Gå til innhold

Å oute barna sine på Facebook/ Blogg...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett flere tilfeller der mødre, i sin tankeløshet, oute barna sine på FB eller på blogg, eller begge deler.

Det virker som om man ikke tenker på at barn faktisk har et krav på privatliv, og at personloven også omfatter barn, selv om de er mindreårige og dermed prisgitt sine foreldre.

En av de verre eksempelene av outing av barn som jeg har lest, var følgende status på FB: " X er plaget av smerter, hun sier at det gjør vondt å tisse, bestiller time til lege til ....."

De verste har jeg bevisst valgt å ikke ta med pga folk kan bli gjenkjent.

Men tro meg, det eksempelet jeg viste til er rene blåbæret mot de verste av det jeg har lest av outing av barn.

Jeg lurer på, når skal noen stå opp for disse barna og si i fra?

Anonym poster: c1257f74005780b561f9d04062dbf55e

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Gjest finurlig
Skrevet

Nå har ikke jeg slike venner på facebook enda (merk: ENDA), men hadde jeg sett noe slikt hadde jeg lett sagt ifra! Oversharing går alltid utover en tredjepart, være det samboeren eller dattra, og synes det er fryktelig unødvendig å skrive slik..!

• Liker 1
Skrevet

Har for det meste sett slik oversharing om samboer / ektefelle. Unødvendig og dårlig gjort!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg slike venner på facebook enda (merk: ENDA), men hadde jeg sett noe slikt hadde jeg lett sagt ifra! Oversharing går alltid utover en tredjepart, være det samboeren eller dattra, og synes det er fryktelig unødvendig å skrive slik..!

Sist jeg prøvde å si fra litt sånn forsiktig muntlig, så ble indirekte bedt om å passe mine egne saker, ettersom dette ikke vedrørte meg, noe sånn ca. Og det er mange som har denne innstillingen, sånn ca slik "mine barn, jeg gjør som jeg vil, ikke din business" og så går de i forsvarsstilling. Umulig sak å si fra.

Har for det meste sett slik oversharing om samboer / ektefelle. Unødvendig og dårlig gjort!

Det også, har sett flere slike statuser, blandt annet hvor "udugelig samboeren er", "så lei av at han skal krangle hele tiden" osv osv, av den sorten.

En god idé å ikke logge seg inn på FB i sinne...?

Gjest finurlig
Skrevet

Sist jeg prøvde å si fra litt sånn forsiktig muntlig, så ble indirekte bedt om å passe mine egne saker, ettersom dette ikke vedrørte meg, noe sånn ca. Og det er mange som har denne innstillingen, sånn ca slik "mine barn, jeg gjør som jeg vil, ikke din business" og så går de i forsvarsstilling. Umulig sak å si fra.

En god idé å ikke logge seg inn på FB i sinne...?

Da hadde jeg svart at det vedrørte meg med en gang det dukket opp på min news-feed.

• Liker 2
Gjest kritisk
Skrevet

Det er helt sprøtt hvor ukritiske enkelte er. Innlegg av typen "dattera mi sa ditt, eller sønnen min sa datt" osv er forsåvidt harmløst nok. Men enkelte av vennene mine legger både ut bilder av barna, OG en venn la nettop ut en video hvor barnet på 2-3 år bader NAKEN. Man ser kjønnsorganet og allting. Jeg mener..hallo? Er det noen hjemme?

• Liker 2
Skrevet

En av de verre eksempelene av outing av barn som jeg har lest, var følgende status på FB: " X er plaget av smerter, hun sier at det gjør vondt å tisse, bestiller time til lege til ....."

Jeg har heldigvis sluppet å se veldig grove outinger av barn på facebook. I bloggverdenen vet jeg det finnes, men slike typer blogger oppsøker jeg ikke, så kan ikke si noe om det.

Jeg tror det er viktig å ha to tanker i hodet samtidig. Det første er at Fjaseboka, blogger og internett har kommet for å bli, og våre barn vil vel i ena større grad enn oss være vant til at man i tillegg til det vanlige livet har en digital tilværelse. Så fort de bikker 13 setter de i gang selv også ;) Noen av de mest konservative har nulltoleranse for omtale av barn, men jeg mener det er ikke "outing" hvis man poster et bilde av babyen i en blomsteråker og skriver "Per koser seg i sommersol".

Jeg mener at det koker ned til et spørsmål om tema og vinkling. På FB kan jeg gjerne legge ut bilder eller omtale barna- men alltid i en koselig/nøytral setting. Aldri noe som er for personlig. Aldri noe som kan misforstås eller vris på, og er det humor skal det være på min egen bekostning- ikke barnas. Og aldri for mye eller for ofte.

Slik det foreløpig ser ut, er mange tenåringer faktisk mer fornuftige enn enkelte voksne. Kanskje fordi de har vokst opp med dette på en annen måte, i steden for Gunda på 52 som plutselig oppdager at hun kan dele alt med hele verden, og poster om kjærlighetslivet og legger ut bæsjebleiebilder av sønnen Arild (som nå er voksen og finner det mindre morsomt)....?

Men ja, i bunn og grunn er jeg enig med TS i at mange legger ut for mye, eller feil ting, om barna. Tenker som så, at hvis det ikke er naturlig å legge ut om det til alle kollegene i lunsjen, så bør det ikke postes på internett heller- men tydeligvis er det en del som ikke lever etter den regelen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva outing betyr... :)

Men jeg har også lagt merke til at de "eldre" ikke helt forstår det med deling på FB og nett, samt også at de helt unge ikke forstår - Feks min yngre bror og dama hans laster opp babybilder av et barn som ikke er deres, bare fordi min bror er med på bildet. De er heller ikke FB venner med slektningen vår som er far til barnet.

og min mor deler feks bilder som jeg har gjort private. Jeg vil ikke at alle skal se min store gravide mage. :gjeiper:

Om man sier ifra så blir det sure miner, så klart..

Venter baby snart og lurer veldig på hvordan det skal gå med min deleglade familie. De må jo få lov å ta bilder, men går å tenker på hvordan jeg skal fortelle at de ikke kan dele alt..

Når det gjelder andre og hva de deler om sine barn, så er det for meg deres sak. De får bestemme selv hvor mye de deler, og jeg kan forstå at om jeg skulle begynne å rette på dem og delingen deres så blir det sure kommentarer. Det dukket nylig opp et bilde av nakne unger for andre gang på min wall, og jeg tenkte mitt. Jeg synes det utrolig lite gjennomtenkt, og det forteller at det er en del dumme foreldre i verden.

Anonym poster: eb8c34da70ee690f6f6a1e1565325b1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg stusser på er foreldre som konsekvent bruker bilder av barna sine i stedet for bilder av seg selv.

Anonym poster: c1fadf28d5af4bba59cf0550c756975a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ser at media ofte fremstiller det som negativt at folk fremstiller livet sitt som et glansbilde på facebook eller andre digitale media.

Men er det egentlig noen av mine ytterst perifere venner som trenger å vite at gubben klår meg på puppene så snart jeg gir ham en klem, og innbiller seg at det skal bli noe på ham på den måten? (Ja, det er et reelt eksempel...)

Eller at ungene mine ikke oppfører seg som ønsket, eller at NOEN irriterer meg (slike statuser erger meg mer enn noe, er det meningen at hele vennelista på ca 500 stk skal gå i seg selv og undre på om DE har gjort noe galt).

Når det gjelder barnas privatliv har jeg bestemt meg for å ikke poste bilder av dem der ansiktet er helt tydelig, altså bare bilder på avstand, fra siden osv, inntil de blir så store at de selv kan gjøre seg opp en mening om facebook. Og da er de gjerne der selv, og poster de bildene de vil selv.

Anonym poster: a46f1f06351a016683ad4b58f9df3ebc

Skrevet

Jeg har litt inntrykk av at noen foreldre glemmer at barnet er en egen person som skal ha sitt eget liv etterhvert og at de ikke eier dem sånn som man eier f.eks en hund.

Merker jeg også irriterer meg litt over programmer som Unge mødre, noen av disse mødrene viser jo frem ungene sine som om de skulle vært et nytt tilbehør.

• Liker 3
Skrevet

Trodde denne tråden skulle handle om at noen forteller på Facebook at barna er homo, jeg... :sjenert:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde denne tråden skulle handle om at noen forteller på Facebook at barna er homo, jeg... :sjenert:

Set trodde jeg også. Er det ikke det som er outing?

Anonym poster: 2abeb6a6c4cf96ef3bf4d4918d8b779c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en uting at folk tar bilder av barna og forteller om de til venner, kjente og familie. Alle burde ilegges munnkurv og alle bilder av barna hos venner, familie og bekjente etc burde samles inn av foreldrene og brennes! Egentlig burde man holde hemmelig at man overhodet har barn til de blir myndige....

I bunn og grunn er min erfaring at det er nesten klin umulig å finne gammel info om noen på nettet så fremt man ikke er besatt og målbevisst nok til å lete og grave i de uendelige mengdene info man får med et googlesøk. Da er det vel heller mye pinligere å sitte i konfirmasjoner og bryllup å se gamle babybilder av unger med kjeften full av sand, mens gamel tante anna forteller om barndommen og den gangen h*n hadde bæsjebleie opp til ørene på butikken......

Anonym poster: 1cbad6dc51cece968dbbd22d115488eb

Skrevet

Selv er jeg ekstremt konservativ, og legger ikke ut bilde av barnet mitt på facebook (la ut ett - det første og siste - da han var liiiten baby) og poster bare morsomme ting han sier.

Jeg er enig med Mafalda i det meste, dagens barn har et mer naturlig forhold til sosiale medier enn mange voksne, og det er neppe krise så lenge man legger ut forholdsvis nøytrale ting.

Jeg velger å være konservativ for å være på den "sikre" siden - hvis poden finner ut at han skal dokumentere hele livet sitt på facebook når han blir 13 så får det være opp til ham, men da har i hvert fall ikke jeg gått i forveien.

(En annen sak er at mange av barnehistoriene ikke er så interessante, da. Misforstå meg rett, det er mange som ER det også, men har noen i bekjentskapskretsen som poster nyheter om ungene heeele tiden, og det synes i hvert fall ikke jeg er spesielt spennende.)

• Liker 2
Skrevet

Det jeg stusser på er foreldre som konsekvent bruker bilder av barna sine i stedet for bilder av seg selv.

Anonym poster: c1fadf28d5af4bba59cf0550c756975a

Det skulle blitt bråk om barna begynte å bruke bilder av foreldrene på sin egen Facebookkonto :popcorn:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sett flere tilfeller der mødre, i sin tankeløshet, oute barna sine på FB eller på blogg, eller begge deler.

Det virker som om man ikke tenker på at barn faktisk har et krav på privatliv, og at personloven også omfatter barn, selv om de er mindreårige og dermed prisgitt sine foreldre.

Men tro meg, det eksempelet jeg viste til er rene blåbæret mot de verste av det jeg har lest av outing av barn.

Jeg lurer på, når skal noen stå opp for disse barna og si i fra?

Ser enkelte voksne mødre som legger ut om studiene til sine barn. Deres karakterer,hva de studerer,hvor fline de er osv. er det en mindreverdighetfølelse de har?

Ungene skriver ikke om dette selv....

Anonym poster: 4de16e0ad63e9e73b5bf37d8bd9b84b4

Skrevet

Eg er heilt samd med trådstartar. Har berre eit par nøytrale bileter av ungane mine ute på FB (type sit i sofaen og smiler), og skriv aldri noko om dei. Ungane mine er faktisk mennesker som skal verte sjølvstendige etterkvart, ikkje noko som eg eig.

• Liker 1
Skrevet

Kun et par bilder i russetiden med samtykke. Kunne ikke falt meg inn å legge ut andre bilder.

AnonymBruker
Skrevet

Har ei klassevenninne som legger ut bilder av datteren sin stadig vekk. For hver gang hun legger ut et bilde så er datteren blitt litt feitere. Kan tenke meg at datteren veier rundt 50kg nå. Hun er seks år. Barnemishandlig?

Anonym poster: 5302165a36ecc89fc9ec2b755e6685c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...