AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #1 Skrevet 5. juli 2012 Minn lille gutt har nå fått sin første tann og det er flere som er på vei opp. Problemet er at det er ganske vanskelig å få pusset denne tanna hans. Noen gode råd? Han er 7 mnd. Og hvilken tannkrem bruker dere? Anonym poster: 82efd3f67248e8ba623096454b6dc0c0
Sushi Skrevet 6. juli 2012 #2 Skrevet 6. juli 2012 Et syltynt lag med barnetannkrem, en av de vi fikk i en gratispakke. Vi pusser litt først, før hun får holde tannbørsten selv. Hvorfor er det vanskelig, vil han ikke åpne munnen?
Tolly Skrevet 6. juli 2012 #3 Skrevet 6. juli 2012 Vi har to tannbørster. En har vi på badet, den andre har hun hatt på lekematta i et par måneder. Så hun aksepterer tannpuss, trolig fordi hun selv har hatt de "ekle" bustene i munnen så lenge alt.
Gjest Marmot Skrevet 6. juli 2012 #4 Skrevet 6. juli 2012 Vi har to tannbørster. En har vi på badet, den andre har hun hatt på lekematta i et par måneder. Så hun aksepterer tannpuss, trolig fordi hun selv har hatt de "ekle" bustene i munnen så lenge alt. Jeg prøvde på noe liknende, begynte å pusse gommene allerede da han var 3 mnd. Det fungerte veldig fint, helt til han ble litt over 1 år. Nå er tannpusen en kamp hver dag og han hyler så det høres ut som han er i livsfare. En ting som fungerte veldig lenge for min sønn, var å gi ham en tannkost han kunne "pusse" mine tenner med. Et annet triks var å sette han i vasken så han kunne se seg i speilet mens vi pusset.
finekaroline Skrevet 6. juli 2012 #5 Skrevet 6. juli 2012 Til tross for at jeg er en barneløs 18 åring jeg, har jeg alltid lurt på noe når det gjelder babyer og tannpuss. Hva gjør man med tannkremskummet som blir liggende i munnen? Etterhvert lærer man jo spytte det ut, men hva gjør man med babyer? Husker fra jeg var liten at jeg hatet tannpuss fordi det smakte så ekkelt.
Teriyaki Skrevet 6. juli 2012 #6 Skrevet 6. juli 2012 (endret) Jeg har pleid å la gutten min leke/tygge på tannbørsten på stellebordet ganske lenge, så det har gått helt fint å pusse tennene. Dessuten liker han smaken av tannkremen veldig godt! Men ang. tannkrem så fikk jeg beskjed på helsestasjon om å bruke vanlig tannkrem, altså ikke barnetannkrem. Årsaken er at det ikke er nødvendig med barnetannkrem, at det kan gjøre det vanskelig å gå fra barnetannkrem til voksentannkrem, mulig det var noe annet som var argument også. Så siden de tåler voksentannkrem helt fint, så var det best å bruke det. Men bruk da vanlig Colgate. Ikke Colgate total, men helt vanlig Colgate, den røde tuben. Og til innelgget over her: Gutten bare svelger det, han liker smaken. Endret 6. juli 2012 av Teriyaki
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #7 Skrevet 6. juli 2012 Det er sterkere slipemiddel i tannkrem for voksne enn for barn, derfor bør man bruke barnetannkrem. Anonym poster: 345c7b8d981a51a78b642beddb02499b 1
Teriyaki Skrevet 6. juli 2012 #8 Skrevet 6. juli 2012 (endret) Det er sterkere slipemiddel i tannkrem for voksne enn for barn, derfor bør man bruke barnetannkrem. Anonym poster: 345c7b8d981a51a78b642beddb02499b Er nå i så fall rart at jeg fikk det anbefalt på helsestasjonen. Har du link? Står ingenting om slipemiddel her: http://www.klikk.no/foreldre/helse/article344295.ece Endret 6. juli 2012 av Teriyaki
Gjest Eurodice Skrevet 6. juli 2012 #9 Skrevet 6. juli 2012 Tannkrem er unødvendig. Det viktigste er at han venner seg til noe nytt. Det tar nok ikke så lang tid.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #10 Skrevet 6. juli 2012 Er nå i så fall rart at jeg fikk det anbefalt på helsestasjonen. Har du link? Står ingenting om slipemiddel her: http://www.klikk.no/foreldre/helse/article344295.ece Det står i brosjyren jeg fikk på tannlegekontoret. Anonym poster: 345c7b8d981a51a78b642beddb02499b
Umuriel Skrevet 7. juli 2012 #11 Skrevet 7. juli 2012 De første tennene pusset jeg bare med vann. Nå som babyen min har fått mange tenner og spiser vanlig mat, bruker jeg barnetannkrem. Hvis babyen kniper igjen munnen kan det hende det er flere tenner rett rundt hjørnet. Da blir gommene veldig ømme.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #12 Skrevet 7. juli 2012 Det som er så merkelig er at før han fikk tenner da var det greit at jeg holdt på litt med tannkosten, men nå når han får tenner så bare biter han igjen og nekter å åpne munnen Anonym poster: 82efd3f67248e8ba623096454b6dc0c0
agenda Skrevet 7. juli 2012 #13 Skrevet 7. juli 2012 (endret) Til tross for at jeg er en barneløs 18 åring jeg, har jeg alltid lurt på noe når det gjelder babyer og tannpuss. Hva gjør man med tannkremskummet som blir liggende i munnen? Etterhvert lærer man jo spytte det ut, men hva gjør man med babyer? Husker fra jeg var liten at jeg hatet tannpuss fordi det smakte så ekkelt. Bruk tannkrem uten såpe, de skummer ikke. Vi bruker Zendium (for voksne. Fins for barn også, men det er ikke nødvendig). Og bare ørlite på børsten. Smaker bare litt mint og har ikke rar farge. Jeg liker ikke å få munnen full av tannkremskum, og det ville ikke falle meg inn å pusse tennene med knall blå tannkrem med "friske smaksgranulater" eller hva de nå kaller det, som i tillegg skummer masse. Så tannkrem uten såpe, sinnsyk smak og farge Til TS - det er ikke så viktig med selve pussingen i starten, men at babyen blir vant til tannbørsten og at det blir en del av kveldsrutinen. La han feks holde tannbørsten selv og tygge litt på den med bare vann på. La han se at dere pusser tennene. Ellers godt tips å ha to børster, så kan dere snikpusse med den ene mens babyen gnager på den andre. For oss funket det også at barnet fikk pusse mine tenner mens jeg pusset hans. Edit: Så nå at han allerede er vant til tannbørsten. Da gjør det nok helst litt vondt, siden du sier flere tenner er på vei. Jeg ville fortsatt å ha tannpuss/holding av tannbørste som en del av kveldsrutinen, men ikke insistert så inmari når du merker at han ikke vil. Kanskje det går seg til når tennene bryter gjennom Endret 7. juli 2012 av agenda
Marikke Skrevet 8. juli 2012 #14 Skrevet 8. juli 2012 Vi har pleid å ta noen dagers pause fra hele tannbørsten når snuppa ikke vil. Det siste vi ønsker er at hun skal forbinde tannpussen med noe ubehagelig. Hos oss har det aldri tatt mer enn to dager før hun er villig til å ta den i munnen igjen. Da får hun gjerne holde selv og sutte i seg tannkremen og tygge på børsten. Vi bruker barnetannkrem, og bare en nesten usynlig mengde.
charactouy Skrevet 8. juli 2012 #15 Skrevet 8. juli 2012 Vi bruker barnetannkrem. Tannkremmengden skal svare til lillefingerneglen til den som eier tennene. Vi insisterer på at tannkosten skal inn i munnen hver kveld, uansett. Vi begynte fra første tann, uten noen forberedelser. Det er mye barnet kan bestemme, men tannpussen er det vi som bestemmer over. Hyling eller ikke, råtne tenner er ikke et alternativ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå