aomah Skrevet 5. juli 2012 #1 Skrevet 5. juli 2012 Hei. Er straks ferdigutdanna ingeniør selv, men pga av litt problemer hjemme ramla jeg av studiet midt i første året. Så det har blitt til at jeg har fullført litt av og på i løpet av 6 år, deltidsstudert men tatt noen fulle semester her og der. Karakterene er ikke stort å skryte av, har vel stort sett konsentrert meg om å stå, da jeg hele tiden har jobbet masse ved siden av, så snittet er vel litt under D. Det jeg egentlig lurer litt på, er; hvordan er det å begynne i en slik jobb, uten noe erfaring? Får man en god opplæring? Jeg føler på mange måter at jeg ikke kan stort av det jeg kanskje burde kunnet, selv om det selvsagt blir enklere å ta igjen ting man har vært borti fra før. Jeg er en person som lærer lett, og har relativt lett for matematikk osv, så vil vel kunne tillegge meg en del kunnskap på kort tid. Er vi i grunn slikt jeg har løst studiene også, lært meg det jeg har visst at kom på eksamen, dagen før, eller brukt et par dager på forhånd. Jeg har vel igrunn aldri vært noen god student, men er en rak motsettning i jobbsammeneng. Jeg er ikke i tvil om at jeg kan fungere fint i jobbsammengheng som ingeniør, men føler at jeg vil være helt grønnskolling i starten:p Ergo er jo en god opplæring i jobben et must for min del, da jeg ikke kan begynne å sette meg inn i alle forskjellige firmaer i søkeprosessen. Skjønner jo at dette vil variere stort fra arbeidsgiver til arbeidsgiver, men kan kanskje få en pekepinn av dere som svarer:) For midt vedkommende er det innen elektronikk jeg har utdannet meg, men generelle synspunkter og erfaringer fra alle typer ingeniører vil være relevant her.
erter Skrevet 5. juli 2012 #3 Skrevet 5. juli 2012 Hei. Er straks ferdigutdanna ingeniør selv, men pga av litt problemer hjemme ramla jeg av studiet midt i første året. Så det har blitt til at jeg har fullført litt av og på i løpet av 6 år, deltidsstudert men tatt noen fulle semester her og der. Karakterene er ikke stort å skryte av, har vel stort sett konsentrert meg om å stå, da jeg hele tiden har jobbet masse ved siden av, så snittet er vel litt under D. Det jeg egentlig lurer litt på, er; hvordan er det å begynne i en slik jobb, uten noe erfaring? Får man en god opplæring? Jeg føler på mange måter at jeg ikke kan stort av det jeg kanskje burde kunnet, selv om det selvsagt blir enklere å ta igjen ting man har vært borti fra før. Jeg er en person som lærer lett, og har relativt lett for matematikk osv, så vil vel kunne tillegge meg en del kunnskap på kort tid. Er vi i grunn slikt jeg har løst studiene også, lært meg det jeg har visst at kom på eksamen, dagen før, eller brukt et par dager på forhånd. Jeg har vel igrunn aldri vært noen god student, men er en rak motsettning i jobbsammeneng. Jeg er ikke i tvil om at jeg kan fungere fint i jobbsammengheng som ingeniør, men føler at jeg vil være helt grønnskolling i starten:p Ergo er jo en god opplæring i jobben et must for min del, da jeg ikke kan begynne å sette meg inn i alle forskjellige firmaer i søkeprosessen. Skjønner jo at dette vil variere stort fra arbeidsgiver til arbeidsgiver, men kan kanskje få en pekepinn av dere som svarer:) For midt vedkommende er det innen elektronikk jeg har utdannet meg, men generelle synspunkter og erfaringer fra alle typer ingeniører vil være relevant her. Siden ingen svarte deg kan jeg gi et forsøk Det å gå fra studentlivet til jobb var for meg en ganske stor forandring. Man går fra utrolig fleksible arbeidsdager til mer rutinepreget og fastsatt systemer. Samtidig syntes jeg at det var utrolig deilig å få mer ansvar og bestemme. Uansett vil jeg konkludere med at du ikke skal bekymre deg veldig for arbeidslivet, det bringer mange goder og får du deg en spennende jobb er det mye mer tilfredsstillende enn å studere. Opplæring varierer fra bedrift til bedrift, men de fleste har et ganske godt opplegg rundt nyansatte med kurs, mentorer osv. Et lite tips, om du ønsker GOD opplæring er å søke deg til et trainee program når du er ferdig. Da får du masse opplæring og blir godt kjent i bedriften du starter i.
aomah Skrevet 5. juli 2012 Forfatter #4 Skrevet 5. juli 2012 Takk for svar:) er ikke så bekymra egentlig, mer nysgjerrig i grunn. Har jobbet i mange år innen forskjellige sektorer, men ingen relatert til det jeg har utdannet meg til. Har det heller ikke travelt, da jeg trives godt det jeg jobber nå, innen psykiatrien. Likevel ønsker jeg også, som du sier, mere ansvar og en jobb jeg kan utvikle meg videre i:)
erter Skrevet 6. juli 2012 #5 Skrevet 6. juli 2012 Har også jobbet i masse forskjellige sektorer, og ingeniørjobben passer meg utrolig bra. Man har mer påvirkning og er en del av beslutningsorganet, ikke bare plukk og flytt
stortsettglad Skrevet 6. juli 2012 #6 Skrevet 6. juli 2012 Jeg tror de aller fleste bedrifter som ansetter nyutdannede, og spesielt ingeniører, er innstilt på at grundig opplæring er nødvendig. Utdannelsen er ikke spesialisert nok til at man kan forvente at en nyutdannet kan tre rett inn i stillingen h*n er tiltenkt. Jeg tror også at alle ingeniører uten tidligere erfaring fra bransjen føler som du, at de er grønnskollinger. Det viktigste vi lærer under studiene er jo nettopp det å ta til seg læring, og det må du fokusere på. At du har fått karakterene dine med minimal innsats, er også verdt å nevne dersom det dukker opp spørsmål om karakterer, siden du har brukt mye tid på jobbing ved siden av. For meg virket i hvert fall det i positiv retning. Det er viktig å snakke om dette med opplæring allerede på første intervju. Da vil du få en ide om hvor mye den aktuelle bedriften fokuserer på dette, og du kan uttrykke hvor viktig det er for deg ved valg av jobb. Det er arbeidssøkers marked for ingeniører om dagen, så du må ikke være redd for å stå på krava. Det er garantert flere som vil se på deg som en ressurs for sitt firma, så hopp ikke på det første tilbudet du får, hvis ikke du sitter med noe godt inntrykk etter intervju. Det er like mye firmaet som skal selge seg til deg, som omvendt
aomah Skrevet 9. juli 2012 Forfatter #7 Skrevet 9. juli 2012 Takk takk for svar, greit å få litt innblikk i hvordan ting fungerer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå