AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #1 Skrevet 4. juli 2012 Hei Jeg er helt uerfaren med dette, så jeg spør dere. Jeg synes svar i fra "ekte" mennesker ( altså personlige erfaringer) er til mer informasjon for meg enn å lese om kredittkort generelt. Kan noen fortelle meg litt om hva det innebærer å eie et kredittkort ? Alt jeg trenger å vite? Positive sider og negative sider osv ? Er noe jeg har tenkt på å skaffe når jeg får jobb og inntekt. Men vil vite om det passer meg først eller om jeg gjør en stor tabbe Anonym poster: 64bb8402f73ab5441bf9328bc837a54e
Zzyzx Skrevet 4. juli 2012 #2 Skrevet 4. juli 2012 Det viktigste er å vite hvor dyrt det kan bli dersom du bruker det feil. Hvis du har sett luksusfellen, så har du en anelse om det. Regel nr 1: Bruk aldri penger du ikke har! De fleste kredittkort har en rentefri periode, det vil si at hvis du betaler hele utestående saldo innen forfall så løper det ikke renter. Det du bruker er det du betaler, altså. Det finnes mange kredittkort som gir deg diverse fordeler, selv har jeg fra Bank Norwegian der jeg sparer opp cashpoints som kan brukes på f.eks. flyreiser. Kredittkortet mitt brukes til netthandel, betaling av feriereiser, i utlandet på ferie og ellers til større beløp i det daglige. Sistnevnte nesten utelukkende for å få cashpoints. Alt betales ved forfall, og slik får jeg altså fordelene, uten å måtte betale en krone i renter. 4
Medlem Skrevet 4. juli 2012 #3 Skrevet 4. juli 2012 Det viktigste må være at du har kontroll på forbruket. IKKE bruk kortet dersom du vet du ikke klarer å betale beløpet tilbake, helt første måneden. Jeg bruker kredittkort nesten daglig, og jeg ser følgende fordeler: * Jeg får mine utlegg refundert av arbeidsgiver før regningen forfaller. * Rentefritt lån i inntil XX dager (ofte 30-45 dager). * Svært godt beskyttet mot svindel, noe man særlig kan oppleve i utlandet. * Reiseforsikring inkludert. * Ekstragoder (cashback, rabatt hotell, leiebil, osv). Så lenge man har kontroll på økonomien er det genialt.
Furstina Skrevet 5. juli 2012 #4 Skrevet 5. juli 2012 Jag håller med både Zzyzx och Medlem. Använd inte pengar du inte har. Jag använder framför allt kreditkortet för 1. Dyrare inköp som möbler på IKEA eller material för renovering av badrum etc. Detta betalas tillbaka vid fakturan inom 30 kr med pengar jag då flyttar från sparkonto. Jag handlar inte för mer än jag vet jag kan betala tillbaka. Jag behöver inte heller ha mycket marginal på lönekontot utan kan låta pengarna ligga på ett sparkonto med lite ränta. 2. Maken och jag använder också detta kort (har varsitt) för att handla mat, då kan vi fördela kostnaderna och följa upp via bankens hemsida. 3. Reseförsäkring. 4. Jag har använt det för hotell, taxi etc för jobbresor men när resorna blev fler och dyrare har jag fått ett eget kreditkort från jobbet för detta. Kom ihåg att man inte behöver ha kredit på ALLA ställen som erbjuder det. Ett eller max två kreditkort räcker! Fall inte i fällan att ha både kredit på Ellos, HM, Statoil, Elköp etc Ha hellre ett generellt med bra avtal (tänk låg avgift och bonuspoäng, räntefritt första 3 0dagar)
SmallTalk Skrevet 5. juli 2012 #5 Skrevet 5. juli 2012 Jeg signerer de tre over meg. Så lenge du aldri bruker penger du ikke har og betaler regningen ved forfall, så er det kun fordeler tilknyttet kredittkortet. Her brukes alltid kredittkort til betaling av/på reiser og ved nettshopping. Ved svindel så kan du f.eks nekte å godta regningen og du risikerer ikke å få den vanlige bankkontoen din tappet. Samt at du er dekket dersom et flyselskap f.eks går konkurs.
siggne Skrevet 5. juli 2012 #6 Skrevet 5. juli 2012 Har IKEA kort og er kjempefornøyd, men har til enhver tid full kontroll. Min venninne har kjøpt alt på huset på avbetaling. Hun har drømmehus og slår til når det er feks supersalg. Fordelen er at du kan kjøpe og utsette betalingen hvis du kommer over et kupp du har råd til neste måned, men ikke nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå