AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #1 Skrevet 4. juli 2012 Var vitne til en unge i kanskje 8-10-årsalderen på butikken i dag som maste hull i hodet på mora. Først så legger han en potetgullpose plutselig i handlekurven, mora blir sur og nesten roper "nei, det er hverdag". Ungen sukker tungt. Jeg legger merke til dem enda en gang i butikken og ungen legger da brus i handlekurven, i gjen så roper mora nei og kjefter på ungen. Ungen begynner å småkrangle litt. Så ved kassa, de er før meg så hører jeg plutselig mora si til seg selv kanskje "hvor er nå den ungen nå da. Der er du, har ikke jeg sagt at du skal holde deg her med meg". Var noe sånt hun sa og ungen går og bærer på en sjokolade og i gjen så kjefter mora også sier gutten "kan jeg få kjeks da". Og da hadde de betalt og jeg ser på avstand at mora går og kjefter på gutten mens de går ut. At ungen har lyst på godteri er jo forståelig, men hvorfor gav ikke ungen seg? Jeg sitter her og lurer på om det rett og slett er moras oppførsel som er årsaken til dette for det er ikke første gangen jeg har sett lignende. Har selv et familiemedlem på 11 som er sånn og jeg var i bursdag her om dagen da de også var der. Den ungen hadde også store problemer med å oppføre seg og han var rett og slett ufordragelig. Han klatret på sofaen, rapet ved matbordet, forsynte seg før de sa hver så god og han prøvde seg også på å blåse ut lysene på kaken til bursdagsbarnet. Og mora ropte og skreik til han hver gang. Jeg vet at dette er en gutt som omtrent ikke får lov til noen ting og har sett dette før også og kjeft, det får han for alt selv om han ikke nødvendigvis har gjort noe galt. I bursagen så gjorde ikke mora noe annet å kjefte på han, alt fra gale ting han gjorde til at han ikke satt ordentlig på stolen, at han var uheldig å søle cola, at han hadde albuen på bordet, at han holdt kaffelen feil og ja, jeg kunne sikkert skrevet bok om det. Men hvorfor er de sånn? Jeg har jo sett andre unger også som tar nei for et nei, men har også lagt merke til at det sies på en annen måte. Er det det som er grunnen? Eller hva annet kan det være? Jeg vet også med han gutten jeg kjenner så får han langt mere lov til ting av faren enn moren og vet ved andre ganger at det moren har brølt nei til sier faren et klart ja. Altså moren gikk nesten etter han hele tiden i bursdagen og brølte nei, nei og nei. Men av likevel så hører ikke ungen og har det jeg desverre vil kalle en ufordragelig oppførsel. Anonym poster: 84ffcac155e6bc1e9bc12553656f2d5f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #2 Skrevet 4. juli 2012 Dårlige foreldre som ikke klarer å sette grenser. foreldre har rett å slett gjort dem bortskjemte. Anonym poster: fc52e7a0074e94e34f71820e095d839f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #3 Skrevet 4. juli 2012 Var vitne til en unge i kanskje 8-10-årsalderen på butikken i dag som maste hull i hodet på mora. Først så legger han en potetgullpose plutselig i handlekurven, mora blir sur og nesten roper "nei, det er hverdag". Ungen sukker tungt. Jeg legger merke til dem enda en gang i butikken og ungen legger da brus i handlekurven, i gjen så roper mora nei og kjefter på ungen. Ungen begynner å småkrangle litt. Så ved kassa, de er før meg så hører jeg plutselig mora si til seg selv kanskje "hvor er nå den ungen nå da. Der er du, har ikke jeg sagt at du skal holde deg her med meg". Var noe sånt hun sa og ungen går og bærer på en sjokolade og i gjen så kjefter mora også sier gutten "kan jeg få kjeks da". Og da hadde de betalt og jeg ser på avstand at mora går og kjefter på gutten mens de går ut. At ungen har lyst på godteri er jo forståelig, men hvorfor gav ikke ungen seg? Jeg sitter her og lurer på om det rett og slett er moras oppførsel som er årsaken til dette for det er ikke første gangen jeg har sett lignende. Har selv et familiemedlem på 11 som er sånn og jeg var i bursdag her om dagen da de også var der. Den ungen hadde også store problemer med å oppføre seg og han var rett og slett ufordragelig. Han klatret på sofaen, rapet ved matbordet, forsynte seg før de sa hver så god og han prøvde seg også på å blåse ut lysene på kaken til bursdagsbarnet. Og mora ropte og skreik til han hver gang. Jeg vet at dette er en gutt som omtrent ikke får lov til noen ting og har sett dette før også og kjeft, det får han for alt selv om han ikke nødvendigvis har gjort noe galt. I bursagen så gjorde ikke mora noe annet å kjefte på han, alt fra gale ting han gjorde til at han ikke satt ordentlig på stolen, at han var uheldig å søle cola, at han hadde albuen på bordet, at han holdt kaffelen feil og ja, jeg kunne sikkert skrevet bok om det. Men hvorfor er de sånn? Jeg har jo sett andre unger også som tar nei for et nei, men har også lagt merke til at det sies på en annen måte. Er det det som er grunnen? Eller hva annet kan det være? Jeg vet også med han gutten jeg kjenner så får han langt mere lov til ting av faren enn moren og vet ved andre ganger at det moren har brølt nei til sier faren et klart ja. Altså moren gikk nesten etter han hele tiden i bursdagen og brølte nei, nei og nei. Men av likevel så hører ikke ungen og har det jeg desverre vil kalle en ufordragelig oppførsel. Anonym poster: 84ffcac155e6bc1e9bc12553656f2d5f Foreldres udugelighet. Ikke konsekvente, vant til kjefting. Sikkert oppdradd slik selv Anonym poster: b62fb300bcbcd9fca5d0ebe876efe51d 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #4 Skrevet 4. juli 2012 Slik er barna til svigerinnen min også! Bare at hun gir dem akuratt hva dem vil ha, vil ungen ha godis, får de det, vil ungen gå i den nye kjolen som hun egentlig skal gå i på 17 mai får hun det! Så kanskje disse barna har fått viljen sin da de var mindre, kanskje det er derfor de maser og driver på den måten(?) Lurt og stare opdragelsen tilig. Den yngste ungen til svigerinnen min er snart 2, og skjef'er over både mamman og pappan sin! Anonym poster: 8ba71efdbe05d38bf31dcb884f7cecb2 1
Aldrisur Skrevet 4. juli 2012 #5 Skrevet 4. juli 2012 Min erfaring med det du spør om, er at mange ikke er på bølgelengde med ungene sine. Det vil si, man må ha kontakt med dem, snakke med dem og ikke til dem, dyrke humor sammen med dem og sette grenser som ungene forstår. Mas, kjas og kjefting kommer man ingen vei med i det lange løp. Når en forelder sier: "Nå MÅ du høre, dette har jeg sagt til deg hundre ganger før", da er det kanskje på tide å revurdere måten man sier ting på? 5
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2012 #6 Skrevet 4. juli 2012 Jeg tror dette er foreldrenes feil. Det høres ut som om ungen får lite ros også. Jeg syns iallefall ikke det er gøy å gjøre gode gjerninger hvis jeg bare får et lite takk og et skulende blikk...
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #7 Skrevet 4. juli 2012 Slik er barna til svigerinnen min også! Bare at hun gir dem akuratt hva dem vil ha, vil ungen ha godis, får de det, vil ungen gå i den nye kjolen som hun egentlig skal gå i på 17 mai får hun det! Så kanskje disse barna har fått viljen sin da de var mindre, kanskje det er derfor de maser og driver på den måten(?) Lurt og stare opdragelsen tilig. Den yngste ungen til svigerinnen min er snart 2, og skjef'er over både mamman og pappan sin! Anonym poster: 8ba71efdbe05d38bf31dcb884f7cecb2 Pappaen da? Er de ikke to om å oppdra barna? Anonym poster: 8f96ea6471b8b568d566e3e14969bfe1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #8 Skrevet 4. juli 2012 Pappaen da? Er de ikke to om å oppdra barna? Anonym poster: 8f96ea6471b8b568d566e3e14969bfe1 Ikke der i hus! Mannen er en tøffel, og "kjefter" med babystemme da ungen bæsja på gulvet (unge på 4 år) Anonym poster: 8ba71efdbe05d38bf31dcb884f7cecb2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #9 Skrevet 4. juli 2012 Slik er barna til svigerinnen min også! Bare at hun gir dem akuratt hva dem vil ha, vil ungen ha godis, får de det, vil ungen gå i den nye kjolen som hun egentlig skal gå i på 17 mai får hun det! Så kanskje disse barna har fått viljen sin da de var mindre, kanskje det er derfor de maser og driver på den måten(?) Lurt og stare opdragelsen tilig. Den yngste ungen til svigerinnen min er snart 2, og skjef'er over både mamman og pappan sin! Anonym poster: 8ba71efdbe05d38bf31dcb884f7cecb2 Har noe lignende i slekten. Ungene har fått alt de har pekt på av snop og junkfood gjennom årene. *Suprise Suprise* de mild sagt blitt feite som voksne. Anonym poster: d278a1e7827fa6e79cbef5f4e3605d51 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #10 Skrevet 4. juli 2012 Har noe lignende i slekten. Ungene har fått alt de har pekt på av snop og junkfood gjennom årene. *Suprise Suprise* de mild sagt blitt feite som voksne. Anonym poster: d278a1e7827fa6e79cbef5f4e3605d51 "Suprise Suprise" Fikk meg til og le Virker også som at mange foreldre ikke har fått med seg at både salt og sukker er avhengende. Er ikke noe rart at barna dems ikke sovner for 11-12 på kvelden! Prøvde og prate med henne om det en gang (vi er ganske close) da ble hun helt hysterisk. Anonym poster: 8ba71efdbe05d38bf31dcb884f7cecb2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #11 Skrevet 4. juli 2012 Har problemer med å tro at et er fordi de er bortkjemte. Hadde de vært det, så hadde de vel fått både potetgull, sjokolade og brus hver dag? Nå vet ikke jeg med gutten på butikken, men gutten jeg kjenner får omtrent ikke lov til noe. Faren er det mildere med, men han jobber mye og er mye borte så er moren han forholder seg mest til. Men sitter egentlig å tenker at det også kan være grunnen. Blir ikke barn lett forvirret hvis de får nei av moren og ja av faren til samme ting? Anonym poster: 84ffcac155e6bc1e9bc12553656f2d5f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #12 Skrevet 4. juli 2012 Har problemer med å tro at et er fordi de er bortkjemte. Hadde de vært det, så hadde de vel fått både potetgull, sjokolade og brus hver dag? Nå vet ikke jeg med gutten på butikken, men gutten jeg kjenner får omtrent ikke lov til noe. Faren er det mildere med, men han jobber mye og er mye borte så er moren han forholder seg mest til. Men sitter egentlig å tenker at det også kan være grunnen. Blir ikke barn lett forvirret hvis de får nei av moren og ja av faren til samme ting? Anonym poster: 84ffcac155e6bc1e9bc12553656f2d5f Tenkte akuratt det samme. Hadde foreldrene kommunisert bedre! Anonym poster: 8ba71efdbe05d38bf31dcb884f7cecb2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #13 Skrevet 5. juli 2012 "Suprise Suprise" Fikk meg til og le Virker også som at mange foreldre ikke har fått med seg at både salt og sukker er avhengende. Er ikke noe rart at barna dems ikke sovner for 11-12 på kvelden! Prøvde og prate med henne om det en gang (vi er ganske close) da ble hun helt hysterisk. Anonym poster: 8ba71efdbe05d38bf31dcb884f7cecb2 Hvorfor det? Du kan åpenbart ikke forskjellen mellom bruk av ordene og/å! Ingen er feilfrie. Anonym poster: e3386d05177eb46e91641838588b95a0 1
Gjest Wilma Skrevet 5. juli 2012 #14 Skrevet 5. juli 2012 Hvorfor har faren meldt seg ut? Tenker at det er der feilen ligger. Moren stresser livet av seg for far er også et lite barn. Misforhold er drepen for all oppdragelse. Far må lære seg å utvise respekt bli samkjørt med mor. De må snakke samme språk. Hvordan er besteforeldrene oppi alt? Hvis mor må stå med alt er det bortimot umulig å snu en ond sirkel. Om ingen av de andre familiemedlemmene er døve for mors argumenter vil jeg råde henne til å dra. Da tvinges de andre til å ha et minimum av grenser i sin hverdag. Så blir det lettere for mor å håndtere sitt system når de er hos henne. Ikke et sekund i tvil.
Rhiannon Skrevet 5. juli 2012 #15 Skrevet 5. juli 2012 Jeg tenker at når det gjelder ungen som fikk kjeft for alt mulig i selskap, så kan det være et tilfelle av for mye kjeft også. Med det mener jeg ikke at h*n ikke skal få høre det hvis h*n gjør noe helt ufordragelig, men det må være lov å ha klønete øyeblikk og å ha gaffelen i feil hånd. Jeg ser ikke problemet selv i å la en unge spise med bestikket i de hendene de vil, og hos oss har vi omtrent alltid albuene på bordet på et eller annet vis Det jeg vil frem til er at hvis mora kjefter for alt mulig, så er det kanskje like forståelig at ungen ikke hører på noe av det. Men hvis kjeft ikke forekommer så ofte, og at småting som i det store og det hele ikke betyr noe blir ignorert, så blir kanskje ungen mer tilbøyelig til å lytte når det gjelder.
Gjest Wilma Skrevet 5. juli 2012 #16 Skrevet 5. juli 2012 Jeg tenker at hvis moren må stå for alt alene er sinnastemmen lett å hente fram i utrengsmål. Faren må på banen slik at mor kan senke skuldrene og få overskudd til å se sine barn slik de trenger. Balanse rett og slett. Her gjør far en stor brøler ved å melde seg ut. Enkelte tøfler kan ikke endres. Mye krefter å spille på å forsøke å snu en vindretning som ikke vil snus. Vil råde mor å ikke spille for mye krefter på dette før hun tar avgjørelsen og drar. Hun er nok helt utslitt tenker jeg. Hvertfall det bildet som kom opp.
Gjest Raggy Skrevet 6. juli 2012 #17 Skrevet 6. juli 2012 Unger er jo slik at de skal teste grenser, butikken er et helt vanlig sted der de har mange muligheter til å prøve seg. Vi kjøper kun godteri på lørdag å dette vet barna men alikevel så hender det de forsøker å forhandle seg frem til å få noe godt ellers i uka. Forskjellen er i dette tilfelle at mine barn aksepterer et nei. Utfordring av grenser kan også være en måte barn bruker for å få oppmerksomhet, negativ oppmerksomhet er også oppmerksomhet... For meg virker det som at moren du beskriver er lite tilstede og glemmer å ha fokus på ungene når de er i butikken. Jeg kan ikke fordra den typen kjefting som du beskriver. Elle så har jeg hatt turer i butikken med minsten med hyling igjennom hele handleturen, ungen skrek hele tiden og ved kassa var det en dame som sa til meg "så flink du er:) nettopp fordi jeg var rolig hele tiden å sa konsekvent nei på tross av denne trassne lille luringen. Kjefting generelt er en uting å funker sjelden. Men det er lov for alle å ha en dårlig dag, får håpe de du beskriver ikke har det slik hver gang de handler...
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #18 Skrevet 6. juli 2012 Uff, håper jeg ikke blir sånn Anonym poster: d006f7a8dff50c7ee1ba96b8e2008344
CalidumCor Skrevet 7. juli 2012 #19 Skrevet 7. juli 2012 Ikke der i hus! Mannen er en tøffel, og "kjefter" med babystemme da ungen bæsja på gulvet (unge på 4 år) Anonym poster: 8ba71efdbe05d38bf31dcb884f7cecb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå