Gå til innhold

Student: hvilken PC har du?

Anbefalte innlegg

Gjest _La Femme
Skrevet

Jeg trenger en ny PC! En laptop. Trenger den til studiebruk. Lite annet. Høre litt på musikk, sende e-poster, sjekke Facebooken. Ikke særlig mye mer enn det altså :)

Jeg ønsker en PC, ikke en Mac. Men siden jeg er helt amatør på PC-er, vil jeg gjerne høre hvilken PC-er dere har, og hvor fornøyd dere er med den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har en sånn hp pro book, hatt den i to år og begynner på tredje året med denne pcn på skolen nå. et år vg 3 og et år universitet. Ingen ting galt med den, bortsett fra når jeg har lastet ned virus da og hatt den på full recovery. Kjøpte den via videregående.

Et annet tips når du skrur på den nye pcn for første gang husk å ha med ca 6 eller 7 cd plater klare til å ta en sikkerhets kopi av pc systemet. Det kommer opp automatisk. Så visst pcn kræsjer og alt blir slettet så har du alltid de cdene til å legge inn standard program o.l på nytt igjen :) og det er også veldig greit med ekstern harddisk og du må kjøpe student word. Men er du god å prute og de er snille i f.eks der du bor så bruker dem å være snille med å gi en god student pakke pris.

Skrevet

Alle PC-er du får kjøpt i norske butikker vil fungere til ditt bruk. Siden du er helt amatør når det gjelder PC-er, så spiller det ingen rolle hvilken du kjøper. Velg en med skjermstørrelse 13" eller mindre, dersom du har tenkt å dra den med deg på skolen. Finn en som passer ditt budsjett og som du synes ser tøff ut.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig student nå, men hadde en Dell i tre år (og har den fortsatt). Jeg brukte pc-en til skrivearbeid, musikk, surfing på Internett, spille av dvd-plater etc. Da jeg kjøpte den betalte jeg litt ekstra for å oppgradere RAM/minne (gjør at den arbeider raskere og kan håndere flere programmer samtidig uten at ting går saktere) og lagringsplass, noe jeg er veldig glad for at jeg gjorde.

Jeg hadde 15 tommer skjerm, noe som er veldig godt å ha når man skal arbeide på den. Skal du bære mye på den er vel 13 tommer bedre, men ikke gå for noe mindre. Dersom du ikke synes det er fælt å ha litt ekstra å bære på, så anbefaler jeg 15 tommer.

Styr unna 17 tommer, da er den flyttbar, ikke bærbar ;)

Anonym poster: 3689cb3df1b93a66a43d55bf205ef805

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en Asus som nå er litt over to år gammel. 3 ganger har jeg måtte slette alt og lagt det inn på nytt, med andre ord en skikkelig dritt pc som du bør styre unna. Batteritiden er lik null så uten strøm rekker den ikke laste inn skrivebordet engang. Nå ligger den nederst i avisbunken og kommer nok til å havne på søpla, alt bare henger og det to uker etter siste rep. Vet det ikke er virus på den.

HP har jeg hatt før og den holdt det gående i fem år uten noen problemer, anbefales. Jeg skal ha ny pc til høsten og da blir det garantert HP igjen.

Vi hadde også en stund en PC8 (skolepc) og den var tung og klompete. Kan ikke anbefale den.

Jeg bruker pc til studier, litt administrativt arbeid og så KG da.

Skrevet

At du har måttet formatere PC-en tre ganger har ingenting med PC-en i seg selv å gjøre. Dette skyldes softwaren, ikke hardwaren. Vet du forresten at mange av de ulike merkene produseres på samme fabrikk? Og at komponentene stort sett er like? Derfor synes jeg det blir feil å anbefale et merke fremfor et annet. Du skal nemlig ikke se bort fra at din ubrukelige Asus har batteri, prosessor og hovedkort fra samme produsenter som din HP.

Gjest nemorosa
Skrevet

Macbook Air..utrolig lett og grei å ha med seg på skolen, og det tar seriøst bare to sekunder å starte den :) i tillegg er batteritiden veldig god (opptil 13 timer eller noe sånt). Studenttorget har gode rabatter dersom du vurderer dette,

Skrevet

jeg er student og har en ASUS X53E, Dinside testet den i fjor. x53 er ikke lenger i salg, men x54 er å få. har ikke testet maks batteritid i det siste, men har klart 6-7 timer uten lading(hel skoledag med aktiv bruk gjennom hele dagen). jeg for min del ville nok ikke kjøpt 13" eller mindre, er tross alt en det skal skrives mange oppgaver på og ikke bare notater på skolen.

Skrevet

Velg en med skjermstørrelse 13" eller mindre, dersom du har tenkt å dra den med deg på skolen. Finn en som passer ditt budsjett og som du synes ser tøff ut.

Uenig, bør helst være 15" eller større i mine øyne. 13" blir alt for smått og ender opp som et irritasjonsmoment, både med tanke på tastatur, touchpad og ikke minst skjermen. Samtidig så må du ut med mer penger i forhold til ytelse når du kjøper veldig små maskiner.

jeg har en sånn hp pro book, hatt den i to år og begynner på tredje året med denne pcn på skolen nå. et år vg 3 og et år universitet. Ingen ting galt med den, bortsett fra når jeg har lastet ned virus da og hatt den på full recovery. Kjøpte den via videregående.

Jeg hadde også en slik, var god å bruke og hadde relativt god ytelse og så bra ut designmessig. Var dog noen komponenter som ble ødelagt etter noen måneder, tror nok det ikke gikk så veldig mye på hvor robust den var, var nok heller behandlingen den fikk :P

Blir nok å skaffe meg en lignende når jeg starter opp på skolen igjen etter sommeren, får leve med min stasjonære PC til da.

Skrevet

Men å kjøpe en pc med dårlig software er et dårlig kjøp. Jeg kunne alltids kjøpt ny software til min asus men det koster og da er det rimeligere å kjøpe en annen pc med skikkelig software på.

Gjest _La Femme
Skrevet

Takk for alle svarene deres! Jeg skal lese mer nøye, finne produktene dere snakker om på nettet og lese litt om de også.

Jeg ønsker noe rundt 14" om det er mulig å få til. Har hatt en 14" før og var veldig fornøyd med det. Alt under føler jeg blir for lite. Jeg kan ta noe over det også hvis det er krise.

Macbook Air blir det nok ikke, hehe. Jeg vet at veeeldig mange studenter har Apple-produkter, men jeg kan nok ikke stille meg i rekken der. Jeg skjønner meg ikke på Mac. Har prøvd og ble sittende der helt fortvila fordi jeg ikke forstod noen ting. Så det blir nok vanlig PC på meg :) Jeg må da kunne finne en bra PC til samme prisen eller lavere som en Mac?

Er alle enig i at en HP probook er et godt kjøp? Hva bør jeg se etter? Må jeg ha SSD harddisk på PC-en når den skal brukes til studier? :)

Skrevet

Jeg har Samsung RC530 med i5k prosessor til skolebruk og er svært fornøyd med maskinen. Jeg betalte 6000,- for maskinen og har lagt til 240GB SSD + 8GB RAM.

Det er absolutt ikke et must med SSD disk til skolebruk. SSD speeder opp farten på oppstart av maskin, samt lasting av programmer. Men som sagt, ikke et must.

Men jeg anbefaler å vente til august for kjøp av studie maskin, da kommer det som regel gode tilbud fra nettbutikkene.

Gjest _La Femme
Skrevet

Tusen takk for svar SemperFi :) Jeg tror jeg venter til august med å se da om det kommer noe på tilbud.

Det er jo lurt som du har gjort å legge til nye komponenter i PC-en, men da går vel garantien bort? Jeg er litt redd for det...

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg en ultrabook. De er veldig lette å ha med i vesken eller sekken!

Anonym poster: aa34d9abad21190e8e23c1a7e2759e44

Skrevet

Tusen takk for svar SemperFi :) Jeg tror jeg venter til august med å se da om det kommer noe på tilbud.

Det er jo lurt som du har gjort å legge til nye komponenter i PC-en, men da går vel garantien bort? Jeg er litt redd for det...

Nei, du mister ikke garantien med å bytte harddisker og RAM på dagens PCer, men du gjør det om du har MAC.

Skrevet (endret)

Det er feil. Man mister ikke garantien ved å bytte harddisk og minne på Macbook. Trådstarter har uansett ikke behov for å oppgradere en ny PC med bedre komponenter. Til vanlig bruk duger det aller, aller meste, og man vil ikke merke noen vesentlig forskjell.

Endret av Presis
Gjest _La Femme
Skrevet

Nei, du mister ikke garantien med å bytte harddisker og RAM på dagens PCer, men du gjør det om du har MAC.

OK, så flott! :)

Skrevet

Det er feil. Man mister ikke garantien ved å bytte harddisk og minne på Macbook. Trådstarter har uansett ikke behov for å oppgradere en ny PC med bedre komponenter. Til vanlig bruk duger det aller, aller meste, og man vil ikke merke noen vesentlig forskjell.

Jo man gjør det på de nye MacBook Pro serien med ivybridge og retina skjerm.

Uansett så får du ikke byttet HDD og RAM på de for ALT ER SVEISET FAST! Du får heller ikke byttet ut batteriet på de nye MBP serien.

Denne diskusjonen kan du legge død men en gang, her vil du tape flawless.

Skrevet (endret)

Det er loddet fast og ikke sveiset. Man kan bytte ut flashdriven, men det er foreløpig få eller ingen som tilbyr disker med den tilkoblingen (ikke standard s-ata).

Endret av Xmir
Skrevet

Anbefaler ikke HP (basert på holdbarhet, kundeservice o.l.).

Toshiba lager god kvalitet på sine TVer, noe som også viser igjen på ganske ålreite PCer. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...