Gå til innhold

Vet folk hva de faktisk lover den andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare tenkt litt.

Tenker dere faktisk over hva dere lover, når dere sier ja til å elske og ære den andre til dere dør?

Hvorfor ikke endre det til. "Jeg skal prøve å elske og ære han til jeg dør"

Ja, jeg er blitt sviktet selv en gang, Som så mange andre.....

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare tenkt litt.

Tenker dere faktisk over hva dere lover, når dere sier ja til å elske og ære den andre til dere dør?

Nei, det er ingen av oss her som skal gifte oss som har noen idè om hva vi lover den andre. Vi er litt dumme og naive, og har ikke akkurat satt oss inn i hva det innebærer. Optimister er også et annet ord for det ;-)

Anonym poster: 3bb97364f300c097de2244de74a8ac7c

• Liker 4
Skrevet

Vi giftet oss humanistisk, og lovet ikke å elske og ære til "døden skiller oss" - det er ikke et løfte vi føler er riktig å gi.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss humanistisk, og lovet ikke å elske og ære til "døden skiller oss" - det er ikke et løfte vi føler er riktig å gi.

Jøss, hva var det dere lovte da? Til det dukker opp noe bedre? :fnise:

Anonym poster: 9c5ff002b007e33db4943b37dd0947f7

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, hva var det dere lovte da? Til det dukker opp noe bedre? :fnise:

Anonym poster: 9c5ff002b007e33db4943b37dd0947f7

Det er da fullstendig unødvendig å være så flåsete?

Fra vigselsteksten :

" Ved å inngå ekteskap, lover dere hverandre samhold og støtte i alle livets forhold, både i medgang og motgang.Ekteskapet innebærer at dere lover hverandre kjærlighet og troskap. Det krever at dere setter dere høye mål for samlivet, og det krever deres oppriktige vilje til å strekke dere mot disse målene, i dag og i tiden som ligger foran. Det er dette dere lover hverandre her i dag.

Ved å inngå ekteskap, blir dere en enhet, men dere fortsetter også å være to selvstendige og likestilte mennesker. Det er ingen motsetning mellom kjærlighet og samhold på den ene siden, og frihet og selvstendighet på den andre. Kjærlighet er også å vise respekt for hverandre."

Anonym poster: ce4207cd0d82eb1262860002afadbdb1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare tenkt litt.

Blitt sviktet jeg også, men tør faktisk satse på nytt! Første gang lovet vi ikke å elske og ære hverandre til evig tid. Denne gang har vi skrevet eget rituale og tar med det vi må utfra norsk lov. Menvi lover ikke å elske og ære hverandre til evig tid - men å være støttende for hverandre.

Anonym poster: 2c4806816a56e9b0a3851e8caadd0f70

Skrevet

Vi giftet oss HumanEtisk vi også. Lovte å leve sammen i et ekteskap basert på kjærlighet og gjensidig respekt.

Mye bedre enn det kristne løftet for oss :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, vi vet hva vi har lovt hverandre. Man kan ikke love noe mer enn å prøve, og derfor ser jeg ikke at set er nødvendig å ha med ordet prøve i ekteskapsløftene. Om man virkelig svikter så har man kanskje ikke prøvd engang....?

Edit: Mener ikke at folk som skiller seg ikke har prøvd, men virker som om TS kanskje har blitt forlatt eller noe

Endret av Doh
  • Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Ja, vi vet hva vi har lovt hverandre. Man kan ikke love noe mer enn å prøve, og derfor ser jeg ikke at set er nødvendig å ha med ordet prøve i ekteskapsløftene. Om man virkelig svikter så har man kanskje ikke prøvd engang....?

Edit: Mener ikke at folk som skiller seg ikke har prøvd, men virker som om TS kanskje har blitt forlatt eller noe

Stemmer det. Etter 8 år i samboerskap, to barn og mas om å bli gift. Føles det som ganske sviktet å bli bedratt fire uker etter hjemkomst fra bryllupsreise. Lurer ennå på hva hun mente med det kristne løfte....elske og ære......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...