig til å bidra nå! Dersom han har tjent mye de tre siste månedene /halve året, så kan ikke sosialen hevde at han burde vært forutseende og holdt av penger, i tilfelle han havner på sosialen. Men de prøver seg stadig, i tilfelle du blir arb.ledig f.eks. - så kan de hevde at du burde levd på sosialsatsen siste året, og lagt av penger, i tilfelle du mister jobben - hvem gjør det? Her har de ikke loven med seg... Men selvsagt, har han tjuetusen på konto - så får han ikke sosialstønad - da lønner det seg ikke å søke riktig enda - da vil de be deg komme tilbake om noen måneder. Spør på Fattighuset: http://www.fattighuset.org/ Her kan jus-studenter svare - de jobber mye med slike saker. Du kan gjerne sende mail. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 11. februar 2004 #9 Del Skrevet 11. februar 2004 Ragnhild har rett hva gjelder husleia - hvis han greide seg på 27000 kroner i fjor, og ikke betalte husleie, vil han neppe få dekket husleie i år - men til livsopphold skal han ha - uavhengig om at faren bidro i fjor... Hvis ikke faren er gått ned i inntekt eller lign...da er det vel rimelig at han bidrar til i alle fall strømmen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 11. februar 2004 #10 Del Skrevet 11. februar 2004 Søke jobb! Masse jobber ute, nytter ikke å være kresen i en slik situasjon... PØH! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 11. februar 2004 #11 Del Skrevet 11. februar 2004 Søke jobb! Masse jobber ute, nytter ikke å være kresen i en slik situasjon... http://www.asker.unginfo.no/Jobb/jobbsoek.htm http://www.agaton.net/jobbsok.html Han skal vel ha noe å leve av til han får første lønna? Ofte får man ikke lønn før man har en måned inne, dvs. begynner du 1. mars, får du første lønn i slutten av april... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 11. februar 2004 #12 Del Skrevet 11. februar 2004 Jeg har selv fått jobb nå etter første søknad, og da jeg søkte var det mange jobber! Hvis man bare gidder ta seg tid til å "surfe" litt på f.eks Aetat sine baser finner man noe. Ja, såfremt man ikke bor veldig avsides, da. :-? Vet om folk som ikke vil sitte på Rimi, de skal jobbe i en sportsbutikk eller ingenting! Slike mennesker er det ikke synd i. Sier IKKE at trådstarters venn er det. (...mange som bare er ute etter en krangel - måtte bare poengtere det.) Til ting bli bedre får man ta de jobbene man får, det være seg: butikk, barnehage, vaskejobber. Selvom det ikke er det en ønsker. Og at vedkommende trenger penger før han får seg jobb, vel dette kom vel ikke kasta på ham?! :klø: Han visste vel, på et tidspunkt at han ikke ville få/ha penger på et annet tidspunkt...?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 11. februar 2004 #13 Del Skrevet 11. februar 2004 Jeg har selv fått jobb nå etter første søknad' date=' og da jeg søkte var det mange jobber! Hvis man bare gidder ta seg tid til å "surfe" litt på f.eks Aetat sine baser finner man noe. Ja, såfremt man ikke bor veldig avsides, da. :-? Dette er jeg ikke enig i. Det er ikke så enkelt å få jobb for alle skal jeg si deg. har du ikke lest tråder her inne om folk som har gått arbeidsløse i mange måneder? Jeg søker på stillinger DAGLIG og har gjort det siden før, og jeg har blitt innkalt til kun ett intervju! Jeg er bare ung, nyutdannet og har liten arbeidserfaring og derfor er jeg ikke særlig aktuell i de fleste stillinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 11. februar 2004 #14 Del Skrevet 11. februar 2004 Det var da voldsomt til engasjement, Starie... :o Vel, jeg fikk jobb med en gang. Ikke verdens beste jobb, men en jobb jeg var kvalifisert til. Har vanskelig for å se at du kan si at det er pisspreik?! Var du der da jeg fikk jobben?! Var du der da folk jeg vet om takket nei til Rimi?! Neivel. Dessuten sier jeg ikke at det er lett å få hvilken som helst jobb. Vet ikke hva du er nyutdannet innen, mulig det ikke er flust av jobber der. Men tar du da en jobb du kanskje til og med er overkvalifisert til inntil videre eller melder du deg heller arbeidsledig?! :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 11. februar 2004 #15 Del Skrevet 11. februar 2004 Det var da voldsomt til engasjement, Starie... :o Vel, jeg fikk jobb med en gang. Ikke verdens beste jobb, men en jobb jeg var kvalifisert til. Har vanskelig for å se at du kan si at det er pisspreik?! Var du der da jeg fikk jobben?! Var du der da folk jeg vet om takket nei til Rimi?! Neivel. Dessuten sier jeg ikke at det er lett å få hvilken som helst jobb. Vet ikke hva du er nyutdannet innen, mulig det ikke er flust av jobber der. Men tar du da en jobb du kanskje til og med er overkvalifisert til inntil videre eller melder du deg heller arbeidsledig?! :klø: Det er ikke bare å surfe litt på Aetat sine sider og vips så har man jobb. Jeg søker på alt fra vaskejobber til barnehager, men jeg har som sagt liten arbeidserfaring og da blir jo jeg automatisk sist i køen. Og hvem vil ansette en uten erfaring med barn når erfarne assistenter søker på samme jobb? Dessuten har jeg ikke sertifikat som mange av vaskejobbene krever, og nå er det mer og mer vanlig at man faktisk har noen slags kurser eller hva faen der også. Og jeg tar hva som helst, tro meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 11. februar 2004 #16 Del Skrevet 11. februar 2004 Jeg søker på alt fra vaskejobber til barnehager....... Og jeg vil heller vaske gamle menns kukost enn å sitte hjemme hele dagen og ikke engang ha penger til mat. Ja, da skulle du ikke ha noen problemer med å skaffe deg en jobb ganske raskt. Syns forøvrig holdningen din virker noe spesiell, og kanskje du burde endre den fra minus til pluss før du i det hele tatt har noen sjans til å få et positivt svar....? Har faktisk jobbet i renholdsbransjen i flere år, og vårt største problem var at vi ikke fikk tak i nok folk. (Og dette var i sentrale østlandsområdet) Samme erfaring har jeg når det gjelder korttidsvikariater i barnehage, så det viser jo at det er håp for den som vil noe. Har det siste året søkt to stillinger og fått begge, den første ble opprettet spesielt (sendte interessebrev) og den andre er resultat av en utvidelse. Hadde ingen erfaring til noen av stillingene og det gikk heller ikke gjennom kjente. Det er håp i hengende snøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 11. februar 2004 #17 Del Skrevet 11. februar 2004 Ja, da skulle du ikke ha noen problemer med å skaffe deg en jobb ganske raskt. Syns forøvrig holdningen din virker noe spesiell, og kanskje du burde endre den fra minus til pluss før du i det hele tatt har noen sjans til å få et positivt svar....? Har faktisk jobbet i renholdsbransjen i flere år, og vårt største problem var at vi ikke fikk tak i nok folk. (Og dette var i sentrale østlandsområdet) Samme erfaring har jeg når det gjelder korttidsvikariater i barnehage, så det viser jo at det er håp for den som vil noe. Har det siste året søkt to stillinger og fått begge, den første ble opprettet spesielt (sendte interessebrev) og den andre er resultat av en utvidelse. Hadde ingen erfaring til noen av stillingene og det gikk heller ikke gjennom kjente. Det er håp i hengende snøre. Hvordan er holdningen min noe spesiell? Jeg er så lei av at folk har slike holdninger til de som går langtidsledige. Folk som ikke kjenner meg har alltid et eller annet de skulle ha sagt. Folk tror jeg er lat og at jeg bare sitter hjemme og sutrer hele dagen. Dere aner ikke for en innsats jeg gjør for å få meg en jobb og hvor bittert jeg angrer på den utdannelsen jeg har tatt. Jeg hadde jobb fra oktober til desember (hvor jeg faktisk hadde over en time reisevei hver vei) som jeg ble permittert fra. Fortell meg du celine hva jeg skal gjøre for å få meg jobb.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 11. februar 2004 #18 Del Skrevet 11. februar 2004 Modne litt?! Språket ditt er ikke særlig pent. vaske gamle menns kukost?? :o pisspreik?? :o Håper for din skyld at du klarer å formulere deg på en mere moden måte når du er på intervju, ikke være så negativ, som Celine sier, og rett og slett stå på. Du er da veldig aggressiv? Jeg ville ikke ansatt en som var negativ og tverr.... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2004 #19 Del Skrevet 11. februar 2004 Min nabo er i samme situasjon. Sønn får 700 kr i uka til mat og div andre nødv artikler. Husleie blir dekt av sosialeb. Hadde han bodd hjemme hadde far hatt krav på matpengene. En lov sier at ingen skal gå uten mat/hus i Norge. her i komunen så må du jobbe for pengene etter tre mnd oom du ikke har fått deg jobb. <<<<<arb.giver har ingen utgifter. Dette er for at de ikke skal gå ledige lenge. Farlig. Det viser seg at de kommer seg fortere ut i fast arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 11. februar 2004 #20 Del Skrevet 11. februar 2004 Modne litt?! Språket ditt er ikke særlig pent. :o :o Håper for din skyld at du klarer å formulere deg på en mere moden måte når du er på intervju, ikke være så negativ, som Celine sier, og rett og slett stå på. Du er da veldig aggressiv? Jeg ville ikke ansatt en som var negativ og tverr.... :-? Jeg banner vanligvis sjelden (og jeg beklager de stygge ordene), men når folk skriver at det bare er å få seg en jobb så blir jeg både såret og sint. Jeg jobber så utrolig hardt for å få meg en jobb, og det sliter virkelig å ikke få noe. Man mister jo motet og troen på seg selv etter en stund også. Og hvordan man blir oppfattet på et forum ligger vanligvis langt i fra virkeligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå