Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne å studere ved uio til høsten og har begynt å søke jobber i Oslo som jeg kan ha ved siden av. Jeg er heltidsstudent og lurer på hva slags stillingsprosent som passer da. Dette blir min første jobb så jeg vet ikke noe om slike ting. Sett noen annonser der det står deltid(80%) blir det mye ved siden av studiene?

Anonym poster: e938cb59e5583312e93dea2b65ec5cf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk litt selv da. Det er 32 timer i uka. Har du ork til det vet bare du.

Skrevet

1 arbeidsdag er 20%.

80% er altså 4 dager av 7,5 time.

Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale deg å begynne å studere først, og så finne ut hvor mye du klarer å jobbe ved siden av. Mange jeg studerte med jobbet en fast ettermiddagsvakt og annenhver lørdag (butikk). Det var mer enn nok.

Endret av Rosalie
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skal begynne å studere ved uio til høsten og har begynt å søke jobber i Oslo som jeg kan ha ved siden av. Jeg er heltidsstudent og lurer på hva slags stillingsprosent som passer da. Dette blir min første jobb så jeg vet ikke noe om slike ting. Sett noen annonser der det står deltid(80%) blir det mye ved siden av studiene?

Anonym poster: e938cb59e5583312e93dea2b65ec5cf4

Det kommer helt an på, jeg studerer hundre prosent og jobber tilnærmet 80%, men det varierer litt, og det er mye helge- og feriejobbing. Det er ikke noe problem for meg.

Skrevet

se etter ekstrahjelpvakter. Med mindre du sliter veldig med pengene av en eller annen grunn så holder det fint med ekstrahjelp-stilling:) sånn en dag i uka + annenhver helg eller noe. Også kan det jo hende du får jobbe ekstra i ferier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber annenhver helg (lørdag og søndag), og det blir en 20 prosent stilling. De som jobber fredag, lørdag og søndag annenhver helg har 30 prosent stilling. De fleste på jobben som har disse stillingene studerer fulltid :)

Anonym poster: 0efb258a552127bb13297a43a43b0655

Gjest Hjertego`
Skrevet

Når jeg studerte hadde jeg ca 20% stilling som innebar jobb hver tredje helg. I tillegg var jeg tilkallingsvikar, da kunne jeg takke ja viss jeg hadde anledning og nei viss det ikke passet. :)

Gjest O___o
Skrevet

En arbeidsuke regnes for å være 37 1/2 timer sånn ca.

En dag = 20%

To dager = 40%

Tre dager = 60%

Fire dager = 80%

Fem dager = 100%

Da jeg var student kunne jeg jobbe helger på 30 timer.

Men alt ut i fra hvilket studium du går, hvilken livssituasjon du er i samt forbruk spiller inn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med det flere nevner her; at hvor mye du kan/bør jobbe avhenger veldig av studiet ditt. Noen studier krever mer lesing enn andre, noen har obligatoriske oppgaver hver uke mens andre kanskje bare har én seminaroppgave i løpet av semesteret, andre har kanskje ingen oppgaver i det hele tatt, noe MÅ man møte opp på, andre ting er frivillig, osv. Man finner også fort ut om det er noen "vits" i å møte på de ulike forelesningene. Jeg for min del droppet alt av forelesninger i exphil (måtte dog møte på seminarene pga obligatorisk oppmøte) og exfac (her droppet jeg også seminarene unntatt på de to prøvedagene, da oppmøte her ikke var obligatorisk), da jeg ikke syntes forelesningene var til noen hjelp, snarere ble jeg bare mer forvirret.. :sjenert:

Så det kommer an på hva du skal studere, samt hvordan du lærer best (er du typen som får mye ut av forelesninger eller lærer du best ved å lese på egen hånd, trenger du å lese mange ganger for å forstå eller lærer du lett osv.).

På generelt grunnlag vil jeg anbefale å gå gjennom de fagene du skal ha dette semesteret først. Se om det er mye obligatoriske oppgaver/oppmøte osv., hvor mye pensum det er, evt. vanskelighetsgraden av dette, før du tar på deg en stor stillingsprosent.

:goodbye:

AnonymBruker
Skrevet

80% er nesten en full stilling. Jeg ville ikke forpliktet meg til mer enn 20% fast før jeg visste hvor krevende studiet var for meg.

Anonym poster: b327068c208c60b82fcd40ed88072e6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...