AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #1 Skrevet 7. juli 2012 Hei Jeg har nå nylig fått meg en katt, den er ca 6 mnd og er mest sannsynlig en blandingsrase, er veldig lik en Hellig Birma, forskjellen er at den er lys i neseområdet. Denne katten fant vi forlatt og syk, så vi tok den med til en væteriner, vi bestemte oss senere for å ta med oss katten hjem, og nå lurer jeg litt på hvordan jeg skal gå frem med å slippe katten ut? Fikk beskjed fra dyrlege at den burde være inne iallefall i 1-2 mnd, før vi slipper den ut. Er veldig redd for at den skal stikke av og ikke komme tilbake! Katten er veldig rolig og den er tydeligvis vandt med mennesker, men liker ikke å bli holdt. Vet jo ikke historien til katten, om den har blitt mishandlet eller hva som har hendt med den. Har også lest mye på internett om hvordan jeg skal gå frem for å venne katten til å vere ute, men jeg vil gjerne høre deres tips! Beklager for et litt rotette innlegg, med mange skriveleif Anonym poster: 60ebd4c9015a8cc726eee4b4ed9f9339
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #2 Skrevet 7. juli 2012 Fant dere katten forlatt og syk ..ute? Pusen er jo alt for liten til å vandre bortkommen ute for egen labb. Har dere forsikret dere om at katten ikke er savnet noe sted? Dersom katten ikke er ID-merket med chip eller tatovering, og dere har lagt ut bildeannonser om katt funnet, og ellers letet etter eier så må jeg si gratulerer med nytt familiemedlem! Tusen takk for at dere har gitt en pus en ny sjanse. Jeg er enig i at pus bør holdes inne som anbefalt og fokusere på å bli kjent med ny familie og nytt hjem. Om katten allerede har vandret ute, kan det hende den har et ønske om å gå ut igjen. Anbefaler på det sterkeste at dere chipper, tatoverer og kastrerer katten før dere tenker på å åpne ytterdøra for pus. Normalt er det først ved denne alderen at katter i det små begynner å utforske hage og balkong med tilsyn. Når dere først åpner døra for pusen er det viktig at dere er i nærheten, at døra står åpen så pus kan løpe inn igjen, og at dere har noe skikkelig godt og superattraktivt som dere kan tilby og belønne med når pus kommer til dere, eller går inn i huset igjen. Gjør det lønnsomt å attraktivt å holde seg i nærheten og komme hjem. Anonym poster: 4af117af6b709216a44367af0c129d23 2
Gjest Yva Skrevet 7. juli 2012 #3 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har alltid vært ute de første gangene med mine kattunger og hatt døren åpen så de kan løpe inn hvis de blir skremt. Så etter noen dager har de fått gått ut alene, og så får de noe godt hver gang de kommer inn igjen. Har funket hver gang, og har hatt/har 2 katter som ikke var sosialisert og 3 "vanlige"
Tabris Skrevet 7. juli 2012 #4 Skrevet 7. juli 2012 Jeg vet ikke hvor lenge dere har hatt den, men den bør være inn i hvert fall en måneds tid slik at den blir trygg på dere og føler seg hjemme der. Så kan du nå i sommer bare åpne ytter- eller terrassedøren og la katten utforske uteområdet i eget tempo. Følg med den, og bli med den ut i begynnelsen. De første gangene trenger det ikke være mer enn et par minutter, før du tar pus med inn igjen og lukker dørene. Så kan du etterhvert som den blir eldre la den være ute lenger, og redusere hvor mye du selv følger med. Er det mye Hellig Birma i den, så er det ikke sikkert den er interesert i å gå så langt uansett. Du bør også få den sterilisert før den blir kjønnsmoden, spesielt siden den er ute.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #5 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har alltid vært ute de første gangene med mine kattunger og hatt døren åpen så de kan løpe inn hvis de blir skremt. Så etter noen dager har de fått gått ut alene, og så får de noe godt hver gang de kommer inn igjen. Har funket hver gang, og har hatt/har 2 katter som ikke var sosialisert og 3 "vanlige" Kattunger som får gå ut alene etter noen dager med åpen dør? Jeg håper de er ID-merket og kastrerte før du slipper de ut alene, og at du med kattunge mener ungkatter som er godt i ferd med å utvikle retningssansen som utvikles kontinuerlig og gradvis gjennom hele det første leveåret Veldig smart å gi noe godt når de kommer hjem, det skal lønne seg å droppe utelivets fristelser for å kome hjem til hu mor Anonym poster: 4af117af6b709216a44367af0c129d23
Gjest Yva Skrevet 7. juli 2012 #6 Skrevet 7. juli 2012 Kattunger som får gå ut alene etter noen dager med åpen dør? Jeg håper de er ID-merket og kastrerte før du slipper de ut alene, og at du med kattunge mener ungkatter som er godt i ferd med å utvikle retningssansen som utvikles kontinuerlig og gradvis gjennom hele det første leveåret Veldig smart å gi noe godt når de kommer hjem, det skal lønne seg å droppe utelivets fristelser for å kome hjem til hu mor Anonym poster: 4af117af6b709216a44367af0c129d23 Neinei ikke det jeg mente holder dem jo inne til de er trygge hjemme først, sånn type to måneder etter jeg fikk dem har jeg sluppet dem ut og vært ute med dem. men døren har jo vært åpen så de kan løpe inn. Og mine katter blir alltid kastrert/sterilisert, chippet og vaksinert Ja jeg kaller dem kattunger til de er ett år de får heller ikke gå ut hvis de er type 16 uker og under Var ikke helt våken når jeg skrev
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #7 Skrevet 7. juli 2012 Fant dere katten forlatt og syk ..ute? Pusen er jo alt for liten til å vandre bortkommen ute for egen labb. Har dere forsikret dere om at katten ikke er savnet noe sted? Dersom katten ikke er ID-merket med chip eller tatovering, og dere har lagt ut bildeannonser om katt funnet, og ellers letet etter eier så må jeg si gratulerer med nytt familiemedlem! Tusen takk for at dere har gitt en pus en ny sjanse. Jeg er enig i at pus bør holdes inne som anbefalt og fokusere på å bli kjent med ny familie og nytt hjem. Om katten allerede har vandret ute, kan det hende den har et ønske om å gå ut igjen. Anbefaler på det sterkeste at dere chipper, tatoverer og kastrerer katten før dere tenker på å åpne ytterdøra for pus. Normalt er det først ved denne alderen at katter i det små begynner å utforske hage og balkong med tilsyn. Når dere først åpner døra for pusen er det viktig at dere er i nærheten, at døra står åpen så pus kan løpe inn igjen, og at dere har noe skikkelig godt og superattraktivt som dere kan tilby og belønne med når pus kommer til dere, eller går inn i huset igjen. Gjør det lønnsomt å attraktivt å holde seg i nærheten og komme hjem. Anonym poster: 4af117af6b709216a44367af0c129d23 Takk for gode råd Vi har sjekket om pusen er id-merket og det var heller ikke noen som savnet den, og med tanke på kattens dårlige tilstand så trodde dyrlegen at katten mest sannsynlig hadde hvert forlatt en god stund, det var derfor hun var enig i at vi kunne ta den med hjem. Vi har prøvd å latt katten utforske hageområdet i noen minutter, med tilsyn, men jeg føler at hun har lyst til å stikke av når vi kommer i mot henne. Men, vi får prøve å ha noe ekstra godt i nærheten og se om det vil friste ts Anonym poster: 60ebd4c9015a8cc726eee4b4ed9f9339
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #8 Skrevet 7. juli 2012 Neinei ikke det jeg mente holder dem jo inne til de er trygge hjemme først, sånn type to måneder etter jeg fikk dem har jeg sluppet dem ut og vært ute med dem. men døren har jo vært åpen så de kan løpe inn. Og mine katter blir alltid kastrert/sterilisert, chippet og vaksinert Ja jeg kaller dem kattunger til de er ett år de får heller ikke gå ut hvis de er type 16 uker og under Var ikke helt våken når jeg skrev Høres ut som kattene dine var heldige som fikk komme til deg Takk for gode råd Vi har sjekket om pusen er id-merket og det var heller ikke noen som savnet den, og med tanke på kattens dårlige tilstand så trodde dyrlegen at katten mest sannsynlig hadde hvert forlatt en god stund, det var derfor hun var enig i at vi kunne ta den med hjem. Vi har prøvd å latt katten utforske hageområdet i noen minutter, med tilsyn, men jeg føler at hun har lyst til å stikke av når vi kommer i mot henne. Men, vi får prøve å ha noe ekstra godt i nærheten og se om det vil friste ts Anonym poster: 60ebd4c9015a8cc726eee4b4ed9f9339 Uff, stakkars pus, det var nok godt at hun fant veien til dere Hvor lenge har hun hatt husarrest så langt, og hvordan oppfører hun seg innendørs? Er hun helt trygg i hjemmet og trygg på dere? Og viser hun i det hele tatt tegn på at hun vil ut igjen? Dersom hun er usikker på dere innendørs, kan dere nok ikke forvente at hun tar i mot dere med åpne armer utendørs. Mange katter "mister" sansene sine ute om de kjenner seg utrygge og redde. Da kan det virke som de hverken kjenner igjen matmor eller matfar, noe som gjør det veldig vanskelig å være en attraktiv og trygg havn. Anbefaler derfor igjen å opprettholde innetid før introduksjon til uteliv, og at dere sosialiserer og håndterer så mye som mulig (må se an pus, så klart) til dere kjenner at tiden er moden for å gå ut. Har dere prøvd å trene med sele innendørs? Det kan være en ekstra trygghetsfaktor med sele ute i overgangsfasen før pus får gå fritt ute. Det å gå mot pus (gjerne med store, bråkete klær, ytterjakker, tunge sko etc) kan være skremmende. Det skremmer fortsatt min katt, og han har kjent både meg og utelivet i lang tid! Kanskje er det bedre om dere lar pus komme til dere (ved hjelp av noe skikkelig stinkende nykokt fisk, saftig våtmat eller raslende kattegodis)? Anonym poster: 4af117af6b709216a44367af0c129d23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå