AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #1 Skrevet 7. juli 2012 Vi skal passe en katt i et par uker, men har også veldig lyst til å være med et vennepar på hytten i et par dager. Så jeg lurer på om katten kan være alene hjemme? Denne katten er godt voksen, og trives med å være ute. De andre gangene vi har passet katten har den vært med ute enn den har vært inne, og kommer stort sett bare inn for å sove og spise. Vi skal arrangere det slik at noen kommer til huset og sikrer seg at katten har mat, vann og det som trengs. Det er også en delvis oppvarmet bod like ved inngangsdøren, der vi kan legge ut tepper, etc. hvis det skulle bli dårlig vær. Det er heller ikke snakk om mer enn 1 - 3 dager. Så jeg lurer på om dette er forsvarlig? Anonym poster: 1370c24425f3ace6a66e66350ea6f1a8
Minttu Skrevet 7. juli 2012 #3 Skrevet 7. juli 2012 Tror det skal gå bra Hvert fall om det bare er et par dager. Så lenge den har mat og drikke går det nok bra 2
Lilac Skrevet 7. juli 2012 #4 Skrevet 7. juli 2012 Det går helt fint så lenge noen kommer og passer på mat og vann som du sa. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #5 Skrevet 7. juli 2012 Spør eieren om lov! Jeg har aldri hatt katt men vet om mange som har latt katta gå ute når de er bortreist fordi de har alliert seg med en nabo som setter ut mat og vann. Det kommer helt an på hvor man bor syns jeg, jeg hadde ikke latt noen gjøre det med katta mi i feks Oslo, men på landet hadde det vært greit kanskje.. Anonym poster: d0254ea866969a8d4a21540d0253a5cf 5
Honnikorn Skrevet 7. juli 2012 #6 Skrevet 7. juli 2012 Vel, det må du nesten spørre eier om. Jeg ville ikke dratt fra et dyr jeg har påtatt meg å passe, men jeg har dratt på helgetur og latt min egen katt være alene hjemme. Den er da alltid inne, aldri alene ute i dagesvis. 11
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #7 Skrevet 7. juli 2012 Det går helt bra! Vi har mange katter i nabolaget (inkludert oss selv), og vi deler alle på å mate hverandres katter mens den andre er på ferie. Kattene klarer seg helt fint! Anonym poster: 47d3ca1ffd92cd7915abc3d8cf7cce24
katinkatinka Skrevet 7. juli 2012 #8 Skrevet 7. juli 2012 Du vet at du har lest litt for lenge på KG når du tror spørsmålet til TS er om brukeren Katten kan være alene hjemme... 5
skruf Skrevet 7. juli 2012 #9 Skrevet 7. juli 2012 Jeg lar katten vår være hjemme alene ei helg, men da er den inne, ikke ute. Og jeg har en nabo som har nøkkel og stikker innom og fyller opp vannskål og mat. Er det snakk om at vi er borte lengre enn noen dager så bor katten hos ei venninne, der den såklart er inne. Mtp at det ikke er din katt så bør du høre med eieren først om du vurderer å la den være ute. Hvis ikke ville jeg hatt kattedo og hatt katten inne de dagene du er på tur med venner. 2
skruf Skrevet 7. juli 2012 #10 Skrevet 7. juli 2012 Du vet at du har lest litt for lenge på KG når du tror spørsmålet til TS er om brukeren Katten kan være alene hjemme...
Gjest Uanonymbruker Skrevet 7. juli 2012 #11 Skrevet 7. juli 2012 Og om noe skjer katta så må ts fortelle eieren at "nei jeg var på hyttetur jeg så jeg vet ikke hvor katten din er hen eller om den har vært hjemme og spist eller om den var her skadet før den forsvant igjen" lurt.. 7
CathFoto Skrevet 8. juli 2012 #12 Skrevet 8. juli 2012 Jeg kan velge at mine katter skal være hjemme alene en natt, men å bestemme at en annens katt skal det, som du har lovet å passe er utrolig dårlig gjort uten å spørre eieren. Om noen hadde lovet å passe mine puser, og jeg så hadde fått vite at de hadde dratt fra de i tre dager uten å si i fra så hadde jeg blitt sint. Det går sikkert bra, men hva om katten blir syk/skadet? 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #13 Skrevet 8. juli 2012 TS her. Takk for gode råd, har vært litt usikker med tanke på hvordan vi skal gjøre det, eller om vi skal gjøre det i det hele tatt. Skal spørre eierene, spesiet om katten da burde være inne eller ute. Går det ikke greit så finner vi en annen løsning. Anonym poster: 1370c24425f3ace6a66e66350ea6f1a8
RockyRose Skrevet 8. juli 2012 #14 Skrevet 8. juli 2012 Vi lot katten vår vere åleine 2 veker (svigermor mata, kosa og gav han nytt vatn kvar dag). Bortsett frå at katten kjeda seg, så gjekk det heilt fint Er ikkje katt åleinedyr då?
Sulosi Skrevet 8. juli 2012 #15 Skrevet 8. juli 2012 Jeg hadde blitt skikkelig forbannet om noen hadde tatt på seg å passe mine katter for så å reise bort og overlate katten til en "vikar for vikaren". Enten passer man katten som avtalt eller så sier man nei til å passe. 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #16 Skrevet 8. juli 2012 Jeg hadde blitt skikkelig forbannet om noen hadde tatt på seg å passe mine katter for så å reise bort og overlate katten til en "vikar for vikaren". Enten passer man katten som avtalt eller så sier man nei til å passe. TS her, når vi sa ja så var vi ikke helt forberedt på at det skulle klaffe så dårlig med ferien vår. Men vi har snakket med eier (som forsåvidt er foreldrene til kjæresten, bare så det er sagt) Og de har gitt tillatelse til å la farfar og onkel komme og se etter katten et par dager. Så det hele løste seg til det beste for alle parter Anonym poster: 1370c24425f3ace6a66e66350ea6f1a8 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #17 Skrevet 8. juli 2012 Haha, tror ikke dere får passe kattene neste gang ts. De har jo ikke noe valg enn å si ja, for de har garantert ikke en plan B - for de regner jo med at dere som har sagt ja, ikke bryter et slikt løfte. Så de må jo bare la dere reise bort. Men de lærer nok at dere kanskje ikke er dem man skal stole på Anonym poster: e44f4532ce175aebd56d83b2d272f771 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #18 Skrevet 8. juli 2012 Haha, tror ikke dere får passe kattene neste gang ts. De har jo ikke noe valg enn å si ja, for de har garantert ikke en plan B - for de regner jo med at dere som har sagt ja, ikke bryter et slikt løfte. Så de må jo bare la dere reise bort. Men de lærer nok at dere kanskje ikke er dem man skal stole på Anonym poster: e44f4532ce175aebd56d83b2d272f771 De har hatt to måneder på å skaffe en plan B, C, D, E og F. Vi har passet katten utrolig mange ganger før. Og som sagt, så er dette en god voksen katt, og farfaren som bor 5 minutter unna skal komme innom og se til katten minst en gang om dagen. Hadde det vært en kattunge, nyinflyttet, eller andre omstendigheter så hadde vi ikke en gang vurdert å dra. Men vi skal bare en time unna, og blir borte i to dager. Eierene har sagt ja, og de vet veldig godt at de KAN si nei. Det er tross alt sønnen deres det er snakk om her. Anonym poster: 1370c24425f3ace6a66e66350ea6f1a8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #19 Skrevet 8. juli 2012 De har hatt to måneder på å skaffe en plan B, C, D, E og F. Vi har passet katten utrolig mange ganger før. Og som sagt, så er dette en god voksen katt, og farfaren som bor 5 minutter unna skal komme innom og se til katten minst en gang om dagen. Hadde det vært en kattunge, nyinflyttet, eller andre omstendigheter så hadde vi ikke en gang vurdert å dra. Men vi skal bare en time unna, og blir borte i to dager. Eierene har sagt ja, og de vet veldig godt at de KAN si nei. Det er tross alt sønnen deres det er snakk om her. Anonym poster: 1370c24425f3ace6a66e66350ea6f1a8 Men det var først nå dere sa at dere og skulle reise bort - og du er da voksen nok til å skjønne at man ikke kan finne en person man stoler på og som faktisk har annledning til å passe en katt i to uker - på så kort tid! Du gir dem ikke noe valg når du sier fra på så kort tid, for man legger da ikke flere planer når man har funnet noen man tror man kan stole på og som har sagt ja til å passe katten? Det er jo idiotisk. Anonym poster: e44f4532ce175aebd56d83b2d272f771 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #20 Skrevet 8. juli 2012 Men det var først nå dere sa at dere og skulle reise bort - og du er da voksen nok til å skjønne at man ikke kan finne en person man stoler på og som faktisk har annledning til å passe en katt i to uker - på så kort tid! Du gir dem ikke noe valg når du sier fra på så kort tid, for man legger da ikke flere planer når man har funnet noen man tror man kan stole på og som har sagt ja til å passe katten? Det er jo idiotisk. Anonym poster: e44f4532ce175aebd56d83b2d272f771 Jeg må åpenbart ha misforstått noe, jeg var så sikker på at det var snakk om at vi skulle bort i to dager, og ta oss av katten de resterende 12 dagene. Og at farfar (eller, eiers far) kunne komme innom de to dagene og se etter katten. Og hvis du hadde lest det jeg skrev, hadde du sikkert fått med deg at vi fikk spørsmålet for ganske lenge siden, og at vi på den tiden ikke helt visste når vår egen ferie var. Og det ble også gitt beskjed til eierene at det var greit å si nei, i forhold til at den lille fisketuren vår kan taes ved en annen anledning hvis det var krise. Grunnen til at vi vil ta den turen i ferien, er fordi det er det ene tidspunktet i nærmeste fremtid som det også passer for de vi skal dra med, ettersom de har et barn å tenke på. Anonym poster: 1370c24425f3ace6a66e66350ea6f1a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå