AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #1 Skrevet 5. juli 2012 Jehovas vitner har gitt ut "barnevideo." Merker jeg rett og slett blir kvalm. Dette her er manipulering og tankekontroll av barn, og langt utover det som bør tillates i dette landet. Nå er jeg sint!! http://www.dagbladet.no/2012/07/03/nyheter/jehovas_vitner/kontroversiell_animasjonsfilm/barn/ulydig/22397028/ Anonym poster: 33e75adebdf73710b587b6e613db17d9 3
Yme Skrevet 5. juli 2012 #2 Skrevet 5. juli 2012 Jeg skjønner ikke at de ikke ser selv at dette faktisk er sinnssykt. 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #3 Skrevet 5. juli 2012 De har vokst opp, og er selv blitt indoktrinerte til å tro at dette er normalt, sunt og rett. Hvordan kan det å følge Guds (Jehovas) bud noen gang være feil, når det er Han som har skapt oss? Hvorfor skal samfunnet og dets "fornuft" få stille høyere enn Gud? Det er ikke galt å hjernevaske barn dersom det redder dem fra evig fortapelse. Det tror jeg selv de fleste ikke-religiøse kan si seg enige i. Det de gjør er galt i mine øyne, men de har ikke onde hensikter ved det de gjør (unntatt, kanskje, lederene for organisasjonen som tjener i bøtter og spann på slik hjernevask). Medlemmene er mennesker akkurat som oss, som gjør det de tror er rett - akkurat som oss. Anonym poster: c2bf53654e0601da9a4bbcd6043ba5bb
Capricorn Skrevet 5. juli 2012 #4 Skrevet 5. juli 2012 Stakkars unger! Dette er jo hårreisende. Hva tenker de med?
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #5 Skrevet 5. juli 2012 De har vokst opp, og er selv blitt indoktrinerte til å tro at dette er normalt, sunt og rett. Hvordan kan det å følge Guds (Jehovas) bud noen gang være feil, når det er Han som har skapt oss? Hvorfor skal samfunnet og dets "fornuft" få stille høyere enn Gud? Det er ikke galt å hjernevaske barn dersom det redder dem fra evig fortapelse. Det tror jeg selv de fleste ikke-religiøse kan si seg enige i. Det de gjør er galt i mine øyne, men de har ikke onde hensikter ved det de gjør (unntatt, kanskje, lederene for organisasjonen som tjener i bøtter og spann på slik hjernevask). Medlemmene er mennesker akkurat som oss, som gjør det de tror er rett - akkurat som oss. Anonym poster: c2bf53654e0601da9a4bbcd6043ba5bb TS her. Jada, jeg vet alt det du sier der. Noen er hjernevasket til å tro at det er greit å slå barn også. Men selv om noen mennesker er det, er det ikke moralsk riktig av oss andre å godta dette. Vi har alle plikt på oss til å si ifra dersom vi mistenker barnemishandling. En utrolig passiv holdning du har. Dette er manipulering av barn. Alle i dette landet har rett til fri tanke og rett til å selv velge hva de vil tro på. Disse barna får ikke innfridd denne rettigheten. Det er fullstendig umulig når man blir utsatt for en slik tankekontroll fra man er liten. Nå går Sparlock the Warrior Wizard som en farsott verden rundt. Det ligger drøssevis av videoer på Youtube, og han har til og med kommet med i en Simpsons-episode. Jehovas Vitner forsøker å stoppe det, men det blir lagt ut på nytt og på nytt. Dette har de svært godt av. På tide at folk begynner å se litt bak fasaden til denne sekten. Anonym poster: 33e75adebdf73710b587b6e613db17d9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #6 Skrevet 6. juli 2012 Jeg skjønner ikke at de ikke ser selv at dette faktisk er sinnssykt. Tidligere jehovas vitne her, og jeg må si at jeg stusset litt over denne videoen. Tenkte først : hva er galt med det? Jeg har blitt lært opp til å tenke sånn, det er en hel spesiell tankegang som jeg ikke kan forklare engang. Men jeg ser jo det nå. Jehovas vitner oppdrar barna i illusjonen hvor de har et valg. De kan velge fritt,de blir ikke døpt når de er små,har "voksendåp"(selv om mange tar det i ung alder likevel) osv! Men,hva er fri valg? Å bli ekskludert av familien sin, betyr det at man gir valget? "Lov? vi har lov til alt her i verden,men det har følger" pleide moren min å si. Dvs jeg har "lov" til å rane en bank, det ligger i min fri vilje,men jeg må forstå at følgene er at jeg havner i fengsel. Sånn er det for de barna også. Velger du Gud,den snille, eller djevelen den slemme? Allerede her legger du praktisk talt ord i munnen på barna uten å direkte gjøre det. Hvilken unge hadde sagt "nei,mamma i dag tror jeg at jeg velger satan!" Og sånn fortsetter det i tenårene. "vil du være venner med mennesker som ikke tilber den ene sanne gud(direkte sitat)?" Hvilken tennåring hadde svart "Jepp,jeg skal på fest bare for å kunne være med mennesker som ikke tror på den samme guden som meg" festen handler antagelig kun om å ha det gøy,ikke religion i det hele tatt..Menmen..Hjernevask er hjernevask Oppgaven til foreldrene er ikke å lære barn hva de skal tenke,men hvordan de skal tenke! Anonym poster: 00d47e9c6c3678de7757b89d6b9e9878
Gjest BM2 Skrevet 6. juli 2012 #7 Skrevet 6. juli 2012 Jehovas vitner har gitt ut "barnevideo." Merker jeg rett og slett blir kvalm. Dette her er manipulering og tankekontroll av barn, og langt utover det som bør tillates i dette landet. Nå er jeg sint!! http://www.dagbladet.no/2012/07/03/nyheter/jehovas_vitner/kontroversiell_animasjonsfilm/barn/ulydig/22397028/ Anonym poster: 33e75adebdf73710b587b6e613db17d9 Sånn går det når en tilalter religioner herje uimotsagt. Det er på tide at vi får en sekulær stat som tar avstand fra ALLE religioner! 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #8 Skrevet 8. juli 2012 Det er på tide at vi får en sekulær stat som tar avstand fra ALLE religioner! Vi går i den retning. Det var en stor seier at statskirken ble avviklet i mai, det er et av tidens viktigste fremskritt (selv om få i det hele tatt har fått det med seg). Anonym poster: c2bf53654e0601da9a4bbcd6043ba5bb 1
Gjest BM2 Skrevet 8. juli 2012 #9 Skrevet 8. juli 2012 Vi går i den retning. Det var en stor seier at statskirken ble avviklet i mai, det er et av tidens viktigste fremskritt (selv om få i det hele tatt har fått det med seg). Anonym poster: c2bf53654e0601da9a4bbcd6043ba5bb Nåja, det trekket handlet ikke om sekularisering, men om at våre nye landsmenn ikke skal bli fornærmet over at en religion står over deres.
Mr.Omg Skrevet 8. juli 2012 #10 Skrevet 8. juli 2012 Jehovas Vitne eller ikke, alle barn blir manipulert. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #11 Skrevet 9. juli 2012 Alle foreldre oppdrar jo barna sine etter det de tror er rett og riktig. Jeg ser ikke helt hva som er forskjellen... Anonym poster: 8dc3726091f280568d9a1190ee901ee9
Sweet77 Skrevet 9. juli 2012 #12 Skrevet 9. juli 2012 (endret) Jehovas Vitne eller ikke, alle barn blir manipulert. Alle foreldre oppdrar jo barna sine etter det de tror er rett og riktig. Jeg ser ikke helt hva som er forskjellen... Anonym poster: 8dc3726091f280568d9a1190ee901ee9 Alle barn blir i en eller annen grad "manipulert", og selvsagt oppdrar vi alle barna våre etter hva vi tror er rett. Forskjellen her, slik jeg ser det, er metoden. Og det er her det store spørsmålstegnet ligger for min del. I normal barneoppdragelse så lærer barna moralprinsipper som rett og galt, der man i størst mulig grad forsøker å få barna til å se konsekvenser av handlinger ved f.eks å få barna til å sette seg inn i en annens sted (f.eks hvis man slår noen, så får den andre vondt). Og man forsøker å bygge oppunder givende egenskaper hos barna, som at det er koselig å dele. Når det gjelder grensesetting går man gjerne litt lenger - det er "nei" når det er sagt "nei", og om barnet ikke nødvendigvis forstår det bestandig så respekteres det likevel - forelderen har tross alt mer makt. Hva jeg ser i denne videoen er at det dras inn en tredje maktperson, Gud - eller "Jehova". Som har mye, mye mer makt enn foreldrene - han kan bestemme om du skal leve eller dø. Forelderen i videoen tok endatil fram et eksempel for barnet og viste hvordan det gikk med de som "gjorde Jehova lei seg", idet hun viste til Adam og Eva. Det å gjøre Jehova lei seg får dermed mye større konsekvenser enn det at han bare blir "lei seg". Konskevensen er, som moren viser fram, at de må dø - mens familien får komme inn i paradiset. Til forskjell fra annen barneoppdragelse, der barnet må tenke konsekvenser i forhold til andre mennesker, så vil dette barnet tenke "Jehova blir lei seg - og jeg får ikke komme inn i paradiset". Denne "straffen" står overhodet ikke til "forseelsen". Dette skaper en "fryktsone" der barnet handler mer ut fra mulige konsekvenser (evig død) enn fra et indre ønske om å glede. Med så store konsekvenser får de ikke muligheten til det. Jeg er redd disse barna ikke får muligheten til egentlig å skape sitt eget grunnlag å stå på - og lurer rett og slett på hva de vil stå igjen med den dagen de begynner å tvile, og Gud ikke lenger er en del av deres liv. Endret 9. juli 2012 av Flair 4
Gjest Ludovie Skrevet 11. juli 2012 #13 Skrevet 11. juli 2012 Jeg synes den filmen er virkelig syk, og den er dessuten skadelig for barn etter min mening.
Sweet77 Skrevet 12. juli 2012 #14 Skrevet 12. juli 2012 (endret) Jeg synes den filmen er virkelig syk, og den er dessuten skadelig for barn etter min mening. Kjære Ludovie, problemet er dessverre ikke filmen. Problemet er at vitnene bruker disse metodene - som ble demonstrert i filmen - selv. Det er disse metodene de baserer hele sin barneoppdragelse på. Det er ganske sykt. Jeg vet ikke om det går an å sette seg inn i det en gang, men disse barna er i denne guttens situasjon, 24-7. Jeg har sett det selv, for jeg hadde naboer som var Jehovas Vitner under hele oppveksten min, og ble godt, godt kjent med dem. Dette er mer enn bare en syk film. Endret 12. juli 2012 av Flair
Yme Skrevet 12. juli 2012 #15 Skrevet 12. juli 2012 Kjære Ludovie, problemet er dessverre ikke filmen. Problemet er at vitnene bruker disse metodene - som ble demonstrert i filmen - selv. Det er disse metodene de baserer hele sin barneoppdragelse på. Det er ganske sykt. Jeg vet ikke om det går an å sette seg inn i det en gang, men disse barna er i denne guttens situasjon, 24-7. Jeg har sett det selv, for jeg hadde naboer som var Jehovas Vitner under hele oppveksten min, og ble godt, godt kjent med dem. Dette er mer enn bare en syk film. Ja, og samtidig har de denne "hellige" frie viljen de snakker om hele tiden... Man skal ikke tulle med den frie vilje, sier dem, for den er viktig, og den har vi fått av gud! Jævli merkelig da, at de setter opp sånne skikkelig hjernevaskende greier som det der, hvor de mer eller mindre truer barna sine med evig død, og utestengelse fra himmelen, om de ikke "velger det rette". Fri vilje meg i rævva. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå