Gå til innhold

Ikke halsbetennelse, men hva?

Anbefalte innlegg

Gjest Vetikke
Skrevet

Det står at symptomene på halsbetennnelse er:

Du får vondt i halsen og det gjør vondt når du svelger.

Noen ganger kan smertene spre seg ut til ørene.

Du blir rød i halsen og får hovne mandler. Ofte kan man se et belegg på mandlene.

Du kan få feber.

Du får hovne lymfeknuter på halsen

Ved halsbetennelse som skyldes virus vil symptomene ofte være mildere enn når årsaken skyldes bakterier og man har ofte en forkjølelse samtidig.

Ved betennelse som skyldes et bestemt virus (coxsackie A virus) vil det typisk være små blemmer på mandlene og den bakerste del av ganen. Blærene sprekker i løpet av noen dager og det kommer små sår . Sårene kan være meget smertefulle.

Ved halsbetennelse utløst av streptokokker vil man som oftest ha hovne mandler med belegg, vondt i halsen hele tiden, feber, dårlig ånde og ingen forkjølelsessympotmer. Man vil ofte føle seg elendig.

Ingen av symptomene matcher (men er usikker på mandlene, har ikke sett på dem, men jeg burde hatt flere symptomer enn kun det). Jeg har i de siste 3-4 dagene fått en litt merkelig følelse når jeg har svelget, ikke vondt, men litt merkelig følelse. Og som sagt, ingen av de symptomene på halsbetennelse. Er i utmerket form, sykler aktivt daglig, har ikke hodepine, feber osv, hva i alle dager kan det være?

Skrevet

Da må du nok gå til legen gitt. Ingen kan vite hva som "feiler" deg utifra en beskrivelse på nett...

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du er litt sår i halsen selv om det ikke er vondt, vanskelig for oss å vite. Går det ikke over så kan du jo dra til legen

Anonym poster: 4089b28ae9cb13bf493fc501931b410f

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan være en bagatell-virus-infeksjon som bare såvidt gir symptomer. Så lenge du er frisk ellers ville jeg ikke brydd meg om det i det hele tatt. Jeg ville ventet 1-2 uker, og hvis det da ikke ga seg ville jeg gått til lege.

Men det høres ut som en bagatell / godt immunforsvar som gjør at miniinfeksjon ikke blir verre ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være at du har fått hvite propper i mandlene som kanskje gir ubehag når du svelger. Sjekk mandlene dine, og prøv å klem litt på dem og se om det kommer ut noe..

Anonym poster: e7ea7855c519e662d8d287b4831199d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...