Gå til innhold

Maling, fargetips trengs sårt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg kjøpte leilighet i fjor høst og har nå lyst til å male. Fargen som er her fra før er altfor gul(vet ikke helt hva den er).

Parketten er av eik og er ganske gylden/gul. Møblene er hvite fra ikea og sofaen er av fargen antracitt.

Jeg ønsker en farge som er lys og som kan passe til parketten. Vil ikke ha noe gult i malingen(kalde farger), og ser for meg noe hvitt med litt grått f.eks. Forslag? Hva tror dere vil passe til parketten?

I tillegg har jeg en vegg(den bak sofaen) som jeg har lyst til å bryte opp litt med og male i en annen farge for å bryte skikkelig. Forslag?

Jeg har for nå samme farge på gulvlistene som på gulvet, men jeg har lyst til å male listene hvite. Hva tror dere om det? taket skal males hvitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ingen fargekoder å komme med til deg. Jeg går i malebutikken og ser på fargeprøvene der. Men noen andre har sikkert koder å komme med til deg.

Ville bare si at jeg ikke anbefaler å male gulvlistene hvite. Jeg har det selv (eller eggehvit da), og støvet synes veldig godt med en gang. Synes jeg må tørke støv av gulvlistene til stadighet. Der jeg bodde før hadde vi gulvlister i samme farge som gulvet, og da var det ikke sånn. Da holdt det å tørke støv av dem en gang i blandt.

Skrevet

jeg har lyst til å male listene for å bryte opp mer med gulvet.

Var i malingsbutikken i dag, men det jo et hav å velge i og det ser så likt ut.

Hun i butikken anbefalte chi fordi det var den de fleste valgte i dag. Men jeg er redd den kanskje blir for hvit hvis den fremstår som helt hvit eller finnes det hvitere?

Jeg har lyst på matte og kalde farger som passer til parketten og møblene. Tenker derfor på hvitt med ørlittegrann grått inntrykk.

AnonymBruker
Skrevet

Husk hva kodene betyr, Chi har koden 0401-G42Y. Det betyr at fargen har 04% svart(96% hvit) og 01% kulør, mens fargen er grønnbasert med 42% gulhet.

Men forstår ikke helt hvordan du skal få til hvitt med grått i, i såfall er det jo bare en veldig lys grå. 1000-N er jo en grå, men den er nøytral (N) og kan gjøre ting litt uhyggelig om det er et nordvendt rom.

NCS-systemet.png

Anonym poster: 9c820296f1656ed8ac2027e0ae24fb61

Skrevet (endret)

ordlegger meg kanskje litt feil og jeg kan ikke så mye med fargesirkler(at det f.eks er 30 % gult i den grønne sier meg ikke så mye om hvordan fargen fremstår for meg, men jeg skjønner jo det er grønt som går mot gult).

Jeg er ute etter en lys farge(hvit eller grå i en eller annen form)som kan passe til gul eikeparkett. Syns det er vanskelig å finne en farge som står til parketten.

Endret av spjut
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er litt vanskelig spesielt om du ønsker en kald farge. Men i hvilken himmelretning ligger rommet? En annen ting er at grå er flink til endre farge når den legges mot andre. Er den helt nøytral og legges mot gul (parketten) så vil den se blå ut. Litt negativ magnet effekt. Vet ikke helt om helt lyse gråfarger oppfører seg på samme måte men fint å ha i bakhodet.

Lady har en som heter refleksjon, kanskje den kan være noe?

Skrevet

Jeg vil tro at dersom du velger en lys grå farge på veggen, vil gulvet fremstå som varmere, og kanskje litt gulere. Grått fremhever gult, syns jeg. Men vi har tidligere hatt litt gulnet eikeparkett og både eggehvite og lys grå vegger, fargekode 1500-N, og var veldig fornøyd med det.

Jeg foretrekker kalde farger på vegger fremfor varme, men det er jo smak og behag.

Skrevet

ja jeg er ute etter en kald farge.

Det ligger vestvendt. Store vinduer og mye lys.

Skrevet (endret)

Mitt beste tips når det gjelder å finne en farge som passer: test med fargeprøver! Du kan jo begynne med noen i papir fra butikken (de mest populære fargene har de i A3 ark til 15kr, mindre lapper er gratis). Legg disse på gulvet og se hvilke som ser fine ut. Neste steg, som jeg anbefaler på det varmeste, er å kjøpe et par tre bokser med fargeprøver og rett og slett male de aktuelle fargene på veggen. På denne måten får du se fargene i DIN stue i det lyste som er der (lurt å kikke på dem gjennom et døgn siden lyset forandret seg). Vi har nettopp malt stua og hadde fire farger oppe og du verden så anderledels de så ut på veggen og bare på en lapp. F.eks fant jeg er farge som var helt super på soverommet som jeg absolutt ikke synes fungerete på stua..

Så over til noen konkrete tips.. Chi tror jeg blir altfor hvit. Spesiellt siden du har hvite møbler tror jeg det er fint med litt mer kontrast i veggfargen. Hvit poesi(1102-G60Y) er jo forstatt lys, men ser litt grå ut. Men tror jeg ville anbefalt hvit lin (1902Y42R). Er klar over at den har litt rødt i seg, men synes likvel den ser litt kald ut. Tror den kan stå veldig fint til gulvet og skaper en ordentlig kontrast til møblene. Demring (2502-Y17R) er et alternativ med mindre rødt, men den vil sansynligivs oppleves som mørkere. Morgendis (S1500-N) er en lys grå farge som du kanskje vil like (Skumring S100-N er en enda lysere versjon), men jeg synes den blir vel kjedelig. Ellers er kanskje Stratus (S1502-B) et alternativ mot det blå?

Håper du har fått noen tips slik at du kan få deg noen fargeprøver og begynne jakten på en perfekt stuefarge for deg :)

PS: det er Jotun sitt fargekart jeg referer til ettersom det kun er det jeg har erfaring med.

Endret av Frk. Belle
Skrevet

takk for masse tips Frk. Belle!

Hva er forskjellen på morgendis og skumring? Likte disse godt, men ser ikke store forskjellen på dem.

Hvilken hvitfarge bør jeg velge på listene slik at de blir så hvite som mulige og ikke ser skitne ut mot f.eks morgendis og skumring?

Skrevet

tenkte ha samme farge på listene og taket.

AnonymBruker
Skrevet

Husk hva kodene betyr, Chi har koden 0401-G42Y. Det betyr at fargen har 04% svart(96% hvit) og 01% kulør, mens fargen er grønnbasert med 42% gulhet.

Men forstår ikke helt hvordan du skal få til hvitt med grått i, i såfall er det jo bare en veldig lys grå. 1000-N er jo en grå, men den er nøytral (N) og kan gjøre ting litt uhyggelig om det er et nordvendt rom.

NCS-systemet.png

4% svart 1 % kulør og 95% hvitt ( bare for å være flisespikker). Alt skal gå opp med 100%<br /><br /> Anonym poster: 5919a263dae7ec7fabda619cd47d26d6

Skrevet

Skumring har 10 prosent svart, og morgendis har 15 prosent svart. Jeg liker morgendis best, det er den jeg refererte til noen innlegg over her.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte Teblomst fra Lady. Veeeeeldig fornøyd med resultatet!

Den er akkurat passe lys/mørk (altså, veggene er definitivivt ikke hvite lenger - men den er lysere enn den virker på fargekartet), men absolutt ikke mørkt. I tillegg skifter den litt farge med lyset, fordi den er en blanding av grå og beige - noen ganger er den mer beige og andre ganger mer grå.

Anonym poster: dab5bf37c06b49b2b3aaa9355ebeb840

Skrevet

Jeg har fargen Morgendis, og jeg har også eikegulv og sofa i antrasitt. Veldig fornøyd :)

Skrevet

tenkte ha samme farge på listene og taket.

Det er lurt ja! Du kan eventuellt vurdere å ha høyere blankhetsgrad på listene enn i taket. Klassisk hvit synes jeg er helt super som takfarge.

Skrevet

Jeg har også en gulig parkett, og har hvit lin (1902-Y42R) på veggene i stuen. ELSKER den fargen, syns den er helt perfekt! Har fått masse skryt for den av andre som har vært på besøk og flere har også spurt meg om fargekoden, da de har lyst å ha samme fargen selv. har hvite (tror det er eggehvitt) taklister og hvitt tak, mens gulvlistene er ikke malt. På fargekartet ser det ut som det er mer brunt i den, mens på mine vegger ser den mer grå ut, det kommer sikkert litt an på lysforholdene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...