Miapia Skrevet 10. februar 2004 #1 Del Skrevet 10. februar 2004 Noen som har en god en å dele? :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 10. februar 2004 #2 Del Skrevet 10. februar 2004 Denne viltgryten pleier å gjøre suksess: Viltgryte. Skjær ønsket mengde kjøtt i passe biter. Brun kjøttet i små porsjoner, kok ut pannen med litt vann etter hver omgang. Ha kjøttet og sjyen i en kasserolle og tilsett følgende: - et beger Creme Fraiche (eller rømme) - 8-10 lett knuste einebær - salt og pepper - stekt sopp Du kan eventuelt runde av sausen med litt krekling- eller solbærsirup. Dersom den blir for tykk sper du med litt buljong eller melk, synes du den er for tynn kan du bruke maisenna-jevner. La det hele småkoke til kjøttet er mørt (siden man som regel ikke bruker det møreste kjøttet til gryter, er det nesten sånn at det blir bedre dess lengre det koker). Serveres med hjemmelaget potetstappe og aspargesbønner og / eller rosenkål. Lykke til! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 10. februar 2004 #3 Del Skrevet 10. februar 2004 Jeg pleier å dele opp kjøttet og steke det, også koke det i litt vann sammen med gulerøtter, selerirot og løk. Når det har kokt så kjøttet er passe mørt blander jeg oppi rømme, stek sopp, knuste enebær og litt solbærsaft. Kryddrer med pepper og salt. Blir den for tynn lager jeg en vann og mel jevning og har oppi. Pleier å bli kjempe god. Serverer med poteter og tyttebærsyltetøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. februar 2004 #4 Del Skrevet 10. februar 2004 Jeg bruner kjøttet og hakket løk. Gjerne skivet fersk champignon også. Så har jeg i 1-2 skivede gulrøtter, 1-2 skivede sellerirøtter, en håndfull frosne erter, 4-5 knuste einerbær, en teskje timian og heller på litt vann/kraft. Lar koke ca 20-30 minutter. Så tilsetter jeg 2-3 ss tyttebær- eller solbærsyltetøy, 1/2 boks seterrømme, salt og pepper, noen skiver geitost og lar putre 5-10 minutter til. Serveres med poteter, rosenkål og ekstra syltetøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 10. februar 2004 #5 Del Skrevet 10. februar 2004 Elghakk Ca 500 g kvernet elgkjøtt (hakk) Tre middels store løk 8 store poteter 5 dl vann buljong/div krydder Har du ikke buljong, så kan du knuse hel svart pepper og einebær i morter og blande i litt bladkrydder (Brimis lammekrydder som sto i skapet) - ha krydderet i vannet og kok opp du deler poteter og løk i terninger. Putt potetene i vannet og la det putre mens du surrer løken i stekepanna til den blir myk og blank - ikke brun. Bland i potetene, sett på lokk og la det putre mens du bruner hakken. Tilsett hakken i gryta og la det koke i ca 20 minutter. Husk å ha i litt salt mot slutten av koketiden. Potetene skal være møre og myke - da er det ferdig. Serveres med flatbrød og evt tyttebærsyltetøy/akevittgele/rognebærgele for den som liker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. februar 2004 #6 Del Skrevet 10. februar 2004 Og jeg glemte en ting. Jeg pleier å legge elgkjøtt i melk over natten, da blir det mørt og ikke så skarpt på smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 11. februar 2004 #7 Del Skrevet 11. februar 2004 Jeg pleier å legge elgkjøtt i melk over natten' date= da blir det mørt og ikke så skarpt på smak. Hver sin smak, selvsagt, men hele poenget med elg og annet vilt er vel nettopp at det er litt "skarpt" på smak? Hvis man fjerner den smaken, er det jo nesten like greit å bruke oksekjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 11. februar 2004 #8 Del Skrevet 11. februar 2004 Enig med deg Nilma! Hele poenget med å spise elg er at det skal smake elg, å skjule den smaken er bortkastet kvalitetskjøtt mener nå jeg... men hver sin smak, som du sier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. februar 2004 #9 Del Skrevet 11. februar 2004 Oksekjøtt og elg smaker overhodet ikke det samme, melk eller ikke. Har du prøvd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 11. februar 2004 #10 Del Skrevet 11. februar 2004 Arkana, jeg har aldri påstått at det smaker det samme, men jeg forstår ikke vitsen med å fjerne det du kaller den "skarpe" smaken. Som Suzy sier å skjule den smaken er bortkastet kvalitetskjøtt Hvis ikke kan man jo som sagt like godt bruke rimeligere oksekjøtt. Forøvrig regnes jo elgkjøtt (og hjort) som relativt "mildt" viltkjøtt, i motsetning til f.eks. rein, noe som i mine øyne gjør at det høres veldig merkelig ut å skulle fjerne den "skarpe" smaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. februar 2004 #11 Del Skrevet 11. februar 2004 Arkana' date=' jeg har aldri påstått at det smaker det samme, men jeg forstår ikke vitsen med å fjerne det du kaller den "skarpe" smaken. Som Suzy sier Hvis ikke kan man jo som sagt like godt bruke rimeligere oksekjøtt. Forøvrig regnes jo elgkjøtt (og hjort) som relativt "mildt" viltkjøtt, i motsetning til f.eks. rein, noe som i mine øyne gjør at det høres veldig merkelig ut å skulle fjerne den "skarpe" smaken. Ok, vi får bare være enige om å være uenige her. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 11. februar 2004 #12 Del Skrevet 11. februar 2004 Og jeg glemte en ting. Jeg pleier å legge elgkjøtt i melk over natten' date= da blir det mørt og ikke så skarpt på smak. Det var lurt! Jeg liker viltkjøtt, men jeg synes det er veldig skarpt på smak, så dette skal jeg prøve en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 11. februar 2004 #13 Del Skrevet 11. februar 2004 Og jeg glemte en ting. Jeg pleier å legge elgkjøtt i melk over natten' date= da blir det mørt og ikke så skarpt på smak. Har så mye av dette kjøttet, så jeg har behov for både med og uten smak. Dersom du har et stykke kjøtt som f.eks skal brukes til grytekjøtt, legger du hele greia i melk i en skål liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå