Gå til innhold

Informere om mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er invitert i et bryllup, men det står ingenting om mat hverken i inbydelsen eller på parets nettside der all annen info står.

Er det vanlig å informere om maten på forhånd? Jeg tenker mest på folk som har matallergier? Jeg har ingen alvorlige matallergier og er kun allergisk mot skalldyr, men jeg er vegetarianer og kjenner at jeg gruer meg litt når jeg ikke vet noe.

Om de skal ha koldtbord er det ingen problem, men om de har slik at man blir servert blir det veldig pinlig om jeg får servert kjøtt siden jeg ikke kan spise det.

Jeg vegrer meg for å kontakte paret da vi ikke er veldig nære og de ikke har gitt inntrykk for at de med spesielle behov må ta kontakt. Jeg synes det er pinlig og jeg ikke ønsker å være en byrde. De vet at jeg ikke spiser kjøtt, men det er forståelig nok fort gjort å glemme.

Dere kan selvfølgelig ikke si hva dette paret kommer til å servere, men jeg lurer på om det er vanlig å informere om menyen i forkant? Kan jeg i teorien forvente at de har koldtbord siden de ikke har informert om noe?

Anonym poster: 1f4950e21ccf32275ceef66b59df1a80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært i bryllupet hvor det blir informert om maten på forhånd, vi gjorde heller ikke det da vi giftet oss.

Anonym poster: 30bf777ae784d7667791383278eed6ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært i bryllupet hvor det blir informert om maten på forhånd, vi gjorde heller ikke det da vi giftet oss.

Anonym poster: 30bf777ae784d7667791383278eed6ca

Jeg har ikke vært i mange bryllup, det er derfor jeg spør. I de jeg har vært i tidligere har vi ikke fått spesifikk meny, men iallefall noe som indikerer om de skal ha koldtbord eller 3 retters etc. og at folk med allergier måtte ta kontakt.

Skrevet

Det er helt normalt å ikke informere om mat. Det som jeg stusser på er at du blir invitert i et bryllup til folk du ikke tør å ringe til fordi dere ikke er så nære? Hehe. Ta opp telefonen, ring og hør så slipper du å sitte med skjegget i postkassa under middagen. Si at du lurer på hva som skal serveres pga matallergier og et kosthold som krever kjøttfri tallerken. Verre er det ikke :)

• Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

Har vært i bryllup hvor mat og valg av mat ble spurt om i invitasjonen.

Du kan jo sende dem en tekstmelding om det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt å ikke informere om mat. Det som jeg stusser på er at du blir invitert i et bryllup til folk du ikke tør å ringe til fordi dere ikke er så nære? Hehe. Ta opp telefonen, ring og hør så slipper du å sitte med skjegget i postkassa under middagen. Si at du lurer på hva som skal serveres pga matallergier og et kosthold som krever kjøttfri tallerken. Verre er det ikke :)

Vel... som vegetarianer er jeg dessverre vant til å bli "diskriminert", at folk spøker om det på en ufin måte, ikke mener at det er en gyldig grunn, eller skal spørre og diskutere så det er noe jeg skjemmer meg for og dermed har angst for. På lik linje med folk som har angst mot andre ting er vel ikke det så rart?

• Liker 3
Skrevet

I de bryllupene vi har vert i, så har de ikke blitt informert på forhånd, men de har og hatt buffet av ymse slag.

Vi har tenkt å ha tapas rett og slett fordi da blir det noe for alle. Det har informert om når folk har spurt.

Skrevet

Vi informerte ikke noe om mat og det har ikke blitt det i andre bryllup jeg har vært i. Vi visste om en del allergier og to graviditeter, og regnet med at andre som evt hadde allergier klarte å si fra om det uten at vi måtte be de gjøre det :)

Skrevet

Nei har ikke opplevd det. Men det går nok heeelt fint å ringe/sende en melding og si ifra om at du er vegetarianer. :)

De fleste er helt ok med det altså.

Blir bare dumt å invitere til et bryllup og ikke forvente at noen er vegetarianere, har allergier osv. Så de er nok fullt klar over at de kan få en slik telefon. Ring du.

Skrevet

Min erfaring er at det alltid har vært opplyst om type mat (koldtbor eller meny) i invitasjonene og kontakt for evt allergier/diabetis.

Selv har vi gitt gjestene et valg i vedlagte meny som legges ved invitasjonen, hvor gjestene kan velge mellom fisk eller kjøtt til forrett og hovedrett, og også info om at de skal kontakte oss angående evt matallergier, diabetis eller andre ting å ta hensyn til. Synes dette er vanlig høflighet jeg.

AnonymBruker
Skrevet

I de bryllupene jeg har vært i har man ikke fått noe valg. Det siste bryllupet jeg var i sto menyen på parets hjemmeside. De tok hensyn til allergier og fikk da annen mat om man var allergisk samt til barna.

I mitt eget skal jeg ha treretters etter vielsen i utlandet der folk får velge mellom tre hovedretter, kjøtt, kylling og vegetar. Forett går jeg for salat som jeg tror alle kan spise og så har jeg to valg til dessert.

I Norge på bryllupsfesten her så skal vi servere buffe der folk kan velge selv hva de vil spise så tror alle skal finne noe de liker. Men vet min mor ikke liker sterk mat eller noe med løk, hvitløk, paprika eller chilli så må nok spesialbestille noe til henne. Jeg kommer til og informere hva buffen vil bestå av på vår hjemme side.

Er greit og ta hensyn til folks matvaner men kan ikke alltid gjøre alle til lags da.

Er selv kresen og om jeg kommer i et bryllup der jeg ikke liker noe av maten så bare lar jeg være og spise det. Er alltid noe av maten jeg kan spise. Litt flaut i mitt søsters bryllup der jeg ikke likte forretten som var kamsjell men jeg ga maten til min samboer og da ble jo tallerken tom.

Anonym poster: 918437b07762ca07f2a58e8ebfe1bd86

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er uhøflig av brudeparet overfor stedet de skal være og kokken og ikke orientere seg om spesielle forhold hos gjestene i forkant. Hvordan det gjøres er likegjyldig, men ALLE gjester fortjener mat de KAN spise (tenker ikke da på "liker ikke"). Dette gjøres best ved å undersøke på forhånd og informere kokken i god tid før selve dagen.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke noe problem å kontakte brudeparet og gi beskjed. Er de så perifere at du ikke kan si ifra om dette til de ser jeg ikke helt poenget med å være tilstede i bryllupet..

Skrevet

Har aldri opplevd at noen informerer om maten, og vi gjorde heller ikke dette. Derimot skrev vi at de som hadde allergier o.l. måtte kontakte oss for dette.

Vi bestemte oss uansett for menyen 1 mnd før bryllupet, det vil si etter at da vi ikke visste hva menyen ble da vi inviterte. Grunnen til dette var nettopp for å få inn eventuelle innspill fra gjestene.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

har aldri hørt at dette er vanlig. men vi ba folk ta kontakt om de hadde allergier ol. :)

Skrevet

Vi skal ha koldtbord og har veldig mange forskjellige retter, tror det skal bli vanskelig å finne noe som ikke passer ved evt allergier. Nå kjenner jeg heldigvis alle 35 gjestene mine godt, så jeg tror vi har klart å planlegge en god meny ift til dette. Vi har ikke opplyst om maten på forhånd.

Skrevet

Vel... som vegetarianer er jeg dessverre vant til å bli "diskriminert", at folk spøker om det på en ufin måte, ikke mener at det er en gyldig grunn, eller skal spørre og diskutere så det er noe jeg skjemmer meg for og dermed har angst for. På lik linje med folk som har angst mot andre ting er vel ikke det så rart?

La meg da gjenta: hvorfor er du invitert i et bryllup av folk som du tror kommer til å diskriminere deg? Herregud, det er bare å ta opp telefonen og høre, vel?! Ser ikke det aller store problemet her....

Skrevet

Vi informerte ikke om det, og ba heller ikke folk med allergier eller andre ting ta kontakt. Jeg tenker rett og slett ikke på det, og det er IKKE for å "diskriminere". Jeg regner med at folk tar kontakt om det er noe, slik jeg selv også ville gjort om det var noe jeg ikke kunne spise (gravid i bryllup f.eks).

AnonymBruker
Skrevet

søstra mi er vegetarianer,når hun skal i bryllup så spør hun bare når hun har fått invitasjonen hva slags meny det blir og inkluderer det kjøtt om det er mulighet å få mat uten kjøtt. har aldri vært et problem.hun spør bare tidlig så det er mulig å fullføre i steden for å sitte der å pirke i maten.

Anonym poster: 34e3efc320489319abe4d76819059b97

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes gjestene skal få slippe å måtte spørre selv. Derfor er det normal høflighet i mine øyne og oppfordre til å si ifra om det er noen hensyn som skal tas.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...