Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Til meg kan dere stille spørsmål om studiekompetanse. Dersom dere lister opp karakterer og fag, kan jeg vurdere om det tilfredsstiller kravene til GSK. Jeg kan alt om GSK+SSK, 23/5-regelen, realkompetanse, R94, KL, you name it.. Jobber innenfor dette. Fyr løs, så skal jeg se om jeg kan svare.

Endret av The GSK Guru
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter generell studiekompetanse.

• Liker 1
Skrevet

Det heter generell studiekompetanse.

Ja det er jammen sant

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det at man må ha et ekstra programfag når man har tatt 1&2P + R1 som et av programfagene? Snakker med privatistkontoret i mitt fylke, men de var usikre på dette om mente at det ikke var nok timer fordi det overlappet? Kan du forklare dette, eller evt. avkrefte?

Anonym poster: 39a36a0fe45227687d0e8b144d537f18

Skrevet

Stemmer det at man må ha et ekstra programfag når man har tatt 1&2P + R1 som et av programfagene? Snakker med privatistkontoret i mitt fylke, men de var usikre på dette om mente at det ikke var nok timer fordi det overlappet? Kan du forklare dette, eller evt. avkrefte?

1+2P holder til generell studiekompetanse, dersom du har komplett vitnemål, eller søker på 23/5-grunnlag.

R1 holder også, dersom du bare har det.

Litt usikker om jeg svarte på spørsmålet ditt nå.

Skrevet

Er det mulig å få generell studiekompetanse på et år, som privatist, ved siden av jobb? Og hvordan må jeg gå frem for å få til dette?

Skrevet (endret)

Er det mulig å få generell studiekompetanse på et år, som privatist, ved siden av jobb? Og hvordan må jeg gå frem for å få til dette?

Ja. Det er fullt mulig, og ikke så vanskelig heller. Du trenger:

1. Å kunne dokumentere at du har jobbet eller vært i utdanning på heltid i 5 år. Arbeidet/utdanningen trenger ikke være sammenhengende. Deltidsarbeid må regnes om til heltid (50% i et år = et halvt år heltid f.eks.) Fullørte år på vgs, regnes som år, også her. Enkeltfag i år som ikke er fullført regnes om til halve og hele år.

2. Du må fylle 23år eller eldre i det året du søker opptak til høyere utdanning.

3. Du må ta disse fagene som privatist (eller om du har enkelte av dem fra før):

Engelsk

Matte

Norsk

Samfunnsfag

Historie

Naturfag

Alle fagene må tas på avsluttende nivå. Om du ønsker å vite noe om dette nærmere, så ta kontakt, så kan vi se på om de fagene du evt har, teller eller ikke.

Oppfyller du disse kriteriene, søker du opptak til høyere utdanning via Samordna Opptak. Der må du lokke inn med min-ID og velge 23/5 som grunnlag for din søknad. Søknaden blir så behandlet ved høgskolen du har som 1.valg, også får du svar på den samtidig med andre som søker om opptak.

Endret av The GSK Guru
AnonymBruker
Skrevet

1+2P holder til generell studiekompetanse, dersom du har komplett vitnemål, eller søker på 23/5-grunnlag.

R1 holder også, dersom du bare har det.

Litt usikker om jeg svarte på spørsmålet ditt nå.

Jeg søker fra vanlig 3-årig vgs, og ble ferdig i år, men kontoret er i tvil om det er nok timer med 1&2P + R1 + 5 andre programfag, altså at jeg trenger et programfag til for å få nok timer?

Skrevet

Jeg søker fra vanlig 3-årig vgs, og ble ferdig i år, men kontoret er i tvil om det er nok timer med 1&2P + R1 + 5 andre programfag, altså at jeg trenger et programfag til for å få nok timer?

Hm. Jeg tror ikke du trenger det, nei. Hvilken linje har du gått? Hvis 1P + 2P til sammen blir 224 årstimer (sjekk vitnemålet ditt), er du innenfor kravet til matematikk ift generell studiekompetanse.

AnonymBruker
Skrevet

Du sier du har gått vanlig treårig VGS. Vil det si at du har bestått og fått vitnemål? I så fall har du allerede generell studiekompetanse.

Eller er det slik at du ikke har bestått og kun har fått et kompetansebevis og nå prøver å få vitnemål? I så fall bør du henvende deg til skolen du gikk på, da det er de som må skrive ut vitnemål til deg. De kan svare definitivt på hva du trenger ved å se på kompetansebeviset ditt.

Hm. Jeg tror ikke du trenger det, nei. Hvilken linje har du gått? Hvis 1P + 2P til sammen blir 224 årstimer (sjekk vitnemålet ditt), er du innenfor kravet til matematikk ift generell studiekompetanse.

Personen spør IKKE om hun eller han oppfyller mattekravet, men derimot om han/hun oppfyller KL-kravet til programfag.

Anonym poster: 9f64654bb0ac906f9de476d413f8fc3b

AnonymBruker
Skrevet

De plasserte et ekstra programfag jeg hadde tatt tidligere på vitnemålet fordi de var usikre. Denne siste karakteren trekker hele snittet mitt ned, så vil helst ha den vekk men må da få bekreftet at jeg har nok timer med det jeg har da.

Skolen er usikre, derfor spør jeg her! De kan derfor ikke svare på noe mer, vi er begge parter ute etter ytre sikre kilder som kan gi svar.

Skrevet

De plasserte et ekstra programfag jeg hadde tatt tidligere på vitnemålet fordi de var usikre. Denne siste karakteren trekker hele snittet mitt ned, så vil helst ha den vekk men må da få bekreftet at jeg har nok timer med det jeg har da.

Skolen er usikre, derfor spør jeg her! De kan derfor ikke svare på noe mer, vi er begge parter ute etter ytre sikre kilder som kan gi svar.

Ja, jeg syns ikke dette høres så vanskelig ut jeg da. Du skal ha 224 årstimer matte. Da må du se på vitnemålet ditt og finne ut om 1P + 2P matten din tilsammen blir 224 timer eller mer. Dersom det er tilfelle trenger du ikke ha med noen annen matematikk på vitnemålet for å få godkjent generell studiekompetanse. "klipp og lim" selv, enten må du ha 224 t P-matte, eller 224 t R.matte.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner. Vel, jeg tror dessverre ikke du vil finne noe slikt på nettet. Skolen din bør ha kompetanse til dette og bør vite hvem de skal henvende seg til hvis de ikke vet noe, eventuelt prøve Samordna opptak. Skolen har også programvare for å sjekke dette (som riktignok ikke håndterer alle spesialtilfeller, og en skole kan i visse tilfeller utstede vitnemål som blir annulert av Samordna opptak). Samordna opptak har også programvare for dette som alle vitnemål blir kjørt gjennom. Uansett må de som skal svare på spørsmålet se hele vitnemålet ditt.

Ja, jeg syns ikke dette høres så vanskelig ut jeg da. Du skal ha 224 årstimer matte. Da må du se på vitnemålet ditt og finne ut om 1P + 2P matten din tilsammen blir 224 timer eller mer. Dersom det er tilfelle trenger du ikke ha med noen annen matematikk på vitnemålet for å få godkjent generell studiekompetanse. "klipp og lim" selv, enten må du ha 224 t P-matte, eller 224 t R.matte.

Er du idiot? Spørsmålet er ikke om mattekrav, det er om det totale kravet til timeantall og programfag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen spørsmål angående krav til arbeid etter 23/5-regelen.

Gjelder et skoleår som et år av de fem, eller bare som det antall måneder skoleåret varer?

Dersom man sluttet etter første termin et skoleår (vgs), teller da dette som x antall måneder i de 5 årene?

Hvordan må man dokumentere arbeid/skolegang?

Anonym poster: a11ca7e43cc7749908e9691e8973eb61

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Håper at det er mulig å svare på dette.. Er i en litt tricky posisjon når det gjelder studiekompetansen..

Jeg var syk de første årene av videregående, men ble verre på slutten av 2.klasse. Jeg klarte å fullføre dette året, med unntak av et par fag jeg nå har tatt som privatist.

Det er nå 2,5 år siden jeg måtte hoppe av.

Jeg står idag igjen med 3 klasse og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Sykdommen er blitt mye bedre, så jeg har overskudd. Jeg kan dokumentere til noe jobbing i form av vikariat, men ikke over en lang tidsperiode. Mitt krav på å kunne søke vanlig vgs er også gått ut da det har passert 2 år..

Jeg merker at jeg blir veldig frustrert, for det er jo ikke en ønsket situasjon.. Og jeg føler jeg har havnet litt midt i mellom lover og regler.

Hva er den enkleste veien for meg nå til å oppnå generell studiekompetanse?

På forhånd, takk.

Anonym poster: 6ecdaca94fcc0cdf756437f0788a62bb

Skrevet

Skjønner. Vel, jeg tror dessverre ikke du vil finne noe slikt på nettet. Skolen din bør ha kompetanse til dette og bør vite hvem de skal henvende seg til hvis de ikke vet noe, eventuelt prøve Samordna opptak. Skolen har også programvare for å sjekke dette (som riktignok ikke håndterer alle spesialtilfeller, og en skole kan i visse tilfeller utstede vitnemål som blir annulert av Samordna opptak). Samordna opptak har også programvare for dette som alle vitnemål blir kjørt gjennom. Uansett må de som skal svare på spørsmålet se hele vitnemålet ditt.

Er du idiot? Spørsmålet er ikke om mattekrav, det er om det totale kravet til timeantall og programfag.

Ja jeg er idiot. Flott du kan svare da.

På eksamenskontoret, der jeg jobber, er ikke dette en problemstilling for oss. Har du fullført tre år på VGS (studiespes) og fått vitnemål, har du GSK. Om du har noe ekstra matte, er ikke det noe problem.

"Totalt krav til timeantall og programfag"? Dette er det ikke noe som heter. Du fullfører et program, eller ikke. Å fullføre vil si at du har vurdering i alle fag.

Skrevet

Jeg har noen spørsmål angående krav til arbeid etter 23/5-regelen.

Gjelder et skoleår som et år av de fem, eller bare som det antall måneder skoleåret varer?

Dersom man sluttet etter første termin et skoleår (vgs), teller da dette som x antall måneder i de 5 årene?

Hvordan må man dokumentere arbeid/skolegang?

Ja, det gjelder som et helt år. Dette skal dokumenteres med vitnemål/kompetansebevis der det står "fullført" bak programmet.

Har du gått 1 måned på skolen, og sluttet, vil dette falle bort og ikke telle som noen ting. Minste telle-enhet er et halvt år. Løse fag i ikke-fullførte år slås sammen for å vurdere om du får akredittert 0, 0.5 eller 1 år. Løse fag må dokumenteres med kompetansebevis

Skrevet

Hei!

Håper at det er mulig å svare på dette.. Er i en litt tricky posisjon når det gjelder studiekompetansen..

Jeg var syk de første årene av videregående, men ble verre på slutten av 2.klasse. Jeg klarte å fullføre dette året, med unntak av et par fag jeg nå har tatt som privatist.

Det er nå 2,5 år siden jeg måtte hoppe av.

Jeg står idag igjen med 3 klasse og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Sykdommen er blitt mye bedre, så jeg har overskudd. Jeg kan dokumentere til noe jobbing i form av vikariat, men ikke over en lang tidsperiode. Mitt krav på å kunne søke vanlig vgs er også gått ut da det har passert 2 år..

Jeg merker at jeg blir veldig frustrert, for det er jo ikke en ønsket situasjon.. Og jeg føler jeg har havnet litt midt i mellom lover og regler.

Hva er den enkleste veien for meg nå til å oppnå generell studiekompetanse?

På forhånd, takk.

Anonym poster: 6ecdaca94fcc0cdf756437f0788a62bb

Hei! Det er flere måter du kan løse dette på. Personlig ville jeg valgt 23/5-veien. For ditt vedkomne kan det se ut som at det betyr at du ville måttet gå opp til privatisteksamen i Norsk M, Norsk S, Norsk Sidemål S og naturfag. Matematikk, Historie, Samfunnslære og Engelsk er nok kanskje ferdig med. Denne måten fungerer kun hvis du har hatt 5år tilsammen med skole/jobb. (Se lenger opp i tråden).

Om det er noe som gjør at du ikke oppfyller kravet til å kunne søke på 23/5-grunnlag, har du mulighet til å søke på særskilt grunnlag. Du må da kunne dokumentere sykdom (med legeerklæring) som gjorde det vanskelig for deg å fullføre utdannelsen. Les mer om dette på www.samordnaopptak.no

Sist, kan du også fullføre siste år på vgs selv om du ikke har "retten" lenger. Du havner bak alle med rett, men det er heller oftere enn ikke, at man kommer inn på 3 året (mange dropper ut i løpet av studieprogrammet, så det er ofte ledige plasser på siste året).

Skrevet

Du trenger følgende for å oppnå gens etter studiespesialisering:

Fellesfagene + full fordypning i to studieretningsfag (eks fy1 + 2, bio1 + 2) og et annet studieretningsfag (eks kj1 eller bio1). Unntaket er om man velger r1/s1. Dette er fordi 2p/2t faller bort, og man mangler derfor to ukes timer. De fleste vgs-skoler løser dette ved å tilby matte x eller geofag x, som er totimers fag og erstatter timene man mister. Har man ikke dette trenger man et sjette stud.fag i andre klasse for å få nok timer. Derfor stemmer det at du trenger 6 studieretningsfag (eller fem studieretningsfag + matte x eller geofag x)!

Ja jeg er idiot. Flott du kan svare da.

På eksamenskontoret, der jeg jobber, er ikke dette en problemstilling for oss. Har du fullført tre år på VGS (studiespes) og fått vitnemål, har du GSK. Om du har noe ekstra matte, er ikke det noe problem.

"Totalt krav til timeantall og programfag"? Dette er det ikke noe som heter. Du fullfører et program, eller ikke. Å fullføre vil si at du har vurdering i alle fag.

Selvfølgelig er det noe som heter totalt krav til timeantall og programfag. Mange fullfører vgs som privatister og må selv sette sammen et vitnemål - da må man passe på at man har nok timeantall og nok prog.fag. Har man vitnemål og på et senere tidspunkt tar r1/s1 så faller et obligatorisk fag (2p/2t) bort, og man trenger et ekstra programfag.

- Hilsen en som også jobber med dette

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjelder som et helt år. Dette skal dokumenteres med vitnemål/kompetansebevis der det står "fullført" bak programmet.

Har du gått 1 måned på skolen, og sluttet, vil dette falle bort og ikke telle som noen ting. Minste telle-enhet er et halvt år. Løse fag i ikke-fullførte år slås sammen for å vurdere om du får akredittert 0, 0.5 eller 1 år. Løse fag må dokumenteres med kompetansebevis

Jeg fullførte første termin, altså gikk jeg halve skoleåret. Deretter var jeg bare delkurselev 7 timer i uken. Jeg har bare karakter i de to fagene jeg fullførte ut året, altså de 7 timene. Vil det si at ingenting av dette blir godkjent?

Jeg har også gått et skoleår der jeg hadde fritak i noen fag (til sammen 4 t/uka), vil dette året da telle som mindre enn et år? Hvordan regner jeg i så fall ut hvor mye det teller som?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...