Gjest villrev Skrevet 4. juli 2012 #1 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Har lyst til å ta en sånn DNA-test fra 23andme. Men hva gjør man hvis man får vite noe man ikke vil vite, f.eks at man har stor sjanse for å få en type kreft. Har man kreft-angst resten av livet da? Og får man vite ganske nøyaktig hvor genene man har kommer fra, skriver de bare Europa eller skriver de landeområdene? Jeg er spent på om jeg har noe afrikansk, samisk eller romansk i meg, haha. Endret 4. juli 2012 av villrev Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 6. juli 2012 #2 Del Skrevet 6. juli 2012 Har lyst til å ta en sånn DNA-test fra 23andme. Men hva gjør man hvis man får vite noe man ikke vil vite, f.eks at man har stor sjanse for å få en type kreft. Har man kreft-angst resten av livet da? Og får man vite ganske nøyaktig hvor genene man har kommer fra, skriver de bare Europa eller skriver de landeområdene? Jeg er spent på om jeg har noe afrikansk, samisk eller romansk i meg, haha. Jeg tviler på at 23andMe er noe for deg. Har du vurdert om f.eks Genographic Project er noe som passer bedre til dine ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest villrev Skrevet 6. juli 2012 #3 Del Skrevet 6. juli 2012 Jeg tviler på at 23andMe er noe for deg. Har du vurdert om f.eks Genographic Project er noe som passer bedre til dine ønsker. Fordi jeg ikke vil vite om sykdommer? jeg vil vite om de, men tenk om jeg får vite at jeg har 80% sjanse for en type kreft, og det ikke er mye jeg kan gjøre selv for å forebygge? Da vil jeg heller leve i uvissthet. Det er vel sjeldent man har så høy sannsynlighet for det, men HVIS jeg har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 7. juli 2012 #4 Del Skrevet 7. juli 2012 Kommersielle gentester mhb på sykdomsrisiko er ikke pålitelige, og det er enorme metodeproblemer knyttet til deler av forskningen. En dag kan man kanskje ta slike tester med noen grad av sikkerhet, men pt er det bare bortkastede penger, og det eneste man oppnår er å pådra seg bekymringer som man sikkert godt kunne klart seg uten. Problemet er at man vet ikke riktig hva f.eks kreft KOMMER av. Altså den eksakte mekanismen som utløser det. For en del andre sykdommer har man slik kunnskap, slik at man vet at fordi gen sånn og sånn hos noen mennesker er skadet på en bestemt måte, slik at det koder for et protein som får en feil romlig struktur fordi en av aminosyrene er bytttet ut, så får man f.eks sigdcelle-anemi. Det kan man teste for. ¨ Men i de fleste tilfeller, og særlig når det gjelder kreft, så er årsakskjedene så komplekse at man ganske enkelt ikke vet stort mer enn at arv sannsynligvis er en vesentlig del av det. Når man er på det nivået, så dreier genforskningen seg om å finne korrelasjoner mellom tilstedeværelsen av bestemte gener og bestemte sykdommer. Men til og med de mest avanserte statistiske analyser har en feilmargin. Og siden vi har enormt mange gener, så vil all slik forskning resultere i en mengde falske positive resultater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest villrev Skrevet 7. juli 2012 #5 Del Skrevet 7. juli 2012 Kommersielle gentester mhb på sykdomsrisiko er ikke pålitelige, og det er enorme metodeproblemer knyttet til deler av forskningen. En dag kan man kanskje ta slike tester med noen grad av sikkerhet, men pt er det bare bortkastede penger, og det eneste man oppnår er å pådra seg bekymringer som man sikkert godt kunne klart seg uten. Problemet er at man vet ikke riktig hva f.eks kreft KOMMER av. Altså den eksakte mekanismen som utløser det. For en del andre sykdommer har man slik kunnskap, slik at man vet at fordi gen sånn og sånn hos noen mennesker er skadet på en bestemt måte, slik at det koder for et protein som får en feil romlig struktur fordi en av aminosyrene er bytttet ut, så får man f.eks sigdcelle-anemi. Det kan man teste for. ¨ Men i de fleste tilfeller, og særlig når det gjelder kreft, så er årsakskjedene så komplekse at man ganske enkelt ikke vet stort mer enn at arv sannsynligvis er en vesentlig del av det. Når man er på det nivået, så dreier genforskningen seg om å finne korrelasjoner mellom tilstedeværelsen av bestemte gener og bestemte sykdommer. Men til og med de mest avanserte statistiske analyser har en feilmargin. Og siden vi har enormt mange gener, så vil all slik forskning resultere i en mengde falske positive resultater. Ja, jeg skjønner. Jeg tror ikke jeg gidder å ta den testen nå. jeg kan jo bare se på slekten min for å vite hva jeg kanskje kan få av sykdommer uansett, det vil jo si meg litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 7. juli 2012 #6 Del Skrevet 7. juli 2012 Ja, jeg skjønner. Jeg tror ikke jeg gidder å ta den testen nå. jeg kan jo bare se på slekten min for å vite hva jeg kanskje kan få av sykdommer uansett, det vil jo si meg litt. Pt er nok det den sikreste indikatoren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå