Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sunt eller veldig fy fy? Tenkte på det til frokost med salat til. Hvor mange kcal er det i en fiskekake ca?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står på pakken.

Skrevet

Det står på pakken.

Duuuuh...hadde jeg hatt pakke her og nå hadde jeg selvfølgelig ikke spurt :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Duuuuh...hadde jeg hatt pakke her og nå hadde jeg selvfølgelig ikke spurt :gjeiper:

Det varierer selvsagt fra produsent til produsent... Gå inn på hjemmesiden til produsenten du pleier kjøpe fra, eller let etter den i matvareguiden.no eller på diett.no...

Om det er sunt eller ikke varierer også selvsagt etter hva produsenten har puttet i dem. Noen fiskekaker inneholder under 50% fisk! De er da fyllt med mel, salt, e-stoffer og fett. De er ikke spesielt sunne. Jo større andel fisk, jo sunnere.

Det sunneste er å lage selv, da kan du sørge for at de faktisk er fiskekaker og ikke mel-salt-og-gugge-kaker som burde fått fisk strøket fra ingredienslisten og heller ført opp som en fotnote med "kan inneholde spor av fisk".

Anonym poster: cc3a280282c922bf44166228169d5d08

Skrevet

Både ingredienser og næringsinnhold varierer en del. Jeg bruker faktisk "Barnas fiskekaker" fra Fiskemannen (er formet som små søte fisker!) og de har ca 40 kcal per fiskekake, og så vidt jeg kan huske rundt 60 % fisk. Dessuten er de billige. Steker dem i teflonpanne uten stekefett.

Skrevet
Her er det i hvert fall en test som viser hvor sunne og næringsrike noen av de forskjellige fiskekakene er :)
Skrevet

Fiskekaker, kjøpt:

Spiselig del 100.0 %

Vann 74.0 %

Kjoule 461.0

Kalorier 110.0

Protein 9.0 g

Karbohydrater 8.0 g

Fett 4.5 g

Mettet fett 1.4 g

Enumettet fett 1.1 g

Flerumettet fett 0.9 g

Transfett 0.5 g

Kolesterol 38.0 mg

Stivelse 6.6 g

Mono og disakkerider 1.4 g

Tilsatt sukker 0.0 g

Kostfiber 0.9 g

Alkohol 0.0 g

Retinol 32.0 µg

Beta-karoten 7.0 µg

Vitamin A 33.0 RAE

Vitamin D 0.0 µg

Vitamin E 0.4 alfa-TE

Vitamin B1, tiamin 0.05 mg

Vitamin B2, riboflavin 0.14 mg

Niacin 1.1 mg

Niacin ekvivalenter 1.1 NE

Vitamin B6 0.07 mg

Folat 4.0 µg

Vitamin B12 0.9 µg

Vitamin C 0.0 mg

Kalsium 49.0 mg

Jern 0.0 mg

Natrium 682.0 mg

Kalium 185.0 mg

Magnesium 16.0 mg

Sink 0.3 mg

Selen 10.0 µg

Kopper 0.0 mg

Fosfor 166.0 mg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...