AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #1 Skrevet 5. juli 2012 Det er så mange som snakker om "Syden", dette store landet der det er sol og varmt og sånt og alt for mange fulle nordmenn... Hvor er det egentlig? Hvorfor i alle dager kan man ikke spesifisere om det er Spania eller Hellas man drar til - eller kanskje var det Tyrkia? Landene er jo forskjellige, selv om de stort sett er varme og byr på strender og bading alle sammen. "Syden" kan jo sånn sett like gjerne være i Sør-Amerika, eller Thailand for den saks skyld, det ligger sør for Norge, det og. Eller er det sånn at folk som drar til "Syden" er så likegyldige til HVOR de havner, så lenge det er sol og varmt, at de ikke egentlig føler det helt store behovet for å tenke over hvor de faktisk drar? Anonym poster: 2fe8661fceb958a7367a70f374aab4f5 3
Silfen Skrevet 5. juli 2012 #2 Skrevet 5. juli 2012 Syden er middelhavslandene, som Spania og Hellas. Det kan aldri bli andre steder. Jeg sier ikke Syden, som at jeg skal til Syden på tur, men jeg bruker gjerne Sydenlandet, lett ironisk. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #3 Skrevet 5. juli 2012 Syden er det i Europa hvor det går charterreiser. Thailand, f eks, er ikke syden. Jeg sier syden når jeg ikke kjenner til den eksakte destinasjonen, f eks "Jeg har lyst til å ta meg en tur til syden i ferien", "Jeg tror de er i syden" osv. Det betyr rett og slett Syd-Europa og kan også inkludere Egypt. Anonym poster: e8040c7f66b17d6b416ff4b837daf1be
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #4 Skrevet 5. juli 2012 Syden er for meg alle steder med sol, varme, palmer og strender. Syns ikke det er så viktig å rope ut nøyaktig hvor til syden jeg reiser.. Anonym poster: 981dddc6e573007a819beae5481f5087
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. juli 2012 #5 Skrevet 5. juli 2012 For oss som ikke er oppvokst på øst-eller sørlandet så er syden alt som er sør for sinsenkrysset :gjeiper: Når noen sier syden til meg så tenker jeg automatisk Spania eller Hellas. 3
Wonders Skrevet 6. juli 2012 #6 Skrevet 6. juli 2012 (endret) syden er bare Spania og øyene dems for meg...jeg har aldri vært i spania og ikke på øyene dems. Jeg synes syden er nedsettende, fordi jeg assosierer det med charter, fyll, 200 normenn på samme hotell... osv osv... Endret 6. juli 2012 av Wonders 2
Medlem Skrevet 6. juli 2012 #7 Skrevet 6. juli 2012 For meg er dette "Syden" landene/områdene rundt Middelhavet. Spania, Sørlige Frankrike, Italia, Croatia, Hellas, Tyrkia, Egypt, Tunisia, Malta og Marokko.
Honnikorn Skrevet 6. juli 2012 #8 Skrevet 6. juli 2012 Are Kalvø har besvart dette spørsmålet i en bok: Are Kalvø om "syden" Anbefales! Fornøyelig lesning. 1
Mari*Nade Skrevet 6. juli 2012 #9 Skrevet 6. juli 2012 Are Kalvø har besvart dette spørsmålet i en bok: Are Kalvø om "syden" Anbefales! Fornøyelig lesning. Signerer den!!
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #10 Skrevet 6. juli 2012 Syden er for meg alle steder med sol, varme, palmer og strender. Syns ikke det er så viktig å rope ut nøyaktig hvor til syden jeg reiser.. Anonym poster: 981dddc6e573007a819beae5481f5087 Med andre ord er "Syden" egentlig de fleste steder i nærheten av ekvator, enten det er i Nord/Sør-Amerika, Stillehavet eller rundt Middelhavet? Selv assosierer jeg "Syden" med billig og harry charterturer, hvor folk klapper når flyet lander (har de virkelig så liten tiltro til besetningen ombord) og hvor man helst må ta med seg leverpostei på boks og knekkebrød, fordi man er redd for å prøve den lokale maten. Men ikke den lokale spriten da, selvsagt... Jeg kan godt reise til varmere strøk, og har vært både i Spania, Kroatia, Portugal og på Rivieraen, men ikke søren om jeg ville sagt at jeg dro til "Syden". Drar jeg til Spania, drar jeg til Spania. Anonym poster: d84c87d84c56e6de823fb0fdfd090820 2
hermoine Skrevet 6. juli 2012 #11 Skrevet 6. juli 2012 Syden for meg er disse varme landa i Europa. Asia og Amerika er noe annet
Gjest _Blomsten_ Skrevet 6. juli 2012 #12 Skrevet 6. juli 2012 Med andre ord er "Syden" egentlig de fleste steder i nærheten av ekvator, enten det er i Nord/Sør-Amerika, Stillehavet eller rundt Middelhavet? Selv assosierer jeg "Syden" med billig og harry charterturer, hvor folk klapper når flyet lander (har de virkelig så liten tiltro til besetningen ombord) og hvor man helst må ta med seg leverpostei på boks og knekkebrød, fordi man er redd for å prøve den lokale maten. Men ikke den lokale spriten da, selvsagt... Jeg kan godt reise til varmere strøk, og har vært både i Spania, Kroatia, Portugal og på Rivieraen, men ikke søren om jeg ville sagt at jeg dro til "Syden". Drar jeg til Spania, drar jeg til Spania. Anonym poster: d84c87d84c56e6de823fb0fdfd090820 Du hørtes fordomsfull ut.. 1
Mynona Skrevet 6. juli 2012 #13 Skrevet 6. juli 2012 Det er ikke noe vits å spesifisere hvilket land når det er snakk om syden. Syden er likt samme hvor i syden du er. Syden er charter. Men det er middelhavslandene som gjelder. Om du er på Gran Canaria, Tenerife, Kypros eller Mallorca så er det jo klin likt. Det er stort sett nordmenn, svensker og tyskere der, Viking bar og restaurant er rundt hjørnet, alle kelnerne sier at jentene er søte på svensk og stranda er der man oppholder seg. De stedene i syden jeg har vært har vært helt like, selv om de har vært i forskjellige land. 2
pinar Skrevet 6. juli 2012 #14 Skrevet 6. juli 2012 Med andre ord er "Syden" egentlig de fleste steder i nærheten av ekvator, enten det er i Nord/Sør-Amerika, Stillehavet eller rundt Middelhavet? Selv assosierer jeg "Syden" med billig og harry charterturer, hvor folk klapper når flyet lander (har de virkelig så liten tiltro til besetningen ombord) og hvor man helst må ta med seg leverpostei på boks og knekkebrød, fordi man er redd for å prøve den lokale maten. Men ikke den lokale spriten da, selvsagt... Jeg kan godt reise til varmere strøk, og har vært både i Spania, Kroatia, Portugal og på Rivieraen, men ikke søren om jeg ville sagt at jeg dro til "Syden". Drar jeg til Spania, drar jeg til Spania. Anonym poster: d84c87d84c56e6de823fb0fdfd090820 Haha jeg er egentlig litt enig med deg hva assosiasjoner angår. Jeg sier at jeg skal til stedet jeg skal til.
Djungelvrål Skrevet 6. juli 2012 #15 Skrevet 6. juli 2012 Det er så mange som snakker om "Syden", dette store landet der det er sol og varmt og sånt og alt for mange fulle nordmenn... Hvor er det egentlig? Hvorfor i alle dager kan man ikke spesifisere om det er Spania eller Hellas man drar til - eller kanskje var det Tyrkia? Landene er jo forskjellige, selv om de stort sett er varme og byr på strender og bading alle sammen. "Syden" kan jo sånn sett like gjerne være i Sør-Amerika, eller Thailand for den saks skyld, det ligger sør for Norge, det og. Eller er det sånn at folk som drar til "Syden" er så likegyldige til HVOR de havner, så lenge det er sol og varmt, at de ikke egentlig føler det helt store behovet for å tenke over hvor de faktisk drar? Anonym poster: 2fe8661fceb958a7367a70f374aab4f5 Jepp du har rett, det spiller ikke så stor rolle hvor jeg havner. I år ble det spania, fordi jeg fant billige Ryan Air billetter. Føler ikke jeg trenger å rettferdigjøre at jeg har lyst til å dra til hvilket som helst varmt land når vi har opptil 6 mnd med snø her jeg bor og opptil 25 minus.
Solbærsaft Skrevet 6. juli 2012 #16 Skrevet 6. juli 2012 Når folk reiser til "Syden" er de som regel mer opptatt av sol og strand fremfor hvilket land de faktisk befinner seg i. Det eneste de opplever i løpet av ferien er soling, bading, solbrenthet og en restaurant som har turistvarianter av den lokale maten (maten smaker turistvennlig, og ikke slik de lokale spiser den, og serveres med ris og pommes, selv om dette egentlig ikke hører med). Det er gjerne 16-17åringer på første fylletur hjemmefra, småbarnsfamilier som spiser på hotellets restaurant hver kveld fordi det er "enkelt" og vennepar som drar på heisatur a´la charter-svein. Kanskje blir det en utflukt eller to i regi av reiseselskapet i løpet av turen. Når folk ikke reiser til syden, men til Hellas, Spania, Tyrkia osv, er gruppen delt. Da er det noen som egentlig reiser til "Syden", men som føler seg for fine til å innrømme det, eller bare ikke vil bruke ordet "Syden", selv om det er akkurat der de er (det hadde jo ikke spilt noen rolle om de tro til nabolandet..!) Den andre gruppen reiser til landet (Spania, Hellas, Tyrkia osv.) for å oppleve kulturen, og de lokales levesett og historie. Denne gruppen leier kanskje en bil og opplever landet på egenhånd, og forsøker å finne små lokale (familie)restauranter hvor ingen snakker engelsk, og de ikke har peiling på hva slags mat de har bestilt og får servert. Kanskje kan en i familien engelsk, og du får være med på det som skjer i lokalmiljøet. Kanskje får du være med i et bryllup, eller du får en guidet tur til noen historiske ruiner som reiseselskapene ikke har tatt seg bryet med å tilby tur til. Menneskene i middelhavslandene er ofte veldig gjestmilde om man kommer seg bort fra turistområdene (hvor det eneste fokuset er å ta pengene dine). 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 6. juli 2012 #17 Skrevet 6. juli 2012 I dag vel Thailand like dagligdags som "syden" var for 20 år siden.
Dragonfly84 Skrevet 6. juli 2012 #18 Skrevet 6. juli 2012 Syden er vel det man sier når det er det samme hvor man er, så lenge det er varmt. Det er mer en reisemåte enn et område. For eksempel, hvis man drar til Spania er det jo ofte for å oppleve kultur, gå pilegrimsleden, oppleve Barcelona osv. Hvis man drar til Syden kan det godt være i Spania, men man ser ikke stort annet enn strand, hotell, bar.
Dolce Skrevet 7. juli 2012 #19 Skrevet 7. juli 2012 For meg er dette "Syden" landene/områdene rundt Middelhavet. Spania, Sørlige Frankrike, Italia, Croatia, Hellas, Tyrkia, Egypt, Tunisia, Malta og Marokko. Noe er feil her. Reiser man f.eks. til Madrid (Spania) eller Firenze (Italia) eller Provence (Sør-Frankrike), mener du at man da er på Sydentur?? "Syden" for meg er en egen type ferie, som oftest alltid charter og som oftest alltid hotell. Og som oftest alltid på et sted der turistene er i meget stort flertall i forhold til lokalbefolkningen. "Syden" er også alltid ved havet. Og i "Syden" får man gjerne kjøpt VG, og får norske flagg på bordet på restauranten (som forøvrig ikke serverer lokal mat, men en slags internasjonal turistmeny). I "Syden" treffer man sjelden lokalbefolkningene, bortsett fra dem som jobber på barene/restaurantene. Uansett, det hadde vært en stor fordel om alle de som spør om råd og tips i forhold til Syden hadde fortalt hvor de konkret skulle. Det er mer eller mindre umulig å svare fornuftig til en trådstarter som f.eks. spør om hvor mye lommepenger hun trenger i "Syden" eller om man kan drikke vannet fra kranene i "Syden" eller om man kan ta med seg babyer til "Syden", osv..... i det uendelige. Det er utrolig stor forskjell fra land til land.
Medlem Skrevet 7. juli 2012 #20 Skrevet 7. juli 2012 Noe er feil her. Reiser man f.eks. til Madrid (Spania) eller Firenze (Italia) eller Provence (Sør-Frankrike), mener du at man da er på Sydentur?? Ja, jeg mener det. Men du må selvsagt få mene noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå