Gå til innhold

flytte til norge med barn

Anbefalte innlegg

Gjest rådgivern
Skrevet

Heisann!

Har lett etter et seriøst forum for å stille noen spørsmål. Håper dette forumet kan hjelpe meg litt på vei. Jeg skal stille noen spørsmål får min venn som har funnet seg en herlig dame fra russland. Saken er som følge at hennes EX-mann ikke vil gi henne noe som heter resulasjons papire, om ordet er riktig vet ikke jeg men med dette papiret eller godkjenning kan hun reise til norge med barnet sitt.Slik jeg har forstått det så er det et papir som sier at hun har full foreldrerett til barnet. Han er ikke villig til å gi henne dette(bitter ex).

-Er det slik at hun ikke kan reise til norge med barnet før hun har fått denne godkjenningen fra hennes EX eller kan hun det?

-Kan hun reise til norge men kan få problmere å reise tilbakers til sitt hjemland for senere besøk ?

-Noen som har erfaring på dette området og kan gi tips om hvordan man kan løse en slik sak ?

Har forstått det slik at loven i russland ikke er den samme som i norge når det gjelder barne saker.

Håper på positiv svar :)

hilsen hjelpern!:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er et spørsmål for det russiske konsulatet (ambassaden i Oslo)

På det jevne er det ikke smart å ta et barn med vekk fra den ene forelderen, og i alle fall ikke over landegrensene.

• Liker 2
Skrevet

Barn får ikke oppholdstillatelse i Norge uten at begge foreldre samtykker. Dette er en selvfølge, med tanke på kidnapping av egne barn. Jeg tenker umiddelbart at man ikke behøver å være en bitter eks for å ønske å ha barnet sitt i oppnåelig nærhet.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har ikke svaret på det du spør om, men jeg vil bare presisere at jeg på INGEN måte er en "bitter eks", men jeg ville aldri skrevet under på at faren til mitt barn skulle ta henne med seg og flytte til et annet land!

Synes det virker utrolig smålig å kalle noen det fordi de ikke vil godta at barnet flytter så langt unna....

• Liker 3
Gjest rådgivern
Skrevet

Barn får ikke oppholdstillatelse i Norge uten at begge foreldre samtykker. Dette er en selvfølge, med tanke på kidnapping av egne barn. Jeg tenker umiddelbart at man ikke behøver å være en bitter eks for å ønske å ha barnet sitt i oppnåelig nærhet.

Nå er det vell heller ikke snakk om kidnapping eller å bare reise uten å ha alt på det rene. Hun ønsker jo at alt ordner seg slik at hun har mulighet til å flytte for å bedre sin framtid og selvfølgelig barnets. Barnefaren har ikke sedd eller stilt opp for sitt barn siden barnet var 1 år ,nå snart 6. Det jeg ønsket med denne tråden er å komme i kontakt med noen som har opplevd noe lignenes evt kjennet til systemmet. skal be dem skrive til det russiske konsulatet får å finne ut om hvordan det lar seg gjøre. Hvordan blir situasjonen viss hun og hennes norske mann gifter seg , vil det da bedre muligheten får at hun kan flytte med barnet ?

Gjest rådgivern
Skrevet

Jeg har ikke svaret på det du spør om, men jeg vil bare presisere at jeg på INGEN måte er en "bitter eks", men jeg ville aldri skrevet under på at faren til mitt barn skulle ta henne med seg og flytte til et annet land!

Synes det virker utrolig smålig å kalle noen det fordi de ikke vil godta at barnet flytter så langt unna....

han lever i dag i et annet forhold med nytt barn. Han har ikke hadd eller tatt kontakt med sin første fødte etter barnet var 1 år. Når hun stilte han dette spørsmålet om å få denne godkjenningen så svarte han nei. Jeg forstår at han tenker slik at han ønsker å ha barnet sitt i nærheten men hvorfor har han da ikke tatt kontakt og i det minste prøvd å være den pappen som barnet har savnet.

Å svar slik etter 5 år et å være bitter og ikke tenke på barnets framtid.

• Liker 1
Skrevet

Okei, da skjønner jeg jo at saken stiller seg litt annerledes... Dersom han er tilbudt kontakt og har valgt å ikke ha det på fem år, mener jeg.... Da skjønner jeg jo forsåvidt at man kan tenke at "for ham spiller det jo ingen rolle hvor barnet er"....

Gjest rådgivern
Skrevet

Okei, da skjønner jeg jo at saken stiller seg litt annerledes... Dersom han er tilbudt kontakt og har valgt å ikke ha det på fem år, mener jeg.... Da skjønner jeg jo forsåvidt at man kan tenke at "for ham spiller det jo ingen rolle hvor barnet er"....

Jeg beskrive det slik han og henne forklare meg og jeg tror på deres ord. Jeg trur uansett at dette er en prosess som blir å ta tid men er de forberedt på det så blir det nok en god løsning for alle sammen til slutt. Blir litt oppgitt når jeg ser den gleden han har av å være en del av hennes liv ,som ny "pappa" men ikke få mulighet til å bo sammen som dem ønsker i norge. Det skal nå sies at først må dem få godkjenning slik at hun kan dra med barnet , så må dem gjennom en ny prosess får å få mulighet til å bo i norge. Tålmodighet er viktig har jeg forstått !:)

Gjest Gjest
Skrevet

-Er det slik at hun ikke kan reise til norge med barnet før hun har fått denne godkjenningen fra hennes EX eller kan hun det?

-Kan hun reise til norge men kan få problmere å reise tilbakers til sitt hjemland for senere besøk ?

Jeg er ingen ekspert, men jeg vil tro at dersom hun får problemer med russiske myndigheter fordi hun tar med seg barnet til Norge, vil hun også få problemer med norske myndigheter. Men jeg kan garantere at norske myndigheter ikke vil nekte henne å reise tilbake til Russland dersom hun skulle ønske det.

• Liker 1
Skrevet

Hvorvidt barnets far har kontakt med barnet eller ikke i hjemlandet, er irrelevant for norske myndigheter. Så lenge han ikke gir sitt samtykke og hun ikke kan dokumentere eneansvar, vil ikke barnet få oppholdstillatelse i Norge.

• Liker 2
Gjest russisk selv
Skrevet

jeg er russisk og er godt kjent med saken. ingen av foreldre kan reise med barnet utenlands uten å ha tillatelse fra andre partner registrert hos en advokat. det må gjøres selv om mor, for eksempel, reiser med barnet til spania for en uke. denne tillatelsen trenger man ikke om man har mistet foreldreretten eller er død. da andre relevante papirer bekrefter dette. så hun får ikke ta med barn uten at far signerer tillatelse. de kan bli skilt, de kan bli aldri gift, de kan ha hver sin familie osv., spiller ingen role. på flyplassen kjekkes pass, visum, flybilett og papirer fra far eller mor om bare en reiser.

Skrevet

Tråden er ryddet for feilposting.

Mvh Sulosi, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...