Gå til innhold

VG oppfordrer indirekte til å drepe snegler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

http://www.vg.no/protokoll/?pid=1181

Jeg så akkurat denne oppfordringen i VG til at folk skal sende inn sine drapshistorier om snegler... + Bilde av en delt snegle?? :eeeh: Dette syns jeg er ganske uetisk, er jeg den eneste?

Uansett om snegler er irriterende å ha i hagen så er det fortsatt dyr med nervesystem, øyne, munn og følehorn, ikke særlig annerledes enn sommerfugler, bare litt mindre "søtt" og appellerende utseende?

Syns det er brutalt at folk heller salt og salmiakk over snegler slik at de "vrenger seg selv" og etser bort i en langsom død... :frown:

Anonym poster: 189e78a155d3c5365ad72cf9a30dfc10

• Liker 6

Fortsetter under...

AnonymBruker

Godt ikke bøndene har samme innstilling til skadedyr som deg, ellers hadde vi vært utdødd for lenge siden.

Anonym poster: 216b441e9471bd818ab1afc80c259363

Utdyp..? Hvilke skadedyr kunne ha utryddet mennesker?

AnonymBruker

Det finnes jo kattehjem hvor folk tar seg av katter som ingen vil ha. Kanskje du skulle starte norges første sneglehjem? :)

Anonym poster: eaefc17d49f3406bb93e8ea7d2539ff4

Hihi. Nå bor jeg tilfeldigvis utenfor Norge i et land hvor folk faktisk spiser snegler... Men å ta seg av uønskede dyr, det er noe jeg allerede gjør faktisk, har adoptert flere uønskede dyr + donert penger til dyrevern flere ganger.

Annonse

Gjest Uanonymbruker

Jeg syns også metodene er brutale, akkurat som jeg syns musefeller er brutale.

Men skal det på død og liv gjøres så ikke skryt av at du har gjort det i avisen. Tenk det ramaskriket som hadde oppstått om de hadde postet et bilde av en fornøyd seksåring med tjue døde mus spiddet på en stake sånn som de gjør med sneglene.

Ufyselig.

• Liker 3

Iberiasneglen hører ikke hjemme i norsk fauna, så støtter oppfordringen. Ellers så var jo tipset angående sneglepensjonat en ting å ta til ettertanke?

Det er skadedyr. Da må vi ha et for stokkmaur og et for mus også :gjeiper:

• Liker 1

Har noen av dere hage? Har dere hatt besøk av disse små søte vesnene? Jeg har hage. Her om dagen kunne jeg ikke gå i hagen min uten å tråkke på de. Vi drepte til sammen over 200 stykker bare på en liten del av hagen. Da orka jeg ikke mer. Det var ufyselig, og jeg liker det ikke, men det er jo et PROBLEM! Hadde det vært like få av de som andre snegler, hadde det vært OK, men disse formerer seg jo helt hinsides! Man kan synes hva man vil om å drepe dyr, men man kan ikke la de ta over helt. Støtter det helt og holdent.

• Liker 2

Oi, svarte visst litt fort jeg, for jeg hadde bare sett den ene linken til VG der det sto info om det, ikke der folk hadde sendt inn sine bilder og idiotiske historier. Ser ikke helt poenget med det, men jeg ser helt klart poenget med å prøve å bekjempe disse små dyra.

Jeg minns å ha hørt at den mest "humane" metoden er rett og slett å klippe de i to. Da dør de med en gang. Vet ikke om det stemmer.

Annonse

Gjest Sjokoladebolle

Har noen av dere hage? Har dere hatt besøk av disse små søte vesnene? Jeg har hage. Her om dagen kunne jeg ikke gå i hagen min uten å tråkke på de. Vi drepte til sammen over 200 stykker bare på en liten del av hagen. Da orka jeg ikke mer. Det var ufyselig, og jeg liker det ikke, men det er jo et PROBLEM! Hadde det vært like få av de som andre snegler, hadde det vært OK, men disse formerer seg jo helt hinsides! Man kan synes hva man vil om å drepe dyr, men man kan ikke la de ta over helt. Støtter det helt og holdent.

Usj, ja her tråkker jeg på de rett som det er, kan ikkje skjønne at det skal være mye bedre for sneglen :P Jeg savner å kunne gå barbent ute uten å risikere å skvise noen feite snegler under tærne.

Men jeg er enig i at en må bruke litt mer humane metoder for å bli kvitt de, det å bruke f.eks softgun er bare unødvendig. Gjør heller kort prosess uten å pine sneglene slik.

• Liker 1
Gjest Vettel

De sneglene med hus er temmelig ufordragelig, og ikke eter de opp alt som kommer i deres vei. Og reguleres naturlig i vår natur.

Iberiasneglene, som avisartikkelen handler om, er derimot et skadedyr. Den har ingen naturlige fiender her i Skandinavia. Den er opprinnerlig fra området rundt Spania. Der reguleres bestanden naturlig gjennom tørke og høy varme.

Her i Skandinavia så er det ypperlige oppvekst vilkår for de, passe temperatur og mye regn.

Og nei, jeg har ingen skrupler ved å kaste ut jernfosfor for å ta livet av de. De eter alt de kommer over, legger opp til 400 egg i hagen per sesong, de eter avlinger, blomster, ALT ute!

Hagen min er full av hull etter de små jævlene, når det har regnet kryr det av de. Men så lenge naboene mine ikke bekjemper de, så kommer nye tilbake hele tiden... :kjefte:

• Liker 2
Gjest HunterLady

Jeg har nylig sprayet gift i hele leiligheten pga skadedyr (maur). Jeg føler ikke et snev av dårlig samvittighet. Er det meg det er noe galt med eller er det dere som har sympati det er noe feil med?? Jeg lurer faktisk oppriktig på dette og jeg forstår ikke hvordan noen kan synes synd i mygg, maur, knott osv.

• Liker 1
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...