AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #1 Skrevet 7. juli 2012 Dere som har godt voksne foreldre (la oss si 80 år og oppover), hvor ofte besøker dere dem? Jeg besøker ikke min gamle mor så ofte, men vi ringes. Vi bor i samme by, men langt nok fra hverandre til at det må byttes busser og gåes et stykke fra og til. Hvis jeg skal være der et par timer, må jeg i hvert fall sette av fire. Hun gir ikke inntrykk av at hun ønsker mer besøk. Hun har hjemmehjelp til de praktiske tingene. Men hennes yngre søstre har nå begynt å forsøke å gi meg dårlig samvittighet, de både hinter og sier rett ut at nå må jeg dra dit oftere. De forteller gjerne at nå har de vært der og ordnet ditten og kjøpt datten. Ting som min mor ikke har bedt om, men likevel må betale for. Søstrene er også pensjonister, men spreke, og med all verdens tid til rådighet. Jeg forsøker å minne om at jeg faktisk er i full jobb, men det hjelper ikke. Bør jeg ha dårlig samvittighet om jeg ikke besøker ofte? Det hører også med til historien (som søstrene ikke kjenner) at jeg har hatt et anstrengt forhold til min mor med alkoholmisbruk og flere ganger blitt slått i oppveksten. Vi har nå et greit forhold, mye fordi vi ikke bor sammen eller treffes så ofte. Anonym poster: f64feb39e8ab72e68aeeae093f69523a
Birgitta Skrevet 7. juli 2012 #2 Skrevet 7. juli 2012 La kjerringene styre som de vil, og stå for det du mener selv. Ingen ting er bedre enn at du og mora di er fornøyde. 1
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2012 #3 Skrevet 7. juli 2012 Jeg er innom min eldre svigermor hver dag etter jobben fordi hun trenger mye hjelp. Mye av det jeg hjelper henne med, vet hun ikke engang at hun behøver hjelp til. For eksempel å gå igjennom posten med henne (hun har en tendens til å legge unna regninger), sjekke medisinene hennes (i morgen må du ringe legen for ny resept), lese av strømmen... ingenting av dette hadde blitt gjort hvis jeg skulle ventet til hun ba meg om hjelp. Min noe yngre, men fremdeles eldre, mor bor såpass langt unna, at henne besøker jeg 4-5 ganger i året. Mitt søsken er derimot innom henne 3-4 ganger i uken. Ut i fra hva du forteller, antar jeg at du er der så ofte som du må, hverken mer eller mindre, og det burde respekteres. Det er ditt valg, basert på tidligere hendelser, og ikke noe dine tanter og onkler har noe med å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #4 Skrevet 8. juli 2012 Trodde brukeren her inne er ganske unge, så foreldre på 80 og oppover....kansje ikke mange som kan svare på denne tråden. Jeg har en eldre mor (70 årene) Her er det sykdom inn i bildet. Ikke slik at hun ikke klarer seg. Jeg er der en gang i uken. Gjør få praktike ting, da jeg mener hun vil klare ting selv. Vi møtes av og til i byen for å titte, gå på kafe. Vi bor et stk. unna hverandre, og hun kjører ikke bil,banskelig med buss. Så derfor er hun lite til oss Anonym poster: 649d06d7978dbbf526a2841409b8a980
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #5 Skrevet 8. juli 2012 Jeg har en mamma som er 80+, bor på sykehjem. Etter at hun flyttet dit, har jeg ikke besøkt henne mer enn ca. hver annen måned (to timers kjøring hver vei). Jeg var utrolig sliten da hun endelig fikk sykehjemsplass, med mye dårlig samvittighet fordi jeg visste at hun ikke klarte seg der hun bodde. Jeg har ikke dårlig samvittighet lenger, fordi jeg vet hun har det bra og får den nødvendige omsorgen der hun er nå. Skuldrene er kommet "på plass" igjen :-) Anonym poster: 5b519b2d16b2e1a4fa1be032737082f9
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #6 Skrevet 8. juli 2012 Hva mener du selv er ofte da? Mine foreldre er oppunder 60, så jeg faller litt utenfor dem du ber svar fra, men jeg besøker dem hver helg. Min mor besøkte min bestemor hver dag før hun kom på sykehjem (da hun var 85), men da bodde mormor 10 min gange borte. Når hun kom på sykehjem besøkte min mor henne 3-4 ganger i uken, gikk rett fra jobb. Min far besøker mine besteforeldre (85 år gamle) minst en gang i uken. De bor ikke så langt borte de heller. Mine onkler er vel innom en gang eller to i måneden. Jeg ville nok besøkt mine foreldre minst hver uke selv om det betød en times reisevei hver vei. Anonym poster: 8d2555c9e1ecf9c331e2917e17dd2066
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå