Gå til innhold

Spisestuebord: finér eller heltre?

Frk. Belle

Anbefalte innlegg

Vi skal ha nytt spisestuebord og jeg har sett på en del i oljet eik. Noen er i finér (f.eks dette) og noen i massiv eik (f.eks dette).

Hva bør jeg velge? Hva er foredeler/ulemper?

Taknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Massivt treverk tåler mere og kan slipes ned og oljes på nytt ved skader (hakk / riper).

Finert treverk tåler mindre da det består av et tynne flak med treverk limt til en trefiberplate.

Finert kan se penere og mere ensartet ut på bordplaten uten at det koster for mye.

Skal du ha like ensartet og pen trestruktur på et heltre bord koster det mere.

Bordplaten på de rimeligste heltre bordene er satt sammen av mange staver limt sammen.

De litt dyrere heltre bordene har staver som går i hele bordplatens lengde.

De dyreste bordene har planker med rolig og lik trestruktur, samt sporfreste limskjøter for den beste stabiliteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for heltre. For det første er det lettere å reparere småskader som Vater skriver, og så vil jeg påstå at det eldes med stil. Et velbrukt bord i heltre har en helt annet uttrykk enn et velbrukt bord i finer, hvis du skjønner hva jeg mener. Men det kommer jo litt an på hvor langsiktig du tenker. Vi flesket til med et spisebord i hvitoljet eik fra Naver, det kostet en god månedslønn men var difinitivt verdt det. Jeg ser på bordet mitt nesten hver dag og tenker: Fy f%%* for et lekkert bord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for heltre. For det første er det lettere å reparere småskader som Vater skriver, og så vil jeg påstå at det eldes med stil. Et velbrukt bord i heltre har en helt annet uttrykk enn et velbrukt bord i finer, hvis du skjønner hva jeg mener. Men det kommer jo litt an på hvor langsiktig du tenker. Vi flesket til med et spisebord i hvitoljet eik fra Naver, det kostet en god månedslønn men var difinitivt verdt det. Jeg ser på bordet mitt nesten hver dag og tenker: Fy f%%* for et lekkert bord

Naver er noe av det beste du kan få.

Her er det ikke jukset med noen ting, skikkelig håndtverk på alle måter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...