Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!=)

til høsten skal jeg begynne å jobbe i klesbutikk.

jeg har null erfaring med kasse og den type ting.

er nervøs for hvordan jeg vil greie meg.

for å bedre selvtillitten min, kan jeg få noen tips fra folk som jobber i klesbutikk om hva som er lurt å huske på, hva jeg bør lære meg og sånn?

på forhånd takk=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!=)

til høsten skal jeg begynne å jobbe i klesbutikk.

jeg har null erfaring med kasse og den type ting.

er nervøs for hvordan jeg vil greie meg.

for å bedre selvtillitten min, kan jeg få noen tips fra folk som jobber i klesbutikk om hva som er lurt å huske på, hva jeg bør lære meg og sånn?

på forhånd takk=)

Hei :)

Om du er en som tar ting lett, ikke tenk på kassen, den blir en rutine sak etter hvert :) For å øke selvtillitten din, må du bare tenke at dette klarer du uansett, og at det er ikke noe å være redd for å spørre om dem trenger hjelp, det verste svaret du får er nei.. :)

Pass på at du alltid smiler, er blid, høflig, og behjelpelig :)

Om du skal prøve på mersalg, prøv å formidle det som om det er noe de MÅ ha, at det er ett tilbud de ikke kan gå glipp av, eller at hvis de kjøper en kjole, så vet du den perfekte strømpebuksen som går til den :) Prøv å lær deg mest mulig om hva dere har i butikkene, hva de forskjellige stoffene er i plaggene :) (man får MANGE rare spørsmål i butikk :fnise: )

Håper dette hjalp litt :) det var det jeg kom på i farta ;) Men ikke bekymre deg for mye dette klarer du helt fint ;)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar=)

synes det er kjempeskummelt men håper det går greit.

en ting jeg driver og øver meg litt på er å brette klær pent. d er jeg ikke noe særlig flink til.

når man står i kassa bretter man jo klærne litt også før man legger et i posen til kunden.

har du en spesiell teknikk når du bretter? jeg er som sagt ikke noe flink til sånt, finnes det en side på nettet hvor man kan lære?

Skrevet

Takk for svar=)

synes det er kjempeskummelt men håper det går greit.

en ting jeg driver og øver meg litt på er å brette klær pent. d er jeg ikke noe særlig flink til.

når man står i kassa bretter man jo klærne litt også før man legger et i posen til kunden.

har du en spesiell teknikk når du bretter? jeg er som sagt ikke noe flink til sånt, finnes det en side på nettet hvor man kan lære?

Det er som regel full opplæring når du begynner i en ny jobb, så du får nok både opplæring og tips om hvordan du skal brette og hvordan du skal forholde deg til kunder ;)

Skrevet

Det er viktig å vite hva som er i butikken, vite hva dere selger.

Hva dere har på lager, hvor mange størelser det er av hvert.

Finn ut litt om merkene, hvor de er fra, åssen størelsene er i for hold til norske kropper, hva nytt som kommer, tekstilene de er laget av ...

Lær deg å lese vaskelapper, så du kan finne ut om kunden er på vask eller ikke.

Ta deg en prøverunde på klærne med tilbehør dere selger, kjenn åssen de sitter, da er det lettere å huske plaggene.

Skrevet

Om du skal prøve på mersalg, prøv å formidle det som om det er noe de MÅ ha, at det er ett tilbud de ikke kan gå glipp av, eller at hvis de kjøper en kjole, så vet du den perfekte strømpebuksen som går til den :)

Som kunde misliker jeg slikt som dette, og vil sannsynligvis gå et annet sted neste gang.

• Liker 6
Skrevet (endret)

brainstorm: Helt enig. Jeg jobber i en butikk som er veldig kjent for å være ganske aggressive mtp. mersalg, prakke på kunden medlemsskap osv. Til tider har vi så mye vi må spørre kunden om at jeg nesten blir litt brydd når jeg spørr de, og jeg forstår de som reagerer på det.

Når jeg som privatperson er ute og shopper klær vil jeg helst bare betale for meg og gå, tror det er sånn for de fleste.

Noen av de jeg jobber med tar heller ikke et nei for et nei når kunden ikke vil og det synes jeg er en u-ting. Mange butikker(inkl vår)har en del interne konkurranser innad i bedriften hva mersalg o.l gjelder, virker som det har gått til hodet på enkelte.

Men OT:

-Lær deg størrelser

-Forbered deg på at det kan komme turister/folk som ikke snakker norsk. Pugg engelske ord. Kan også være lurt å lære deg US og UK-størrelser.

-Still masse spm når du er under opplæring. Er det noe du lurer på så spørr!

-SMIL! :) :)

Endret av this_is_she
Skrevet

Mersalg er vanskelig og noe mange kunder hater. Øv deg på hvordan du kan introdusere mersalget på en naturlig måte (jepp, selv om det ikke er populært hører det med til jobben og man må rett og slett lære seg det...), godt mersalg er når kunden ikke merker at det faktisk er mersalg ;) Øv deg gjerne på venniner.

Skrevet

Jeg er daglig leder i egen butikk, og for meg er det viktig at kunden vet han/hun føler seg sett, si derfor alltid Hei! til en kunden når de kommer inn, enten du er opptatt eller hva som helst. Her er hva jeg sier til mine ansatte:

• Kundene måler butikken etter hvordan møtet med deg blir. Det er derfor svært viktig at dette møte er perfekt. Våre kunder skal aldri møte personal som står og prater med hverandre, ikke smiler oppriktig og sier hei!

• Bli personlig med kundene (til en viss grad så klart), vær hyggelig og la dem vite du tar dem på alvor. Ha en god dialog med kunden.

• Jeg vil at dere skal tenke på kunden som vår gjest. Når vi får gjester hjemme hilser vi dem alltid med et vennlig ”Hei” uansett hva vi holder på med. Er vi opptatt med noe akkurat når de kommer, sier vi likevel ”Hei! Jeg er litt opptatt, men kommer straks” osv. Vi lar i alle fall ikke gjesten vår bare komme inn uten å si noe som helst! Så, ta i mot kunden på en god måte Smil, prat og le mye, gi kunden en god opplevelse, vi vil at de skal huske ”den gode festen”, det er det kunden snakker om, og en fornøyd kunde er vår aller beste markedsføring

• Vårt møte med kunden skal ALDRI svikte, det skal være vårt mål!

God kommunikasjon

• Vær i butikken når kunden kommer!

• La kunden komme inn i ro og fred!

• Se ALLE kunder som kommer inn. Si ”Hei!” gi dem et blikk så de vet du har sett akkurat dem, smil, en vennlig arm på skulderen som forteller du er der snart.

• Få i gang en samtale med gjesten din. Bruk tid og jobb med kunden.

• Uansett salg eller ikke; si høflig ha det bra og velkommen tilbake, ha en fin dag osv…

• Finn mersalg produkt! Kunden forventer at du viser den det den trenger!

• Vær spiss! Ikke vær en forsvarsspiller bak ved kassen. Gå i ”ballen” (les kunden), og ikke stå bak kassen med mindre du ekspederer! Det er tabu å bare stå å henge bak kassen i vår butikk!

Lær deg varene dere har, sånn at du vet hva dere selger. Når det gjelder mer salg så er det viktig å huske på å ikke prakke ting på kunden, vis dem gjerne hva du syns vil passe bra sammen med det de har kjøpt, og hva du ville ha brukt sammen f.eks, men å gi kunden følelsen av at han MÅ ha, er sjelden bra, som nevnt over her så er det få som liker det.

Husk på, alle elsker å shoppe, men ingen liker selgere! ;) Skjønner?

Prøv heller til å få kunden til å se på de tingene du har som en fordel for seg :)

Ikke si ting som: "Trenger du hjelpe, eller?" "Kikker du bare, eller?" Det du egentlig utrykker til kunden da er at han/hun er et ork. "Trenger du hjelp, eller kan jeg slippe å ha noe med deg å gjøre?"

Si heller: "Hva kan jeg gjøre for deg!" Det er flere grunner til dette, dersom du spør "Kan jeg hjelpe deg" kan kunden bare si nei, og det åpner ikke til noe særlig salgssamtale, men dersom du sier, "Hva kan jeg gjøre for deg" kan ikke kunden bare si "Nei" og det åpner ofte en bedre dialog :)

Kassen lærer du fortere enn svint! Vær ikke redd for det :) Masse lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er daglig leder i egen butikk, og for meg er det viktig at kunden vet han/hun føler seg sett, si derfor alltid Hei! til en kunden når de kommer inn, enten du er opptatt eller hva som helst. Her er hva jeg sier til mine ansatte:

• Kundene måler butikken etter hvordan møtet med deg blir. Det er derfor svært viktig at dette møte er perfekt. Våre kunder skal aldri møte personal som står og prater med hverandre, ikke smiler oppriktig og sier hei!

• Bli personlig med kundene (til en viss grad så klart), vær hyggelig og la dem vite du tar dem på alvor. Ha en god dialog med kunden.

• Jeg vil at dere skal tenke på kunden som vår gjest. Når vi får gjester hjemme hilser vi dem alltid med et vennlig ”Hei” uansett hva vi holder på med. Er vi opptatt med noe akkurat når de kommer, sier vi likevel ”Hei! Jeg er litt opptatt, men kommer straks” osv. Vi lar i alle fall ikke gjesten vår bare komme inn uten å si noe som helst! Så, ta i mot kunden på en god måte Smil, prat og le mye, gi kunden en god opplevelse, vi vil at de skal huske ”den gode festen”, det er det kunden snakker om, og en fornøyd kunde er vår aller beste markedsføring

• Vårt møte med kunden skal ALDRI svikte, det skal være vårt mål!

God kommunikasjon

• Vær i butikken når kunden kommer!

• La kunden komme inn i ro og fred!

• Se ALLE kunder som kommer inn. Si ”Hei!” gi dem et blikk så de vet du har sett akkurat dem, smil, en vennlig arm på skulderen som forteller du er der snart.

• Få i gang en samtale med gjesten din. Bruk tid og jobb med kunden.

• Uansett salg eller ikke; si høflig ha det bra og velkommen tilbake, ha en fin dag osv…

• Finn mersalg produkt! Kunden forventer at du viser den det den trenger!

• Vær spiss! Ikke vær en forsvarsspiller bak ved kassen. Gå i ”ballen” (les kunden), og ikke stå bak kassen med mindre du ekspederer! Det er tabu å bare stå å henge bak kassen i vår butikk!

Lær deg varene dere har, sånn at du vet hva dere selger. Når det gjelder mer salg så er det viktig å huske på å ikke prakke ting på kunden, vis dem gjerne hva du syns vil passe bra sammen med det de har kjøpt, og hva du ville ha brukt sammen f.eks, men å gi kunden følelsen av at han MÅ ha, er sjelden bra, som nevnt over her så er det få som liker det.

Husk på, alle elsker å shoppe, men ingen liker selgere! ;) Skjønner?

Prøv heller til å få kunden til å se på de tingene du har som en fordel for seg :)

Ikke si ting som: "Trenger du hjelpe, eller?" "Kikker du bare, eller?" Det du egentlig utrykker til kunden da er at han/hun er et ork. "Trenger du hjelp, eller kan jeg slippe å ha noe med deg å gjøre?"

Si heller: "Hva kan jeg gjøre for deg!" Det er flere grunner til dette, dersom du spør "Kan jeg hjelpe deg" kan kunden bare si nei, og det åpner ikke til noe særlig salgssamtale, men dersom du sier, "Hva kan jeg gjøre for deg" kan ikke kunden bare si "Nei" og det åpner ofte en bedre dialog :)

Kassen lærer du fortere enn svint! Vær ikke redd for det :) Masse lykke til!

Som kunde må jeg bare svare på denne. Jeg vil helst ikke ha en selger hengende over meg, men gå rundt og se selv i fred og ro. Ingenting får meg så raskt ut av en butikk som en selger som henger seg på.

Når jeg vil ha hjelp, sier jeg i fra.

Si gjerne hei til meg, men la meg ellers være i fred.

Jeg ser også gjerne at det befinner seg folk ved/bak kassen. Det er ikke noe særlig å måtte vente på å betale fordi det ikke er noen der (og de heller ikke ser deg).

Dette gjelder helst kles-og skobutikker. Ofte stikker jeg innom slike butikker for å se hva de har akkurat nå, og om det er noe jeg liker, så kjøper jeg det. Om jeg da blir spurt om "Hva kan jeg gjøre for deg?", så er det faktisk ikke noe særlig vedkommende kan gjøre, ettersom jeg i utgangspunktet kanskje ikke er ute etter noe spesielt. Mest sannsynlig forlater jeg butikken, fordi jeg som sagt vil se i fred og ro.

• Liker 2
Skrevet

Som kunde må jeg bare svare på denne. Jeg vil helst ikke ha en selger hengende over meg, men gå rundt og se selv i fred og ro. Ingenting får meg så raskt ut av en butikk som en selger som henger seg på.

Når jeg vil ha hjelp, sier jeg i fra.

Si gjerne hei til meg, men la meg ellers være i fred.

Jeg ser også gjerne at det befinner seg folk ved/bak kassen. Det er ikke noe særlig å måtte vente på å betale fordi det ikke er noen der (og de heller ikke ser deg).

Dette gjelder helst kles-og skobutikker. Ofte stikker jeg innom slike butikker for å se hva de har akkurat nå, og om det er noe jeg liker, så kjøper jeg det. Om jeg da blir spurt om "Hva kan jeg gjøre for deg?", så er det faktisk ikke noe særlig vedkommende kan gjøre, ettersom jeg i utgangspunktet kanskje ikke er ute etter noe spesielt. Mest sannsynlig forlater jeg butikken, fordi jeg som sagt vil se i fred og ro.

Jeg er HELT enig.

Jeg som kunde har nå full oversikt over hvilke butikker jeg går i (i denne byen), og ikke, når jeg ikke vet 100% hva jeg er ute etter. De jeg ikke går i, når jeg bare er og kikker litt rundt, er de "aggressive" butikkene som kommer med typen

"Vi har 10% avslag på Isadora denne uken, er det noe du trenger? Ikke? En liten mascara for billig penge er alltid kjekt å ha i bakhånd..".

"Disse sokkene er bare SÅÅ deilige, og det beste er at de er på tilbud KUN idag!"

Om jeg går i en butikk, og ansatte forteller meg at "denne buksen kler de toppene på det stativet der, som har V-hals", eller i den duren. Eller gir tips om klær som passer min kroppsform. Uten å mase på meg selvsagt :)

Gjest skravle
Skrevet

Til dere som jobber i klesbutikk.

Var en gang jeg skulle kjøpe meg en jakke og en matchende t-skjorte, hvor jenta som stod i butikken og skulle hjelpe meg tok veldig på meg når jeg hadde fått på meg de klærne hun mente passet perfekt. Hun liksom lente seg inntil meg så jeg kjente brystene hennes og strøk meg på magen utenpå skjorten mens hun sjekket at det passet.

Er dette helt normalt? Ikke det, hun var veldig hyggelig og søt, men ble litt overrasket.

Skrevet

Som kunde misliker jeg slikt som dette, og vil sannsynligvis gå et annet sted neste gang.

joda, det er noe vi alle misliker som kunder, men vi som ansatte er pålagt å prøve på mersalg uansett, og da må man finne noe som er fornuftig å selge... :sjenert:

Skrevet

^ Jepp! Men, går en hårfin linje mellom å operere på en kundevennlig måte og det å nærmest skremme bort kundene dine. Spørr du meg har enkelte butikker gått alt for langt. Jeg for min del er veldig forsiktig når det kommer til mersalg. Jeg kan godt nevne det, men vil de ikke så vil de ikke. Det er hvertfall det JEG tenker på når jeg står i kassa, jeg vil ikke være den som får folk til å snu i døra idet de kommer inn i klesbutikken. Driter så jævlig i om jeg har fått beskjed om å pushe på selv om kunden sier nei, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...