Gå til innhold

Hvite blemmer i munnen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Helt siden jeg var liten har jeg vært plaget med hvite blemmer i munnen. De kommer på tunga, i ganen, innsiden av kinnene og leppene, og også i halsen. Dette oppstår i perioder. Får jeg ett sår, tar det ikke mange dagene før jeg har 3-4-5- eller 6 sår på en gang. Det er forferdelig slitsomt og vondt. Jeg får også dårlig ånde når jeg har disse utbruddene.

Nå har jeg utbrudd igjen, og det er så vondt at jeg ikke får i meg mat, og jeg klarer ikke snakke skikkelig. Jeg lesper, og vil helst ha munnen igjen. Det hemmer meg faktisk i hverdagen, og jeg føler meg faktisk syk.

Spørsmålet mitt er : HVA er dette? Allergi eller et virus? Noen som vet hva jeg kan gjøre med dette? Jeg har vært til legen et par ganger, men han har jo ikke peiling.. :kjefte:

Anonym poster: fc1bc31aaad95b766c1c52fff54fdba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis fastlegen ikke har peiling, så anbefaler jeg deg å skifte lege. Så vidt jeg vet, så er det de som kan henvise deg videre. Eventuelt kan du gå til en privat klinikk, men dette koster jo selvsagt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk slike små hvite blemmer på innsiden av underleppen. Spurte på apoteket og de sa at dette kunne komme av stress, noe som virket sannsynlig da jeg var midt i eksamensperioden. Fikk ikke særlig mange og jeg har aldri fått det igjen siden, så kan hende det er noe annet du har.

Endret av Sofie_22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munnskjold kalles det. Det er et virus tror jeg. Det gir seg når du blir eldre. Bruk corsodyl gel på blemmene eller corsodyl munnskyll og bruk tannkrem som ikke skummer slik som zendium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

Men jeg trodde herpes var sår som var rundt munnen? Jeg har aldri hatt sår rundt munnen, eller andre plasser i fjeset, bare inni munnen..

Anonym poster: fc1bc31aaad95b766c1c52fff54fdba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan være allergisk mot noen av stoffene i tannkremen du bruker. Det er jeg, nemlig, og får blemmer av det. Sjekk med din tannlege hvilken tannkrem du bør bruke. Selv bruker jeg zendium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert after.

Jeg har slitt med det samme hele livet, og det er VONDT.

Bruker zendium tannkrem, og har fått ett bedøvelsesmiddel av tannlegen som jeg kan spraye på, men husker desverre ikke hva det heter.

Det kan komme av stress, mensen og andre psykiske ting, men jeg førte dagbok over en periode for å prøve å finne utav når utbruddene kom, men var ingen sammenheng med noe hos meg.

Nå derimot er det lenge siden sist *bank i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det samme som herpessår.

Jeg har hatt det samme siden jeg var liten, det varierer veldig hvor ofte/sjeldent sårene kommer, men jeg hadde et megautbrudd senest sist uke etter å ha spist sushi/wasabi (tror hvertfall det var det som utløste det). Nesten borte nå, heldigvis. Utbruddene har også blitt merkbart sjeldnere ved å skifte til Zendium tannkrem fast for noen år siden.

Vitusapoteket har en god infoside om mulige årsaker, den finner du her.

Edit: Skrivefeil og glemte en setning.

Endret av Zinnia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karius

De hvite blemmene du får i munnen er pga skumstoffet sodium lauryl sulfat. Noen reagerer mot dette og får blemmer av og til, mens noen er hardt plaget.

Så da får du bare kikke på innholdsdeklarasjonen på tannkremtuben og kjøpe tannkrem uten dette skumstoffet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hvite blemmene du får i munnen er pga skumstoffet sodium lauryl sulfat. Noen reagerer mot dette og får blemmer av og til, mens noen er hardt plaget.

Så da får du bare kikke på innholdsdeklarasjonen på tannkremtuben og kjøpe tannkrem uten dette skumstoffet.

Lykke til.

Man får det ikke pga skumstoffet men det er med på å irritere et begynnende sår. Jeg har ikke hatt det siden i 20 årene, voksne har bedre immunforsvar mot viruset som forårsaker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Har også slitt mye med blemmer, fikk nylig vite at jeg har b12 mangel og hvite blemmer i munnen er en av symptomene. Kanskje verd å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munnskåld/after er en veldig vanlig munnsårtilstand som mange sliter med.

Ofte kommer sårene som en reaksjon på en stresset periode, eller hvis kroppen ikke får nok søvn eller hvile.

Som lindring kan du skylle munnen med Corsodyl munnskyllevann, evt ta corsodyl på en qtip og gni rett på sårene (dette svir noe så innerst i gamperæva)

Som forebygging kan du gå over til en annen tannkrem og bytte tannbørste en gang i måneden.

Denivit og Zendium er bedre alternativer om du vil bli kvitt munnskålden så og si for godt.

Her gikk vi over til Zendium i fjor, og jeg har ikke hatt en eneste munnskåld etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjerner og planeter

jepp, som ein seier; Tannkrem...

skift tannkrem og sjå om du merkar forskjell. Det gjorde eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som after.

Oralmedic hjelper! Dyrt, og det gjør vondt akkurat i det du tar det på - men så hjelper det enormt! Jeg husker ikke nøyaktig hvilke apotek som har det, men det er å få tak i i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok munnskold/after. Jeg hadde det så sinnsykt etter et tannlegebesøk at jeg gikk til legen. Jeg kunne seriøst ikke åpne munnen og hadde vel 32 blemmer til slutt, noen av de var større enn tennene mine :P Legen ga meg bedøvelse (tannlegebedøvelse i sprayform) og en krem som skulle lindre (det størknet over blemmene - hjalp faktisk litt - mener det heter nycodent). Sprayen hjalp der og da, men følte at sviingen fra når den tok effekt gjorde selve blemmene verre over tid og det varte veldig kort så jeg måtte spraye hvert 10 minutt senest :P

Men ja det er helt grusomt!!! Huff, håper det kommer seg :)

Unngå tannkrem som skummer forresten. det har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: På noen kan grunnen til at det blir veldig ille og de ikke forsvinner være munnsopp. Kom på det i forbindelse med at jeg hadde astma som liten og fikk det noen ganger av medisinen som igjen ga hvite blemmer som ikke forsvant før jeg fikk medisin for soppen.

Mener også at jeg leste at det kunne være mer utbredt på de som var plaget med b12-mangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...