Gå til innhold

Biff? italiensk vri?

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg har fått en fiks idé om at det burde la seg gjøre å lage biff med italiensk vri. Altså med pesto, pinjekjerner, soltørkede tomater e.l.

Men jeg vet ikke helt hvordan, så alle mulige tips og inspirasjoner mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke er å servere biffen med pasta istedet for den sedvanlige bakte poteten.

Pesto er jo nydelig til pasta. Marinerte soltørkede tomater som tilbehør?

Skrevet

Tja, hva med å rett og slett mose nevnte ingredienser og annet godt i en hurtigmikser, gni det utover biffen og la den godgjøre seg et par timer før den stekes? Og så servere med tomatsaus istedet for pepper/bernaise, og kanskje pasta eller polenta? Ovnsbakte champignon, paprika og tomater helt enkelt med litt salt og olivenolje over burde også bli godt til.

Gjest Ethereal
Skrevet

Hmm, vet sannelig ikke...Saken er at jeg skal overraske sambo med biff til bursdagen, og personlig synes jeg biff er heller oppskrytt. Men samtidig har jeg aldri laget det til ham før, så det er på tide.

Siste forslag hørtes ikke så dumt ut. Men kanskje jeg kan servere med masse ovnsbakte cherrytomater med mozzarella, ovnsbakte potetbåter med urtekrydder og havsalt, og hjemmelaget pesto. Hvordan høres det ut? Desserten har jeg klar; cappuchinokrem.

Skrevet

Ovnsbakte bifftomater med merian.

Del tomatene og strø merian og litt salt og olivenolje på, og bak i ovnen.

Ovnsbakte sjampinjonger.

Knekk stilken ut av hatten og finhakk sjalottløkof stilken legg det tilbake i hatten og ha på litt, merian eller basilikum og en god klatt smør eller olivenolje.

Skrevet

Er det Biff Florentine du tenker på Etheral?

Skrevet

Pesto er uansett nydelig til grillet svinekjøtt.

*digresjon*

Skrevet
Desserten har jeg klar; cappuchinokrem.

Fortell, fortell!! :D

Høres utrolig godt ut, jeg elsker desserter med kaffesmak.

Gjest onyx, i.i.
Skrevet

og linken villa ikke være med..........

'>http://www.matsiden.com/kokebok_oppskrift.asp?id=1444

Gjest Ethereal
Skrevet

Det jeg hadde i tankene var "ordentlig" biff, altså biff av storfekjøtt. Aller helst indre- eller ytrefilet.

Skrevet

Hei!

Dersom du skal ha det "autentisk italiensk" - del opp måltidet. Begynn med antipasti, fortsett med pasta, risotto eller suppe, og fortsett med en godt tilberedt biff - servert naturell eller med littegrann grønne bønner, ovnsstekte potetbåter og/eller rødvinssky. Grønnsaker serveres gjerne etter biffen.

For å få biffen god, er det viktig å kjøpe et godt og mørt stykke kjøtt. Kjøp gjerne en stor biff som du deler på to framfor to små. Husk å la kjøttet hvile. Du kan enten brune biffen raskt, la den hvile et kvarter og ettersteke i ovn, eller brune, hvile, ettersteke. Hvilinga er viktig for å få biffen jevnt varm uten å oversteke, og for å få kjøttsaftene til å trekke inn i kjøttet igjen (og dermed unngå blodvann). Biffen bør ha ca 60 grader kjernetemperatur for å være medium stekt. Har du tilgang til grill, er kanskje det aller beste å grille biffen raskt, og så pakke den inn i alufolie for å hvile.

Lykke til!

(Jeg vil forresten gjerne ha oppskrift på cappucino-krem jeg også).

mvh

floyel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...