Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Ja nå sitter jeg og stirrer på nettsøknaden på samordnaopptak.no, som så mange ganger før. Jeg burde egentglig vært ferdig med det, for jeg har allerede gått 2 år på en bachelorgrad i geologi og har bare ett år igjen (noe jeg vet kommer til å gå fort, og jeg vet at jeg mest sannsynlig kommer til å gjøre det ganske bra).

MEN, det er alltid et men...Jeg er i grunnen ikke så gira på å fortsette. Jeg har alltid vært veldig usikker på studievalget mitt, og er det fortsatt. Vet ikke om jeg har lyst til å jobbe med "stein" en gang...

Så over til søknaden min (som jeg har sendt inn "i tilfelle" hvert år): øverst troner "Sykepleier", deretter kommer "Bioingeniør", "Fysioterapaut", "Barnevernspedagog"...

Altså, totalt forskjellig fra det jeg studerer nå. Jeg kan slette studieønsker fram til 12. juli, så i utgangspunktet kan jeg fortsatt endre søknaden (men sletter jeg "Skepleier" er det no way back til den...)

SÅ, jeg lurer på om noen kan komme med noen kloke ord og råd, jeg er hvertfall i villrede!

Jeg har 2 alternativer:

1: fortsette med geologi og få en bachelorgrad (hva i all verden skal jeg gjøre etter det året??)

2: slutte på geologi (evt ta permisjon, går det?) og begynne på et av de andre studiene

Er ekstremt redd for alt. 2, men samtidig frister det veldig..

Det går jo forsåvidt an å ta siste året med bachelor, og så evt begynne på nytt hvis jeg finner ut av det, men da begynne studiegjelden å krype litt for langt opp over ryggen på meg :S (etter vgs gikk jeg i tillegg et år på fhs, så jeg er ikke akkurat helt fersk student heller)..

Blir veldig glad for hjelp:)

Anonym poster: 2b2a5002dc64ac4dad2cf4decd89b084

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det fra noen som har slutta og begynt flere ganger.

Bare bli ferdig, og begynn på noe nytt når du er ferdig med bacheloren. Da har du noe å falle tilbake på om du skulle ombestemme deg flere ganger.

• Liker 2
Skrevet

Enig med Jolia. Fortsett med det du holder på med, du får alltids bruk for studiepoengene senere :) Det er greit å bare bli ferdig med det, og SÅ bestemme seg for noe nytt. Du har god tid til studier senere også :)

Skrevet

På meg virker det som du ønsker å arbeide med mennesker (det er vel fellestrekket for de studiene du har satt opp). Hvid du er sikker på at det er det du vil, så gå for alternativ 2. Ta permisjon et år og begynn på sykepleier, eller et av de andre studiealternativene du har satt opp.

Dersom tvilen ligger og gnager i deg, så synes jeg du skal følge magefølelsen. Det er jo heller ikke slik at du har begynt å slutta på mange studier (dette er vel det første du studerer?). Det er også ganske vanlig å bytte studium en gang (eller to), så ikke tenk på at du er den eneste :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon etter 2. året og velger og ta tredje året også, for da har jeg i alle fall en grad i noe å falle tilbake på.

Anonym poster: abe0e7ca6de5b188374d7f5e7d7ca905

Skrevet

Ta det siste året, så har du iallefall graden din, så får du se neste år om du vil starte på noe nytt.

Gjest gulfugl
Skrevet

Finn ut om du kan ta permisjon? Så får du litt tid til å tenke på hva du virkelig vil, og om siste året er verdt det ekstra året med studielån. Hvis du allerede har gått på FHS, har du vel brukt 3 år med støtte allerede, og har 5 igjen? (noe å tenke på hvis du har tenkt til å ta bachelor+master i et annet studie, men det var kanskje ikke aktuelt)

Er det evt. en mulighet å begynne rett på sykepleier, og kanskje fullføre en bachelor på siden? Regner med at du har 60 stp igjen, og hvis du tar 10 stp hvert semester i tillegg til sykepleien, vil du vel kunne fullføre bacheloren samtidig som du studerer?

Skrevet

Hei TS,

du reiser en aktuell problemstilling som jeg kjenner meg igjen i. Selv har jeg hele 3 år på FHS, hvorav to med lånekassefinansiering. I tillegg fullfører jeg neste år en 4-årig bachelor i et fag jeg for tiden har mistet motivasjonen for. Jeg har dermed totalt 6 år med studielån, og står "verre" stilt enn deg - om det kan være en trøst? :regn:

Jeg også vurderer sykepleien, siden det er en "sikker" utdanning som jeg også har interesse for, og hvor det er mange videreutdanningsmuligheter som man kan kombinere med jobb uten å måtte ta opp studielån videre. Jeg har 2 år med stipend igjen, og om jeg fordeler disse over 3 år og plusser på med litt ekstra jobb skal det gå bra. Rentene i lånekassen løper ikke så lenge du er under utdanning, og 3-400 000 totalt i studielån i et fag som kan bli din levevei, er ikke mye sammenlignet med hvor mange hundretusen ekstra man kan svi av på en opphetet budrunde i boligmarkedet i dag.

3 år går fortere enn man aner, det er i alle fall min erfaring! Men om du ikke er helt sikker, ville jeg nok forsøkt å fullføre geologien. Det ser dessuten bedre ut på CV-en at man har fullført sine studier, uansett om de ikke skulle være relevante for fremtidig arbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...