sebra Skrevet 4. juli 2012 #1 Skrevet 4. juli 2012 Jeg har ingen kunnskap om den økonomiske hverdagen i Tyskland eller Berlin. Er det noen som har noe kunnskap om Berlin? Hvordan lever man 300 000 i års lønn i Berlin kontra Oslo? Da mener jeg leiepriser, matpriser, osv..
Gjest "gjest" Skrevet 4. juli 2012 #2 Skrevet 4. juli 2012 Hmm, jeg såg en index på det her (europeiske hovedsteder) for ikke så lenge siden, skal prøve å lete den opp.
Gjest mari kontrari Skrevet 4. juli 2012 #3 Skrevet 4. juli 2012 Jeg har ikke klare tall, men leiemarkedet i Berlin er i hvertfall bedre enn i Norge, og det er vanligere for voksne ikke-studenter å leie der enn her. Mat er også rimeligere, særlig syns jeg det er stor forskjell på økologiske produkter. Så svaret mitt blir vel at om ikke noe har endret seg drastisk de siste årene så levere du bedre på 300 000 i Berlin. 2
Presis Skrevet 4. juli 2012 #5 Skrevet 4. juli 2012 (endret) Man kommer lengre med 300 000 i Berlin enn i Oslo. Med 300 000 i årslønn vil du i Tyskland ha en gjennomsnittlig lønn. I Norge er gjennomsnittslønnen et sted mellom 400 000 og 500 000. I tillegg er kostnadene i Norge høyere enn i Tyskland. Endret 4. juli 2012 av Presis
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #6 Skrevet 5. juli 2012 Jeg betaler 380 euro i husleie og folk gisper og sier det er dyrt. Mat er mye billigere også. Jeg vil si du lever drastisk mye bedre i Berlin enn Oslo på 300.000 til å være en europeisk hovedstad. Anonym poster: b3fa128c469c0272c60d9bf79462a3ce
sebra Skrevet 5. juli 2012 Forfatter #7 Skrevet 5. juli 2012 Oj bor du i berlin? Har du lyst til å svare på noen spørsmål? Hvordan trives du i byen? Hvordan synes du det var å flytte dit? Synes du det er enkelt å bli kjent med mennesker der? Vet du om noen bra sider jeg kan se etter leiligheter på? Og gjerne fortell meg mer hvis du føler det er relevant Jeg tar imot all informasjon med åpne armer
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #8 Skrevet 5. juli 2012 Oj bor du i berlin? Har du lyst til å svare på noen spørsmål? Hvordan trives du i byen? Hvordan synes du det var å flytte dit? Synes du det er enkelt å bli kjent med mennesker der? Vet du om noen bra sider jeg kan se etter leiligheter på? Og gjerne fortell meg mer hvis du føler det er relevant Jeg tar imot all informasjon med åpne armer Jeg flyttet hit på søndag, så jeg har ikke så mange erfaringer med varig opphold ennå. Var en måned i fjor, men da var det en ganske isolert språkskoletilværelse, litt 'beskyttet'. Jeg trives uansett utrolig godt allerede. Leiligheter søkte jeg på wg-gesucht.de og http://www.immobilienscout24.de, men jeg fant et stort, voksent kollektiv i et bra strøk veldig kjapt, så jeg har ikke satt meg så inn i det. Jeg driver dog og går på visninger for ei venninne som er i et annet land nå, det virker ganske vanskelig å få tak i noen på den måten, for det har vært 50 stk på de visningene jeg har vært på. Da velger de nok ikke hun som ikke møter opp personling. Jeg fikk dog leilighet på den måten fordi jeg sendte personlig mail først. Å bli kjent med mennesker kan være både lett og vanskelig. De eneste jeg snakket med i fjor da jeg bodde her en måned var medstudenter og butikkdamer. De som snakket til meg på byen var som oftest turister på besøk. Nå bor jeg med tyskere, og de er jo kjempehyggelige siden jeg bor med dem. Jeg tror det er vanskelig hvis man ikke har noen 'grunn', altså samme jobb eller studium eller fritidsaktivitet, men det er ikke akkurat vanskeligere enn i Norge. Anonym poster: b3fa128c469c0272c60d9bf79462a3ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå