Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg fullfører neste år en 4-årig bachelor-grad innen et fag som jeg tidligere indirekte har jobbet med 2 år på folkehøgskole. Totalt 6 år med stipend. Jeg ønsker nå å studere noe helt annet. Man kan lure på hvorfor jeg ikke tidligere skjønte at et annet fag passer bedre for meg, men man er nå en gang ung og dum og tilfeldighetene spiller inn. Jeg har nå kun 2 år igjen i lånekassen.

Jeg tenker i hovedsak en utdanning ala psykiatrisk sykepleier (3+1 år). Dette studiet innebærer en del praksis, og i de periodene har jeg sikkert ikke mye mulighet til å jobbe ekstra ved siden av. Det er altså to år av studiet jeg må fullfinansiere selv. Er det noen som har tatt dette eller tilsvarende studier, og vet hvor mye man har anledning til å jobbe utenom i løpet av studiet?

Jeg er enslig og har bare meg selv og tenke på, men har heller ikke partner eller foreldre å støtte meg økonomisk på. Er det realistisk å ta en fireårig utdanning der kun 2 år kan delfinansieres av lånekassen?

Endret av straamann
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tett hele master uten noe lån, men en jobb ved siden av studier. Jobbet 50-80 prosent og det gikk veldig lett. Men man må organisere tiden effektivt.

Anonym poster: 127b5b3f4f13302c808ef98731ec0ded

AnonymBruker
Skrevet

Jobb så mye du kan i ferier og SPAR!

Anonym poster: 82b166a992b6492d6f19660bcea50fee

Gjest Sitrondrops
Skrevet

Tror vel det skulle gå å jobbe ved siden av selv om du har praksis, kanskje du kan være heldig å få vakter på samme stedet eller tilhørende avdelinger? Sykepleierstudenter er helseNorge alltid veldig interessert i å få tak i.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner mange som studerer uten noe støtte fra lånekassen. Noen klarer det kjempe bra, de jobber hovedsakelig nattevakter, og tar ferie/avspasering når de har praksisperioder. Andre derimot har blitt forsinket i utdannelsen pga de ikke klarer å kombinere studier og jobb bra nok.

Siden du får stipend de to første årene, så burde du jobbe en del itillegg da også. Da kan du spare opp en del penger til de to siste årene

Hvis du går inn for det, så klarer du det helt sikkert :)

Anonym poster: 5367fbd912fc4db79f06025c8e92650c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange som tar videreutdanningen (psykisk helsearbeid) deltid over to år. De jeg kjenner som har tatt dette har hatt ca en uke undervisning i mnd, og kan da jobbe de andre ukene. Dersom du får jobb på feks et psykiatrisenter vil de gjerne at du skal etterutdanne deg, og legger til rette for at det skal være mulig å ta dette samtidig som du jobber.

Det første året på sykepleien er det bare en praksisperiode, og sånn sett skal det kunne gå an å jobbe utenfor store deler av året.

Anonym poster: 43b02a83dcf31c1f3c54a89a4ef21ac7

Skrevet

Jeg har tett hele master uten noe lån, men en jobb ved siden av studier. Jobbet 50-80 prosent og det gikk veldig lett. Men man må organisere tiden effektivt.

Imponerende/Inspirerende! Hva studerte du?

Tror vel det skulle gå å jobbe ved siden av selv om du har praksis, kanskje du kan være heldig å få vakter på samme stedet eller tilhørende avdelinger? Sykepleierstudenter er helseNorge alltid veldig interessert i å få tak i.

Vet du hvor mye praksis sykepleierstudenter har, har man tid til ekstravakter ved siden av ubetalt praksis?

Kjenner mange som studerer uten noe støtte fra lånekassen. Noen klarer det kjempe bra, de jobber hovedsakelig nattevakter, og tar ferie/avspasering når de har praksisperioder. Andre derimot har blitt forsinket i utdannelsen pga de ikke klarer å kombinere studier og jobb bra nok.

Siden du får stipend de to første årene, så burde du jobbe en del itillegg da også. Da kan du spare opp en del penger til de to siste årene

Hvis du går inn for det, så klarer du det helt sikkert :)

Jobber de nattevakter fordi de ønsker å ha fast stilling, og derfor er nattevakt det eneste realistiske? Kan man tenke seg å basere seg på ekstravakter på dagtid når man har fri fra studiet, og satse på at det trengs? Jeg har 2 års erfaring som ekstrahjelp ved DPS.

Det er veldig mange som tar videreutdanningen (psykisk helsearbeid) deltid over to år. De jeg kjenner som har tatt dette har hatt ca en uke undervisning i mnd, og kan da jobbe de andre ukene. Dersom du får jobb på feks et psykiatrisenter vil de gjerne at du skal etterutdanne deg, og legger til rette for at det skal være mulig å ta dette samtidig som du jobber.

Det første året på sykepleien er det bare en praksisperiode, og sånn sett skal det kunne gå an å jobbe utenfor store deler av året.

Bra, da bør det gå an å jobbe mye ekstra første året hvis man leser effektivt. (Mest lesing første året har jeg forstått?)

Er det lett å få fast stilling på psykiatrisenter før man har spesialiseringen i psykiatrisk helsearbeid? Finnes det ekstrautdanninger innen faget også etter dette?

Takk for alle gode svar, håper på flere :)

AnonymBruker
Skrevet

Bra, da bør det gå an å jobbe mye ekstra første året hvis man leser effektivt. (Mest lesing første året har jeg forstått?)

Er det lett å få fast stilling på psykiatrisenter før man har spesialiseringen i psykiatrisk helsearbeid? Finnes det ekstrautdanninger innen faget også etter dette?

Det første året er det en praksisperiode, to det andre året og tre det siste (i alle fall på de skolene der folk jeg kjenner har studert). Så det første året skal det være fullt mulig å jobbe ekstra, ja.

Jeg vet ikke helt hvor lett det er, men jeg vet om flere som er "bare" sykepleiere uten videreutdanning (eller med andre utdanninger der man også kan da videreutdanning i psykiatri, men som ikke har videreutd) som jobber på psykiatrisentre.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber de nattevakter fordi de ønsker å ha fast stilling, og derfor er nattevakt det eneste realistiske? Kan man tenke seg å basere seg på ekstravakter på dagtid når man har fri fra studiet, og satse på at det trengs? Jeg har 2 års erfaring som ekstrahjelp ved DPS.

De jobber vel nattevakter fordi da trenger man ikke jobbe like mange dager. Dessuten jobber de på rolige plasser, og dermed kan bruke en god del av natta til å lese :)

Ja, man kan godt basere seg på ekstravakter. Da kan man jo jobbe mindre i hektiske eksamensperioder. Ulempen med ekstravakter er jo at du ikke er sikret noe lønn hvis du plutselig blir syk og ikke kan ta vakter, eller hvis det er lite vakter noen måneder. Dessuten ville jeg i din situasjon jobbet mest mulig kveldsvakter og nattevakter, pga kvelds-/nattetillegg

Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Ja, man kan godt basere seg på ekstravakter. Da kan man jo jobbe mindre i hektiske eksamensperioder. Ulempen med ekstravakter er jo at du ikke er sikret noe lønn hvis du plutselig blir syk og ikke kan ta vakter, eller hvis det er lite vakter noen måneder. Dessuten ville jeg i din situasjon jobbet mest mulig kveldsvakter og nattevakter, pga kvelds-/nattetillegg

Lykke til :)

Men om man har fast jobb på ettermiddagstid, vil jo dette kunne kollidere med praksisperioder - som for sykepleiere også foregår på ettermiddagstid? Og det er jo ikke bare-bare å ta fri fra en fast stilling i 3 måneder for å praksis på et annet sykehus? Skjønt, faste helger burde jo gå an å få seg.

Forresten, er det noien som vet hvor mye ekstra man får i lønn for hvert år man fullfører på sykepleien? Mener å huske at man får stigende lønn etter hvor langt man har kommet i studiet?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det stemmer at man får mer lønn etterhvert, men jeg vet ikke hvor mye det er snakk om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men om man har fast jobb på ettermiddagstid, vil jo dette kunne kollidere med praksisperioder - som for sykepleiere også foregår på ettermiddagstid? Og det er jo ikke bare-bare å ta fri fra en fast stilling i 3 måneder for å praksis på et annet sykehus? Skjønt, faste helger burde jo gå an å få seg.

Forresten, er det noien som vet hvor mye ekstra man får i lønn for hvert år man fullfører på sykepleien? Mener å huske at man får stigende lønn etter hvor langt man har kommet i studiet?

Som sagt, så tar de ferie og avspasering den tiden de har praksis, og man dessuten søke om studiepermisjon. Faste helgevakter er også en mulighet, men da får du samme problem, for i de fleste praksisperiodene må du jobbe et par helger.

De jeg kjenner har fått hjelpepleierlønn etter første året ihvertfall :)

• Liker 1
Skrevet

Som sagt, så tar de ferie og avspasering den tiden de har praksis, og man dessuten søke om studiepermisjon. Faste helgevakter er også en mulighet, men da får du samme problem, for i de fleste praksisperiodene må du jobbe et par helger.

De jeg kjenner har fått hjelpepleierlønn etter første året ihvertfall :)

Ok, men da må man altså ha en ganske stor stilling ved siden av studiene, hvis man skal ha nok ferie til å bruke på praksisperiodene? Og avspasering kan man vel bare ta dersom man har overtid, og det er vel ikke noe man kan regne med å få alle steder? Men er det sånn at ekstravakter gir mulighet for avspasering, men da mister man lønna for den vakta - altså man må jobbe like mange timer som man vil ha fri for å jobbe i praksis - også det uten lønn? Hvis det er sånn, er det jo helt tullete å ta ut avspasering...

AnonymBruker
Skrevet

Ok, men da må man altså ha en ganske stor stilling ved siden av studiene, hvis man skal ha nok ferie til å bruke på praksisperiodene? Og avspasering kan man vel bare ta dersom man har overtid, og det er vel ikke noe man kan regne med å få alle steder? Men er det sånn at ekstravakter gir mulighet for avspasering, men da mister man lønna for den vakta - altså man må jobbe like mange timer som man vil ha fri for å jobbe i praksis - også det uten lønn? Hvis det er sånn, er det jo helt tullete å ta ut avspasering...

Har ingenting å si hvor stor stilling du har, du har krav på 5 uker ferie uansett stillingstørrelse. Avspasering kan man ta hvis du f.eks har jobbet en ekstravakt og avtaler at du da avspaserer din fastevakt. Da vil du selvsagt få betalt for din fastevakt. Det er jo ingen som jobber uten lønn :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Imponerende/Inspirerende! Hva studerte du?

Studerte matematikk og engelsk ved UiO.

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min jobber 100 % i tillegg til studiene. Det er riktig nok et studie uten praksis, men her må også ferien fra jobb bruker til studer, da den tas ut i forbindelse med eksamensperioder.

Personlig tror jeg aldri jeg hadde greid et slikt liv, men hvis man er så innstilt på hva man vil, slik du virker å være, så tror jeg det er mulig. Siden du får støtte i to år, så trenger du jo uansett ikke å jobbe 100 % alle årene. Jobb og spar opp de årene du får støtte :)

Anonym poster: 462a71323128b61220225cd43ddff035

• Liker 1
Skrevet

Studerte matematikk og engelsk ved UiO.

Kjæresten min jobber 100 % i tillegg til studiene. Det er riktig nok et studie uten praksis, men her må også ferien fra jobb bruker til studer, da den tas ut i forbindelse med eksamensperioder.

Personlig tror jeg aldri jeg hadde greid et slikt liv, men hvis man er så innstilt på hva man vil, slik du virker å være, så tror jeg det er mulig. Siden du får støtte i to år, så trenger du jo uansett ikke å jobbe 100 % alle årene. Jobb og spar opp de årene du får støtte :)

Anonym poster: 462a71323128b61220225cd43ddff035

Hvordan studiet er bygget opp, har nok mye å si for hvor mye man har mulighet til å jobbe ved siden av. Jeg sier ikke at matematikk, engelsk eller filosofi ikke er harde studier eller lettere enn andre, men at graden av fleksibilitet er viktig. Mye praksis, gruppearbeid og obligatoriske forelseninger evt kombinert med ustabil timeplan gjør studiet vanskeligere å kombinere med jobb.

En annen faktor er jo hvor fleksibel arbeidsgiver man har, og om arbeidsplassen har mye behov for ekstravakter eller ei. Har stedet mye behov for ekstravakter, kan man jobbe mye uten å binde seg men samtidig være fleksibel ift. studiene.

En tredje faktor er om man har deltidsjobb innen det faget man studerer. Har tilogmed hørt om tilfeller der folk i ettertid har fått godkjent lønnet arbeid som praksis - selv om dette ikke skal forekomme. Dog en stor fordel for vedkommende student.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...