Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg skal begynne å studere til høsten. Det jeg skal studere er noe jeg virkelig brenner for og jeg gleder meg veldig til å lære mer om det. Men det som er problemet er at jeg ikke føler meg på topp fysisk..jeg veier litt mer enn jeg er komfortabel med og har ikke verdens beste selvfølelse. Det jeg er redd for er at dette skal ødelegge for hvordan jeg klarer å henge med til høsten sosialt sett, at jeg ikke føler meg "bra nok" til å være sosial og utadvendt. Jeg tenker at jeg egentlig burde hatt ett år ekstra på å trene og gå ned i vekt, men har allerede ventet et par år så det er ikke aktuelt.. Jeg vil ikke at folk skal forhåndsdømme meg på bakgrunn av hvordan jeg ser ut.

Jeg føler meg som en annen person enn det vekten min sier (veier ca 15 kg mer enn jeg liker) og derfor vil jeg ikke at de skal se på meg som "hun tykke". Jeg trener regelmessig og spiser sunt, men alt går så utrolig sakte. Jeg begynte med en skikkelig livsstilsendring etter jul men har nesten ikke sett resultater i det hele tatt :( Vet jeg sikker kan gjøre større endringer, men ligger på rundt 1300 kcal om dagen og mindre enn det blir jeg bare dårlig av.

Ser jo nå når jeg skriver at svaret på spørsmålet mitt er ja, det er dumt å tenke sånn, men allikevel så føler jeg at jeg er mindre verdt enn andre fordi jeg veier mer. Jeg vet at jeg kunne sett veldig bra ut hvis jeg gikk ned i vekt, siden jeg ikke veide så mye før og følte meg veldig fin da... takk til dere som gadd å lese tankesurret mitt.. :)

Andre som har hatt/har det likt?

Og noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre som en siste innspurt trenings og kostholdsmessig?

Anonym poster: 85cba9a50a7be9c7680be115e2770a91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også tenkt sånn. Spesielt når det gjelder det sosiale synes jeg det er slitsomt fordi jeg ikke passer inn i kule klær slik som alle andre. Nå vet ikke jeg hva slags skole du skal gå, men så lenge det ikke er noe som har med idrett eller mote å gjøre, så vil det ikke ha noen betydning i den sammenheng. Det er ingen som vil tenke på det i det hele tatt!

Jeg vet det ikke hjelper mye å si dette til deg, men 15 kilo er faktisk ikke så mye. Det er ikke sånn at når jeg ser folk som har 10-15 kilo for mye så ser jeg en smellfeit unormal person! Jeg har vært 30 kilo overvektig selv og har først da passert grensen for BMI som kalles fet.

Du må jobbe med å godta deg selv. Om du trives og har det bra så tiltrekker du deg andre mennesker. Det er det som har betydning for å få venner på et nytt sted, ikke vekten din!

Lykke til med studiene! :klemmer:

Anonym poster: ba66a2179526e7bb1deb7fbfcad2a9e4

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tror heller du kanskje skal prøve å spise litt mer (pass på å spise nok grønnsaker, og nok protein). Spiser du under 1500 kalorier per dag begynner kroppen snart og ta energi fra muskler istedenfor energien du putter inn i munnen.

Jeg holder på med akkurat det samme. Har kuttet så og si alt av karbohydrater (hvetemel etc), spiser mer mat og har begynt å trene på et senter som er for folk som trener seg opp igjen (hadde en ulykke for 10 år siden som gjorde at jeg gikk mye opp i vekt). Deilig er det!

Folk tenker nok veldig mye mindre over hvordan du ser ut og hvor mye eller lite du veier (15 kilo er ikke mye), men problemet er jo at du fortsatt tenker veldig mye på det. Så da må du rett og slett gjøre noe med det, mest fordi at du fortjener og være sunn, både fysisk og mentalt.

Endret av Scherbatsky
Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

For det første: du er IKKE mindre verdt fordi du har et par ekstra kilo! Om noen dømmer deg for det så er det folk du uansett ikke burde prøve å bli venner med.

Når det er sagt så er det flott at du vil fokusere på et sunnere liv med bra kosthold og trening.

Jeg ville startet med å trene 2-3 ganger i uka og fokusert på et kosthold som inneholder mye proteiner( egg, kylling, karbonadedeig ett), sunt fett fra nøtter og oljer, trege karbs, grønnsaker og frukt. Drikk kun vann.

Tenk på det som en ny livsstil, ikke som slanking eller en diett.

Og start med å akseptere deg for den du er. Folk skal like deg pga. personligheten din, ikke for vekta di :jepp:

Endret av *Maja*
  • Liker 3
Skrevet

Begynte på skole en gang, og det begynte ei som er... ganske svær for å være helt ærlig. Men det beste er jo bare å prøve å ikke tenke sånn, folk legger merke til det om du føler dårlig ved deg selv.

Hun jeg gikk på skole med ga faen i det, og hun knakk jo en stol en gang (ALLE må ha tenkt; wow, det er fordi hun veier for mye), men hun bare lo det vekk. Og ingen gadd bry seg. Hun er en av de mest fantastiske og jordnære menneskene jeg har møtt, en av grunnene fordi hun har godtatt den hun er og gjør som hun selv vil.

Det er de færreste som har fordommer mot mennesker pga hvordan de ser ut, så bare prat med folk, vær hyggelig og morsom og sosial! Det verste som kan skje er at en eller annen bitchy drittkjerring ikke vil være venn med deg, men det sier mer om sånne folk enn deg. Og uansett tviler jeg på at det vil bli så ille.

Så er det bare å fortsette å trene. Det er sunt for humøret uansett:)

AnonymBruker
Skrevet

Du, jeg har det ganske likt. På en måte.

Jeg har utsatt og utsatt livet mitt, alt er satt på vent. Og vet du hvorfor ? Fordi jeg har en kulemage.

Kroppen generelt er "ok" men jeg ser gravid ut og det er ikke pent.

Jeg føler meg fanget i feil kropp. JEG er ikke tykk...ikke sjelen min, om du skjønner ? Hehe

Jeg har gått ned noen kilo og det er ikke veldig viktig å gå ned ( men kan det fint da ) er helst magen som er problemet, for det er UMULIG å finne klær som passer. Passer det i leggen blir det for stramt i magen, blir det passe i magen blir det for slaskete ved leggen osv

Jeg utsatte lenge å gå til psykolog, fordi jeg ikke følte meg verdig nok til å få hjelp. Synes jeg er for stygg. Jeg er enda ikke kommet i gang med noe, tre år etter ungdomskolen. Jeg skulle også "bare" ta et år fri for å trene...

Uansett, nå skal jeg ta fettsuging, men er LIVREDD for konsultasjonen. Er livredd for at jeg er for feit eller noe. Har en normal bmi, men mistenker at jeg har en høy fettprosent og at vekten lyver. For den magen min er diger...

Men du, jeg vet at tankene mine er FEIL. For jeg tenker IKKE sånn om andre. Og jeg tviler sterkt på at andre mener du er mindre verdt pga kroppen. Da sier det mer om dem enn deg, og det håper jeg du skjønner :)

Anonym poster: af46fe4118d7a843336c5261aaeeaaa0

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke 1963 og man hadde en feit i klassen, mange fleire!er ikke så aleine.

Anonym poster: 6429813f66def46e0b679b6d41eef583

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler veldig med deg ts. Jeg har det på samme måte som deg.

Jeg er en 162 høy og veier 61 kg. Ikke for mye vil noen kanskje si i forhold til bmi, men for meg, så er det for mye.

Er veldig utrent og har for høy fett prosent enn hva jeg er komfortabel med. Jeg har satt livet på vent pga. jeg ikke er fornøyd med kroppen min. Jeg orker ikke å finne med en type før jeg er fornøyd med meg selv. Vil ikke være sosial. Vil heller ikke dra på ferie for jeg ser ikke fin ut i "ferieklær". Jeg var på ferie i Tyrkia for to år siden og det var helt jævlig for å si det sånn. Jeg følte meg veldig stygg og mindreverdig i forhold til mine slanke venninner.

Nå har jeg begynt å legge om kostholdet og har begynt å trene igjen, så håper at jeg klarer å komme ned på min idealvekt. Har kastet bort flere år på dette tullet, men nå er det på tide å leve livet igjen.

For ett par år siden så gikk jeg ned i vekt og med en gang så fikk jeg høyere selvtillitt og selvbilde, men det forsvant like fort da jeg begynte å gå opp i vekt igjen. Men denne gangen skal jeg virkelig klare det! :)

Anonym poster: e871bb685f2cad6142a65bddb99f203f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler veldig med deg ts. Jeg har det på samme måte som deg.

Jeg er en 162 høy og veier 61 kg. Ikke for mye vil noen kanskje si i forhold til bmi, men for meg, så er det for mye.

Er veldig utrent og har for høy fett prosent enn hva jeg er komfortabel med. Jeg har satt livet på vent pga. jeg ikke er fornøyd med kroppen min. Jeg orker ikke å finne med en type før jeg er fornøyd med meg selv. Vil ikke være sosial. Vil heller ikke dra på ferie for jeg ser ikke fin ut i "ferieklær". Jeg var på ferie i Tyrkia for to år siden og det var helt jævlig for å si det sånn. Jeg følte meg veldig stygg og mindreverdig i forhold til mine slanke venninner.

Nå har jeg begynt å legge om kostholdet og har begynt å trene igjen, så håper at jeg klarer å komme ned på min idealvekt. Har kastet bort flere år på dette tullet, men nå er det på tide å leve livet igjen.

For ett par år siden så gikk jeg ned i vekt og med en gang så fikk jeg høyere selvtillitt og selvbilde, men det forsvant like fort da jeg begynte å gå opp i vekt igjen. Men denne gangen skal jeg virkelig klare det! :)

Anonym poster: e871bb685f2cad6142a65bddb99f203f

TS her. Jeg veier så mye som 80 kg og er like høy som deg, det vil si at hvis jeg går ned 15 kg så veier jeg 65, men jeg vet at jeg føler meg komfortabel rundt den vekten så det er nok veldig individuelt. Jeg drar heller ikke på sydenturer eller involverer meg med gutter på grunn av vekten så jeg skjønner hva du mener..

Har gått til psykolog i halvannet år nå og vi har snakket mye om det å leve nå og ikke utsette ting, men det er ikke så lett i praksis.

Jeg SKAL klare det, selv om det sikkert kommer til å ta litt tid, jeg får bare prøve å kaste meg ut i det sosiale uten å tenke for mye på hvordan jeg ser ut..

Takk for svar alle sammen :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enda en som må innrømme at jeg tenker likedan. Det er ikke noe gøy å være "hun feite". Folk ser på overvektige som dumme og stygge.

Anonym poster: 01a195f28dbfca2914778b689e1270a0

AnonymBruker
Skrevet

HI, jeg er i akkurat samme båt mht til høyde og vekt! Bittelitt lavere, et par kg mindre. Og det påvirker meg mer enn jeg liker. Alene er jeg fornøyd med meg selv. Men ute blant folk hemmer det meg, og det er aldri moro å kjøpe klær. Jeg må ta det som passer og som sitter ok på, ikke det jeg liker best..

Kanskje vi kunne ha backet hverandre litt opp? Om jeg tør å poste som registrert bruker kunne vi ha tatt kontakt på PM kanskje?

Anonym poster: 9d02645f01d2a06b6d715f8067b6d0ff

AnonymBruker
Skrevet

Som de sier, en tusenlapp er en tusenlapp! Noen er flate og ferske ut fra pressen mens andre ligger våt og skitten i veikanten. Men lik verdi har de.

Anonym poster: 65c90d6e03da3c993794a90ebdc561ce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 160 cm høy og veier 65 kg.

Ja, jeg føler meg mindre verdt og unngår sosiale sammenkomster, går bare i stygge klær og nekter å shoppe fordi jeg vil vente til jeg blir tynn.

Må finne motivasjonen. Men syns ikke folk skal føle seg mindre verdt.

Dette klarer vi.

Anonym poster: ba07a11cdd35efa164a105649a30582e

Gjest juvelia
Skrevet

Det jeg ikke skjønner her er det at du sier du har spist ca 1300 kcal om dagen siden jul,men at vekten ikke har gått ned? Har du vært veldig innaktiv? Å kanskje kost drg ekstra i helgene? For når folk sier de spiser lite over mange mnd å ikke går ned i vekt er det noe som ikke stemmer.. Å ja,det er dumt å tenke slik som du gjør.. Du har ikke mye overvekt å dette kan du være godt i gang med å være kvitt til skolen begynner,så fortsetter du iløpet av høsten å vips så er du i mål. Vær god mot degselv å ikke tenk negativt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stort sett spist rundt 1300 kcal og trent annenhver dag. Gikk ned 3-4 kg, men så kom eksamensperioden og ja nå er jeg tilbake der jeg startet.. :( Men da vet jeg at det går an, bare at det går veldig sakte. Går på medisiner i tillegg som kan ha litt å si for forbrenningen, selv om det ikke er en god unnskyldning når jeg har hatt så god tid på meg.

AnonymBruker
Skrevet

HI, jeg er i akkurat samme båt mht til høyde og vekt! Bittelitt lavere, et par kg mindre. Og det påvirker meg mer enn jeg liker. Alene er jeg fornøyd med meg selv. Men ute blant folk hemmer det meg, og det er aldri moro å kjøpe klær. Jeg må ta det som passer og som sitter ok på, ikke det jeg liker best..

Kanskje vi kunne ha backet hverandre litt opp? Om jeg tør å poste som registrert bruker kunne vi ha tatt kontakt på PM kanskje?

Anonym poster: 9d02645f01d2a06b6d715f8067b6d0ff

TS her. Akkurat sånn jeg føler det, alene er det helt greit men med en gang jeg skal noe så føler jeg meg skikkelig dritt :( Savner veldig å kjøpe de klærne jeg liker også.. Ja kanskje det, vet ikke helt hvordan det pm greiene funker jeg :gjeiper:

Gjest Mildrid
Skrevet

Det høres veldig fornuftig ut å kaste bort hele livet bare fordi man ikke synes man er tynn nok. Stå på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...