Gjest Adriane Skrevet 3. juli 2012 #1 Skrevet 3. juli 2012 (endret) Jeg lurer på en ting. Barnet vårt går fra høsten av over fra småbarnsavdeling til storebarnavdeling i sin barnehage. Er det vanlig å gi de ansatte på småbarnsavdelingen en liten "avslutningsgave" barnets siste dag på avdelingen? Jeg har tenkt til å scrappe et kort til hver av dem, men er veldig usikker på om jeg også bør ha en liten ting til de? Er det noen som har noen innspill på dette? Edit: skriveleif Endret 3. juli 2012 av Adriane
Gjest kittycat Skrevet 3. juli 2012 #2 Skrevet 3. juli 2012 vanlig eller ikke, jeg hadde nok blitt dødsglad. Bedre med en uventet gave enn at du skal sitte igjen med tanker om rett/galt. Ser ingenting gale i det 1
Gjest Adriane Skrevet 3. juli 2012 #3 Skrevet 3. juli 2012 vanlig eller ikke, jeg hadde nok blitt dødsglad. Bedre med en uventet gave enn at du skal sitte igjen med tanker om rett/galt. Ser ingenting gale i det Hehe, det er jo sant da Det var i grunnen en veldig fin måte å se det på!
fruBeist Skrevet 3. juli 2012 #4 Skrevet 3. juli 2012 Et egenlaga kort med fine ord kan være vel så hyggelig som en gave. Men har du lyst til å gi en gave, så er det bare å gi. Positive tilbakemeldinger er uansett alltid hyggelig
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #5 Skrevet 3. juli 2012 Jeg hadde blitt veldig glad for et kort. Større gaver kan fort bli litt ubehagelig synes jeg. Anonym poster: 1d0252c330e7fdb8480e070d3fb9fa79
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #6 Skrevet 3. juli 2012 Slutt med det gavestyret, vær så snill. Snart skal man ha gave omtrent fordi man slipper en fjert. Folk har så mye ting så hus revner snart. La ungen tegne en tegning. Anonym poster: 2f37bcd3853e0cb57a5a23140255cdda 8
lille katt Skrevet 3. juli 2012 #7 Skrevet 3. juli 2012 Slutt med det gavestyret, vær så snill. Snart skal man ha gave omtrent fordi man slipper en fjert. Folk har så mye ting så hus revner snart. La ungen tegne en tegning. Anonym poster: 2f37bcd3853e0cb57a5a23140255cdda Å gud, så enig. Jeg er også fanget i denne gaveforventningsfella. Da jeg hentet barna forrige fredag, så jeg at det var gavedryss både her og der, og jeg kom med ett på at også mitt barn skal bytte avdeling til høsten . Jeg føler meg SÅ presset på at vi også bør gi gave, men jeg aner seriøst ikke hva det skal være. Jeg er jammen ikke helt sikker på hvem av personalet jeg skal gi til heller. Det har vært litt vikarer og sånt. Lurer på å lage en eller annen kurv med noe oppi og gi til avdelingen sammen. Men jeg har ikke lyst . (og ja, jeg vet at jeg ikke MÅ) 4
Gjest lilly Skrevet 3. juli 2012 #8 Skrevet 3. juli 2012 Jeg jobber selv i barnehage, og er på den andre siden i dette. Jeg synes også det er ubehagelig å ta i mot store gaver. Det blir en delgaver, pga at mange av barna begynner på skolen nå. Det som har betydd mest for meg er de som har laget / kjøpt et kort hvor de skrevet en fin hilsen. det er noe som jeg kommer til å ta vare på. Ellers har vi fått noe på deling til hele personalet,f.eks twist, kaffe o.l. På den måten slipper en å tenkepå om en "glemt" noen. Ellers har vi også fått gave til avdelingen i form av et spill, bok, invitert barna på hagebesøk hvis de bor i nærheten osv. Forventer absolutt ikke å få noe,et godt samarbeid gjennom året betyr nok mest. Lykke til, uansett hva du velger. 1
Armitage Skrevet 3. juli 2012 #9 Skrevet 3. juli 2012 Bak en kake eller gi noen fine blomster som kan pynte opp avdelingen. Trenger ikke å være så innmari komplisert.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #10 Skrevet 3. juli 2012 Er det vanlig med avskjedgaver i barnehagen når barnet flytter avd eller slutter?? Jeg ga iallefall ingenting......Ser på det som en naturlig prosess... Men såklart, jeg takket hver enkelt på avd for noen supre år og sa at jeg satte pris på den jobben de har og at vi kom til å savne de! Likedan så er jeg barn og ungdomsansvarlig i en bokhandel, og jeg får masse bøker fra forlagene gratis. Disse ga jeg videre til barnehagen i alle de årene jenta gikk der, så de fikk et velholdt bibliotek tilslutt:-) Anonym poster: 3b61928c43b03befb129541fce4adf1e 1
Gjest Adriane Skrevet 4. juli 2012 #11 Skrevet 4. juli 2012 Godt med flere innspill, tusen takk til alle sammen! Personlig syns jeg også det blir mye gavestyr generelt, året gjennom. Men man føler jo litt på dette med at hvis "alle andre" gir gaver til de ansatte, vil man kanskje bli oppfattet som smålig hvis man ikke gjør det samme. Og ingen ønsker vel å bli oppfattet som smålig? Men nå tror jeg at jeg har en plan, hadde jeg nær sagt. Jeg lager kort til de ansatte som jeg planla. I tillegg tar jeg med noe som de kan kose seg ekstra med - både små og store - siste dagen barnet vårt går på den avdelingen. Høres dette ut som en plan? Jeg vil så gjerne vise de at vi setter pris på dem - vi har hatt mange utfordringer med vårt barn av forskjellige årsaker, og de ansatte på avdelingen har i all hovedsak vært fantastiske oppi det hele. Det er kanskje derfor det betyr så mye for meg å gjøre litt ekstra ut av det 1
Gjest Adriane Skrevet 4. juli 2012 #12 Skrevet 4. juli 2012 Slutt med det gavestyret, vær så snill. Snart skal man ha gave omtrent fordi man slipper en fjert. Folk har så mye ting så hus revner snart. La ungen tegne en tegning. Anonym poster: 2f37bcd3853e0cb57a5a23140255cdda Hehe, det er sant det - sånn satt på spissen. Men om jeg hadde kjøpt gave, tenkte jeg på noe enkelt, og gjerne bruksting. Som f.eks en god fuktighetskrem/håndkrem - som jo jenter aldri får nok av, og som de sikkert bruker en del av når de jobber i barnehage (blir jo mye vasking, og de håndterer mange sandete barn, klær og leker - vil tro det sliter på huden). Men jeg ser at enkelte som selv jobber i barnehage sier at de ville følt det ubehagelig å få gave, så nå har jeg vel egentlig gått litt vekk igjen fra den idéen Tegning fra barnet vårt blir det nok
Gjest Adriane Skrevet 4. juli 2012 #13 Skrevet 4. juli 2012 Er det vanlig med avskjedgaver i barnehagen når barnet flytter avd eller slutter?? Jeg ga iallefall ingenting......Ser på det som en naturlig prosess... Men såklart, jeg takket hver enkelt på avd for noen supre år og sa at jeg satte pris på den jobben de har og at vi kom til å savne de! Likedan så er jeg barn og ungdomsansvarlig i en bokhandel, og jeg får masse bøker fra forlagene gratis. Disse ga jeg videre til barnehagen i alle de årene jenta gikk der, så de fikk et velholdt bibliotek tilslutt:-) Anonym poster: 3b61928c43b03befb129541fce4adf1e Det er jo kjempeflott! Kan tenke meg den barnehagen har satt enormt stor pris på det! Jeg vurderer å samle sammen leker og bøker som vi uansett har tenkt til å gi bort, og gi til barnehagen istedenfor type Fretex. Barnehagen vår har dessverre ikke én krone å bruke på å kjøpe inn den type ting, så det kunne jo vært fint å bidra litt på den måten. Men det tenkte jeg å ta utenom selve avslutningsdagen. Evt ta det med til høsten, eller stikke innom med sånn utenom 1
Petrus Skrevet 4. juli 2012 #14 Skrevet 4. juli 2012 Å bli sett i kvardagen og å få tilbakemeldingar på (godt) arbeid er mykje meir verdt for meg enn ei gåve når barnet sluttar. Då held det elles lenge med eit smil og eit takk for samarbeidet - frå alle partar. 1
Gjest Adriane Skrevet 4. juli 2012 #15 Skrevet 4. juli 2012 Å bli sett i kvardagen og å få tilbakemeldingar på (godt) arbeid er mykje meir verdt for meg enn ei gåve når barnet sluttar. Då held det elles lenge med eit smil og eit takk for samarbeidet - frå alle partar. Jeg prøver å passe på det også, å med jevne mellomrom takke for at de tar så godt vare på barnet vårt, forteller at barnet vårt trives godt sammen med de osv. Jeg sier det ikke akkurat hver dag, kanskje ikke hver uke heller, men jeg har sagt det mange nok ganger til at de ikke burde være i tvil om at jeg syns de gjør en god jobb Jeg syns allikevel det kunne være hyggelig å gi de en ekstra oppmerksomhet når barnet nå bytter avdeling, og håper ikke det blir helt feil å gi de et hjemmelaget kort og noe godt som både de voksne og barna kan kose seg med, sammen, den siste dagen.
Heidipia Skrevet 4. juli 2012 #16 Skrevet 4. juli 2012 Jeg synes man fint kan gi en liten oppmerksomhet når man bytter avdeling. Spesielt hvis dere er ekstra fornøyde. Og når et barn slutter for å begynne på skolen etter å ha gått i barnehagen i 2-3-4-5 år og personalet har tatt vare på , støttet, lekt med, lært bort, lest for, trøstet.... i like mange år, synes jeg de fortjener en gave. Gjerne en ting til barnehagen el en blomst, håndkrem, eller noe annet nyttig til de ansatte. Såvidt jeg har fått med meg får vel lærere en blomst hvert(!) år. Og de har ikke like mye med barna å gjøre som barnehagepersonalet.
Elizia Skrevet 4. juli 2012 #17 Skrevet 4. juli 2012 Jeg ga gaver for første gang i år siden den eldste starter på skolen og mitt andre barn går over til storbarnsavd. Kjøpte en alderstilpasset bok til hver avdeling samt en eske god sjokolade. Er veldig fornøyd med barnehagen og gir de tilbakemelding på den gode jobben de gjør og hvor mye barna mine setter pris på de ansatte.
Gjest Adriane Skrevet 6. juli 2012 #18 Skrevet 6. juli 2012 Jeg endte opp med å gi hjemmelagede kort, med en hyggelig hilsen på, og å ta med kake som de voksne og barna kan kose seg med sammen En mellomting da, med andre ord. Men jeg kjenner at jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte en liten ting til de ansatte Jaja, får ikke endret på det nå
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #19 Skrevet 8. juli 2012 Såvidt jeg har fått med meg får vel lærere en blomst hvert(!) år. Og de har ikke like mye med barna å gjøre som barnehagepersonalet. Off topic. Jeg har jobbet i både barnehage og skole, og lærerne har masse med barna å gjøre, hovedforskjellen er at lærerne ikke må skifte bleier. Lærerne må trøste barna når de slår seg, lære de mye annet enn bare fag, 1-2-klassinger må ha hjelp til å kle på seg og knyte sko, aktivisere i utepausene (ikke alle unger trenger det), hjelpe de med alt mulig, følge de nøye opp faglig, skrive rapporter om hver eneste unge, osv. Syns du ikke skal ha dårlig samvittighet TS, jeg hadde ikke forventet noen gave i det hele tatt. Som tidligere nevnt av noen andre så er fine ord i hverdagen mye viktigere Anonym poster: 040b435b6944a68d203814c41d5439fc 1
Sulosi Skrevet 8. juli 2012 #20 Skrevet 8. juli 2012 Off topic. Jeg har jobbet i både barnehage og skole, og lærerne har masse med barna å gjøre, hovedforskjellen er at lærerne ikke må skifte bleier. Lærerne må trøste barna når de slår seg, lære de mye annet enn bare fag, 1-2-klassinger må ha hjelp til å kle på seg og knyte sko, aktivisere i utepausene (ikke alle unger trenger det), hjelpe de med alt mulig, følge de nøye opp faglig, skrive rapporter om hver eneste unge, osv. Syns du ikke skal ha dårlig samvittighet TS, jeg hadde ikke forventet noen gave i det hele tatt. Som tidligere nevnt av noen andre så er fine ord i hverdagen mye viktigere Anonym poster: 040b435b6944a68d203814c41d5439fc Vet du det er helt sant. Jeg hadde en praksisperiode på barneskole i vår, 1 klasse, og det var et langt høyere tempo der i fht barnehagene jeg har vert i. Minimalt med rom for uforutsette ting. Om et barn slo seg måtte det trøstes på fortest mulig måte for å kunne fortsette undervisningen. I barnehagen kan vi som oftest ta barnet til siden og gi den tiden som må til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå