Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Er ikke helt sikker på hvor jeg skal plante dette innlegget, derfor gjør jeg det her.

det har seg slik at jeg fikk karakter 1 i norsk sidemål til eksamen, har ringt høgskolen og hørt om det er mulig å komme inn og ta opp eksamen mens jeg studerer, men det var det desverre ikke.. Har alltid visst hva jeg vil bli og alltid visst at jeg skal studere videre på høgskole. Har et ganske høyt karaktersnittkaraktersnitt, men var så uheldig å styrke i nynorsk. Og det er ikke vits å si at jeg skulle lest bedre, for jeg gjorde mitt beste og leste som bare det! Har sendt inn en formell klage og krysser fingrene for at karakteren var feilbedømt i og med at jeg alltid har fått 3 i det faget tidligere. Å ta friår er det minste jeg vil, så det jeg da lurer på er om jeg kan søke privat høgskole og om det er mulig å ta opp eksamen mens jeg studerer der? Har hørt de gjør litt mer unntak der enn på offentlige.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke studiekompetanse når du har strøket i ett fag, dessverre. Den eneste måten å gjøre det på er å ta et "friår" nå og ta opp eksamen, for så å søke neste år. Jeg tviler sterkt på at noen er villig til å ta deg inn med stryk, det er ikke slik det fungerer - da kunne jo "alle" ha kommet inn selvom de har stryk på eksamen.

Angående privat høyskole så vet jeg faktisk ikke om de gjør det, men er det ikke for sent å søke nå uansett for å komme inn til høsten?

Anonym poster: 12abbb4ae094ff30d1de0c62c4b8cf7b

Skrevet

Du har ikke studiekompetanse når du har strøket i ett fag, dessverre. Den eneste måten å gjøre det på er å ta et "friår" nå og ta opp eksamen, for så å søke neste år.

Det stemmer ikke helt! Det er et unntak med norskkarakterene siden man får så mange. Man får jo standpunktskarakter i norsk (muntlig+skriftlig) og nynorsk, mens man har en avgangseksamen i norsk + trekkeksamen, der personen som lagde innlegget kom opp i nynorsk. Det er 5 karakterer i norsk, og så sant at "gjest" bestod fagene + skriftlig norskeeksamen, har vedkommende studiekompetanse. :) Slik ble ihvertfall vi forklart det da kjæresten min strøyk i nynorsk. Han har aldri forbedret karakteren, men han har studiekompetanse og studerer på universitet nå.

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke helt! Det er et unntak med norskkarakterene siden man får så mange.

Nei, det finnes ikke noe slikt unntak. Stryker du på eksamen får du ikke vitnemål, uansett om det er norsk sidemål eller fysikk. Har du stryk i standpunkt men består eksamen får du derimot vitnemål.

Anonym poster: 0943c3f4ad4e9899ca6d61367abd83f5

Skrevet (endret)

Du trenger ikke å vente et helt år for å begynne å studere.

Det jeg kan anbefale er å melde deg opp som privatist til høsten i år. Når du får karakteren så kan du søke deg inn på 6 mnd studie.

Endret av SemperFi
Skrevet (endret)

Du trenger ikke å vente et helt år for å begynne å studere.

Det jeg kan anbefale er å melde deg opp som privatist til høsten i år. Når du får karakteren så kan du søke deg inn på 6 mnd studie.

Mange studier har kun opptakk på høsten, og jeg forstod det sånn at dette også er tilfelle for det TS vil bli.

Endret av Katniss
Skrevet

Mange studier har kun opptakk på høsten, og jeg forstod det sånn at dette også er tilfelle for det TS vil bli.

Det skjønner jeg. Men om TS tar faget opp med en gang istedenfor å vente og kommer inn på et "enkelt" 6 mnd studie vil TS også få studiepoeng for å bestå studiet, ergo større mulighet til å komme inn på faget TS vil inn på.

Skrevet

Nei, det finnes ikke noe slikt unntak. Stryker du på eksamen får du ikke vitnemål, uansett om det er norsk sidemål eller fysikk. Har du stryk i standpunkt men består eksamen får du derimot vitnemål.

Anonym poster: 0943c3f4ad4e9899ca6d61367abd83f5

Stemmer det! Min feil. Det er noen år tilbake. Trodde det var eksamen, men når du sier det så var det standpunktkarakteren ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...