Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min onkel er/var økonomisk formynder for min bestemor. Vi har ventet ganske lenge på arven fra henne. Vår far er død, bestemor hadde 3 barn i livet. Det mistenkes at min onkel har forsynt seg av en større del av arven enn han har krav på. Er det noen måte å finne ut om hvor mye arv det egentilg var som skulle deles ut uten å direkte konfrontere han med dette?

Takker så masse for svar :)

Anonym poster: 5695873a6fdab99450ae9cc6742c1657

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arveoppgjør begynnes like etter personen har dødd. Hvor lenge siden er det bestemoren din døde?

AnonymBruker
Skrevet

Snart et år, i september..

Anonym poster: 5695873a6fdab99450ae9cc6742c1657

Skrevet

Hvis det er privat skifte, altså at onkelen din står for skiftet på vegne av arvingene, så må han fylle ut et skjema som heter Melding om arv, hvor han må oppgi alle eiendeler, all gjeld, begravelsesutgifter og kostnadene med arveoppgjøret og regne ut hvordan nettoen fordeles på arvingene. Dette skjemaet skal undertegnes av alle arvingene (med mindre noen av arvingene har gitt ham fullmakt til å undertegne på sine vegne) og sendes til skattemyndighetene for beregning av arveavgift. Enhver arving kan ta kontakt med skatteetaten og få kopi av skjemaet.

Enhver arving kan også ta kontakt med tingretten og be om å få en fullmakt til å få innsyn i avdødes økonomiske forhold. Med en slik fullmakt kan man ta kontakt med skattemyndighetene og be om å få tilsendt utskrift av likningen for avdøde, som viser eiendeler og gjeld. Man kan også ta kontakt med banker og få opplyst saldo på innskuddet til den avdøde.

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Din onkel er/var økonomisk formynder for din bestemor.

Da går jeg ut i fra at han også det mens hun levde - hjelpeverge?

I så fall var han pålagt å føre regnskap for henne, som han måtte sende til overformynderiet. Der skal det stå hva hennes kontoer inneholdt, hva pengene gikk til osv.

Jeg går ut fra at dere kan be om å få se regnskapet.

Gjest loren
Skrevet

Min bestemor døde nettopp, pappa var formynder for henne.

Det er bare ti dager siden hun døde, men brødrene har allerede fått se regnskapet for de siste årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...