Gå til innhold

tips til bruksområder for sennep?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått masse god, fransk sennep i gave. Det er mange forskjellige typer; både supersterke, sterke, milde, søtlige, sennep med vin, sennep med krydder, grovkornet osv.

Men foreløpig står nesten alle til pynt på kjøkkenet. Jeg mangler idéer til hva jeg kan bruke dem til. Jeg har funnet endel oppskrifter på nettet, men det er stort sett med "vanlig", sterk sennep. Prøvde blant annet ovnsbakt sei med sennep i dag, og det var veldig godt :)

De mer vanlige sterke og supersterke har jeg brukt litt av. De er forholdsvis greie å finne bruksområder til.

Men hva bruker man f.eks. en søtlig sennep til? Og de som er veldig grove? Håper at noen her inne har litt peiling på det franske kjøkken :)

Kan legge til at vi sjelden spiser vanlige pølser, og vi bruker nesten ikke salatdressinger.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jaja, sikkert ikke helt svarene du er ut etter men..

Sennep er godt å bruke i salatdressinger. Godt å variere med ulike senneper (+ulike eddiktyper, olje,salt pepper, litt sukker)

Marinader til fisk og kylling- eller

stryk et lag med sennep på en side av fisk/kjøtt og dekk med hakkede urter(ferske) eller grov pepper.

Grove sennepstyper er godt til pølser og grillet kjøtt. selvom dere ikke spiser mye pølser, så smaker grov sennep best til litt kraftigere pølser med mye smak og kjøtt. lag gjerne hjemmelaget lomper til.

Anonym poster: 6aa246f9a3454312566e5f95a14f4dfa

Skrevet

Jeg syns det er godt på brødskiver under ost og skinke f.eks. Gjerne på ristet brød. Piffer liksom opp brødmaten litt. Foretrekker da sånn knallgul type sennep og ikke vanlig pølsesennep. Vet ikke helt hvilken katogori den faller under da.

Skrevet

Jeg gjør det samme som Karpuzi. Søt sennep bruker jeg alltid hvis jeg lager toastsandwich med bacon. Bare bacon og sennep = <3

Skrevet

Mange gode fiskeretter med sennep. Google "oppskrift fisk sennep", så får du mange gode forslag. Ellers er jeg enig med dem over at sennep er godt på brødskiva. Særlig til skinke og diverse middagsrester som kjøttkake og pølse.

Gjest gjest17
Skrevet

Til å sette spiss på diverse purèer, type potetpureè, jordskokkpurè osv. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...