straamann Skrevet 6. juli 2012 #1 Skrevet 6. juli 2012 Håper noen av dere er lånekasseeksperter. Dersom man et år velger å studere en utdanning som er godkjent for lån og stipend i Lånekassen, men ikke tar opp verken lån eller stipend, får man da rentefritak samt utsettelse på tilbakebetalingen?
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #2 Skrevet 6. juli 2012 Du har rett til rentefritak så lenge du har rett til støtte, men det spiser av den samlede perioden du kan få studielån og forutsetter at du består eksamen. Ett år med rentefritak som student gjør altså at du kan få ett år mindre støtte. Utsettelse kan du også få uten problemer, men det spiser også av de seks årene du kan få utsettelse. Begge deler er ganske enkle å få, du bare søker til Lånekassen, så går det stort sett automatisk igjennom. Anonym poster: e471aa89be5a0d0f69432a27d5d9a28b
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #3 Skrevet 6. juli 2012 Hvorfor ikke motta støtte fra lånekassa, sette på høyrente og betale tilbake senere med en ganske god avkastning? Anonym poster: 2718167b897a3c827348521aff596ab6
straamann Skrevet 6. juli 2012 Forfatter #4 Skrevet 6. juli 2012 (endret) Du har rett til rentefritak så lenge du har rett til støtte, men det spiser av den samlede perioden du kan få studielån og forutsetter at du består eksamen. Ett år med rentefritak som student gjør altså at du kan få ett år mindre støtte. Utsettelse kan du også få uten problemer, men det spiser også av de seks årene du kan få utsettelse. Begge deler er ganske enkle å få, du bare søker til Lånekassen, så går det stort sett automatisk igjennom. Anonym poster: e471aa89be5a0d0f69432a27d5d9a28b Men hvis man tar utsettelse og tar et år med studier som IKKE er støtteberettiget av lånekassen, og betaler renter for utsettelsen. Får man da også et år mindre studielån? Endret 6. juli 2012 av straamann
La Luna Skrevet 7. juli 2012 #5 Skrevet 7. juli 2012 Du har rett til rentefritak så lenge du har rett til støtte, men det spiser av den samlede perioden du kan få studielån og forutsetter at du består eksamen. Ett år med rentefritak som student gjør altså at du kan få ett år mindre støtte. Utsettelse kan du også få uten problemer, men det spiser også av de seks årene du kan få utsettelse. Begge deler er ganske enkle å få, du bare søker til Lånekassen, så går det stort sett automatisk igjennom. Anonym poster: e471aa89be5a0d0f69432a27d5d9a28b Det her er da bare tull, hvor har du dette fra? 1
straamann Skrevet 7. juli 2012 Forfatter #6 Skrevet 7. juli 2012 Det her er da bare tull, hvor har du dette fra? Ja, jeg og synes det hørtes ut som sprøyt. Men hva er fakta?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #7 Skrevet 7. juli 2012 Det her er da bare tull, hvor har du dette fra? Jeg har det blant annet fra Lånekassens nettsider, se for eksempel her (se første punkt), og jeg har det fra egen erfaring, da jeg har vært i samme situasjon som TS. Det er nemlig andre regler for rentesletting når man er under utdannelse og når man er i jobb, og det sier seg jo selv at det må være. Det som skjer når man er student og ikke søker om lån et år, er at Lånekassen tror du er ferdigstudert og sender deg en nedbetalingsplan. Første forfall er etter jul, og det søker man så om utsettelse på hvis man har lyst til det. Det spiser av samlet utsettelsestid, som du kan lese mer om her. Og tenk, her er det en hel side hos Lånekassen som sier akkurat det samme som jeg har sagt. Jammen godt dokumentert sprøyt, dette. Men for all del, fortell meg hva som er realiteten, så kan du og TS fortsette å diskutere hva som er tull og ikke. Anonym poster: e471aa89be5a0d0f69432a27d5d9a28b
straamann Skrevet 7. juli 2012 Forfatter #8 Skrevet 7. juli 2012 (endret) Jeg har det blant annet fra Lånekassens nettsider, se for eksempel her (se første punkt), og jeg har det fra egen erfaring, da jeg har vært i samme situasjon som TS. Det er nemlig andre regler for rentesletting når man er under utdannelse og når man er i jobb, og det sier seg jo selv at det må være. Det som skjer når man er student og ikke søker om lån et år, er at Lånekassen tror du er ferdigstudert og sender deg en nedbetalingsplan. Første forfall er etter jul, og det søker man så om utsettelse på hvis man har lyst til det. Det spiser av samlet utsettelsestid, som du kan lese mer om her. Og tenk, her er det en hel side hos Lånekassen som sier akkurat det samme som jeg har sagt. Jammen godt dokumentert sprøyt, dette. Men for all del, fortell meg hva som er realiteten, så kan du og TS fortsette å diskutere hva som er tull og ikke. Anonym poster: e471aa89be5a0d0f69432a27d5d9a28b Jeg tror uenighetene breor på en misforståelse. Det står ingenting på nettsidene til Lånekassen om at man ved å utsette nedbetaling/søke om rentefritak ett år får redusert ett år av samlet støtte fra lånekassen - som er åtte år. Men du spiser ett år av dine totalt 6 år med rett til utsettelse av nedbetalling/rentefritak. Dette betyr at man kan søke om utsettelse ett eller flere år om man utdanner seg innen en utdanning som støttes av Lånekassen men ikke velger å ta opp Lån og stipend. Senere kan man da søke om Stipend og lån hvis man fortsetter på denne eller andre utdanninger og trenger stipend og/eller lån. Det er altså ikke slik at når man først har søkt stipend/lån første gang, så har man åtte år på seg fra den datoen før man mister retten til stipend/lån. Man har totalt åtte års potensiell støtte fra lånekassen, og det er opp til deg selv når du bruker disse. Man kan også starte nedbetalingen til Lånekassen, for så senere sette den på pause hvis man på nytt trenger støtte til utdannelse. Endret 7. juli 2012 av straamann
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #9 Skrevet 7. juli 2012 Jeg tror uenighetene breor på en misforståelse. Det står ingenting på nettsidene til Lånekassen om at man ved å utsette nedbetaling/søke om rentefritak ett år får redusert ett år av samlet støtte fra lånekassen - som er åtte år. Men du spiser ett år av dine totalt 6 år med rett til utsettelse av nedbetalling/rentefritak. Dette betyr at man kan søke om utsettelse ett eller flere år om man utdanner seg innen en utdanning som støttes av Lånekassen men ikke velger å ta opp Lån og stipend. Senere kan man da søke om Stipend og lån hvis man fortsetter på denne eller andre utdanninger og trenger stipend og/eller lån. Det er altså ikke slik at når man først har søkt stipend/lån første gang, så har man åtte år på seg fra den datoen før man mister retten til stipend/lån. Man har totalt åtte års potensiell støtte fra lånekassen, og det er opp til deg selv når du bruker disse. Man kan også starte nedbetalingen til Lånekassen, for så senere sette den på pause hvis man på nytt trenger støtte til utdannelse. Jeg tror nok du har misforstått meg fortsatt, jeg. Jeg har aldri sagt eller trodd at det er åtte år fra start på støtteperiode man har rett på støtte, det er åtte år totalt. Derimot er det faktisk ikke slik at man alltid kan starte på nye studier med støtte. Nytt lån forutsetter at man er ferdig med nedbetaling før man fyller sekstifem (såvidt jeg husker, mulig tallet er noe annet), ellers får man faktisk ikke lån. Videre: Du blander litt når det gjelder rentefritak under utdanning og senere. De har forskjellige regler. Jeg kan være enig i det er dårlig forklart på Lånekassen nettsider og at det ikke fremgår direkte at det spises av støtteberettigelsen, men hvis du ser på siden om rentefritak, ser du ihvertfall at det kun kan gis rentefritak grunnet utdanning i så lang tid som det ellers kunne ha blitt gitt støtte. Det viser i det minste at man ikke kan få ubegrenset med rentefritak under studier, selv om man ikke har brukt opp årene sine. Altså, har du igjen to år med rett til støtte, og fire års studier, kan du ikke få fire års rentefritak begrunnet med at du er under utdanning, selv om du velger å ikke ta opp mer lån. Da må du se på om du oppfyller de andre kravene til rentefritak (lav inntekt, verneplikt, osv.) for de to siste årene. Grunnen til at jeg skriver det jeg gjør, er at jeg selv var i en situasjon med to års studier igjen, og bare ett støtteberettiget år. Jeg arbeidet ved siden av studiene i det nest siste året, og tok opp lån i det siste. Jeg kunne ikke få rentefritak for året hvor rentene løp, fordi det ville regnes som et år med støtte og jeg dermed ikke ville få noe støtte det siste året. For å si det sånn, det var en ganske stor overraskelse for meg også, og ikke noe jeg fikk klar beskjed om før jeg faktisk snakket med Lånekassen. Men jeg foreslår at du heller ringer til Lånekassen, så får du klar beskjed om hvordan ting er. Det kan jo godt være at ting har endret seg nå, siden det er et par år siden jeg var i den situasjonen. Det er uansett bedre enn å uhøflig avfeie de velmente innspillene du får som rent sprøyt, når det for å være ærlig er informasjon du temmelig enkelt kunne ha funnet frem til selv. Anonym poster: e471aa89be5a0d0f69432a27d5d9a28b
straamann Skrevet 7. juli 2012 Forfatter #10 Skrevet 7. juli 2012 (endret) Jeg tror nok du har misforstått meg fortsatt, jeg. Jeg har aldri sagt eller trodd at det er åtte år fra start på støtteperiode man har rett på støtte, det er åtte år totalt. Derimot er det faktisk ikke slik at man alltid kan starte på nye studier med støtte. Nytt lån forutsetter at man er ferdig med nedbetaling før man fyller sekstifem (såvidt jeg husker, mulig tallet er noe annet), ellers får man faktisk ikke lån. Videre: Du blander litt når det gjelder rentefritak under utdanning og senere. De har forskjellige regler. Jeg kan være enig i det er dårlig forklart på Lånekassen nettsider og at det ikke fremgår direkte at det spises av støtteberettigelsen, men hvis du ser på siden om rentefritak, ser du ihvertfall at det kun kan gis rentefritak grunnet utdanning i så lang tid som det ellers kunne ha blitt gitt støtte. Det viser i det minste at man ikke kan få ubegrenset med rentefritak under studier, selv om man ikke har brukt opp årene sine. Altså, har du igjen to år med rett til støtte, og fire års studier, kan du ikke få fire års rentefritak begrunnet med at du er under utdanning, selv om du velger å ikke ta opp mer lån. Da må du se på om du oppfyller de andre kravene til rentefritak (lav inntekt, verneplikt, osv.) for de to siste årene. Grunnen til at jeg skriver det jeg gjør, er at jeg selv var i en situasjon med to års studier igjen, og bare ett støtteberettiget år. Jeg arbeidet ved siden av studiene i det nest siste året, og tok opp lån i det siste. Jeg kunne ikke få rentefritak for året hvor rentene løp, fordi det ville regnes som et år med støtte og jeg dermed ikke ville få noe støtte det siste året. For å si det sånn, det var en ganske stor overraskelse for meg også, og ikke noe jeg fikk klar beskjed om før jeg faktisk snakket med Lånekassen. Men jeg foreslår at du heller ringer til Lånekassen, så får du klar beskjed om hvordan ting er. Det kan jo godt være at ting har endret seg nå, siden det er et par år siden jeg var i den situasjonen. Det er uansett bedre enn å uhøflig avfeie de velmente innspillene du får som rent sprøyt, når det for å være ærlig er informasjon du temmelig enkelt kunne ha funnet frem til selv. Anonym poster: e471aa89be5a0d0f69432a27d5d9a28b Ja, jeg kommer til å ringe lånekassen. Nå skal det sies at selv om tonen min er kverulerende, er jeg glad for dine innspill, fordi jeg ikke hadde blitt oppmerksom på det du skriver utifra det jeg leser på Lånekassen sine sider. Jeg er litt usikker på hva du mener med at man må være ferdig med nedbetaling før man er 65 for å få innvilget nytt lån - mener du da at man i teorien har rett til ubergrenset med antall års studielån fra Lånekassen så lenge man har betalt ned gjelden sin for forrige studielån før man starter ett nytt studie? Men at man fortsatt får maks 8 år med stipend? Ble litt forvirret av den der. Om jeg forstår din forståelse av lånekassen sine regler riktig, så er det bare vits i å søke rentefritak et år dersom man ikke ønsker/har behov for å ta opp studielån for det året. Dette fører nemlig til at man mister ett år støtteberettigelse? Man får med andre ord totalt 8 år støtte fra Lånekassen, hvorav ett års rentefritak regnes som ett år med støtte. Evt kan man evt bare søke om Stipend i det aktuelle studieåret, men ikke ta opp lån, og siden man er under studier dette året får man dermed ikke løpende renter på det resterende lånet sitt dette året? Det mest økonomiske er altså å ta opp stipend hvert år, og heller legge overskuddet på en konto som man så betaler ned studielånet på etter endt studie, fordi "rentefritak" et år der man bare studerer uten lånekassens hjelp uansett blir "straffet" med et år mindre stipend-mulighet fra Lånekassen. Denne problemstillingen er uansett bare aktuell dersom man må studere flere år enn det man har rett på i Lånekassen. Er jeg inne på noe nå? Endret 7. juli 2012 av straamann
straamann Skrevet 30. juli 2012 Forfatter #11 Skrevet 30. juli 2012 (endret) Har nå tatt en telefon til Lånekassen og fått avklart et par ting: Man har rett på totalt 16 semester støtte med lån og/eller stipend fra Lånekassen. Dersom man fortsatt er under utdanning og ikke har benyttet alle 16 semester med lån/stipend, har man rett til å søke rentefri utsettelse på nedbetaling av lån ett eller flere år uten å miste noen av sine resterende år med stipend/lån i Lånekassen. Dersom man har mottatt støtte i 16 semester og fortsetter å studere, er situasjonen en annen. Da må man nemlig enten starte tilbakebetaling eller søke om utsettelse med renter. Det lønner seg dermed å ikke benytte sitt siste år med støtte i Lånekassen før siste semester i studiet. Men, det blir mer komplisert: For å få innvilget rentefritak på slutten av utdanningen, må man fortsatt ha rett til støtte fra Lånekassen i det man fullfører den inneværende graden. Dersom man bare søker om stipend, mister man et helt semester med rettigheter. Man kan altså ikke søke om bare stipend en høst, og neste høst bare lån uten å samtidig miste to hele år med rettigheter i Lånekassen. Siden lånet i Lånekassen er såpass gunstig, lønner det seg derfor å ta opp både stipend og lån, og evt sette lånet på sparekonto eller betale ned andre dyrere lån - dersom man da ikke har god nok økonomi til å klare seg uten Lånekassen. Endret 30. juli 2012 av straamann 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå