Gå til innhold

vin til maten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal servere Buffe (litt amerikansk inspirert) men er jo ikke så lett og velge viner når man da har alt fra fisk(skalldyr til rødt kjøtt. For viner passer jo til ulike ting. Har vært på vinmonopolet og forhørt meg men ble nesten bare mer forvirret etter det.

Har noen tips til god rødvin eller hvitvin som kan passe til ulike ting? Er det uhørt og handle inn kartongvin som vi har over på karafler eller bør det være flasker? Hvor mye bør man regne til hver gjest av rød og hvit vin?

SÅ tenkte jeg på nattmat. Er det mest vanlig og ha det eller ikke? Kan man feks servere noe så enkelt som pølser?

Anonym poster: b7dc57d659740802c8592f7ec686cd48

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ikke noen konkrete vintips, men ville valgt noe som passer til "alt".

Italienske viner er gjerne gode, runde og ikke for skarpe i smaken. Men det vil naturligvis variere fra vin til vin.

Om dere bruker karafler ser jeg ikke noe problem med å kjøpe kartong for å ha "backstage".

Har ikke drukket så mye av det selv, men det må da være god vin på de som på flasker? :)

Når det gjelder mengde så mener jeg at Vinmonopolet har en oversikt man kan bruke.

Pølser er finfin nattmat syns nå jeg!

Var i et bryllup der det ble servert, og det var stor suksess :)

Endret av Lille Rosa
Skrevet

Spør på Vinmonopolet, de hjelper gjerne til og har god kunnskap.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde to ulike typer av både rødvin og hvitvin.Alle var vin som passet til det meste, men ofte er det slik at noen liker søt, andre tørr. Jeg syns det er helt greit å ha kartongvin og helle over på karafler, men husk at man kan levere tilbake flasker om man kjøper det og har mye til overs.

Når det gjelder nattmat: vi hadde tenkt å sette ut rester fra koldtbordet, men folk var så stappmette etter middag, dessert og kaker at det ikke ble noe av. Når det er buffet spiser folk ofte mer enn når de får servert mat, både siden de får bestemme porsjonene selv og så vil de ofte smale på mest mulig. Hadde restebrunsj dagen etterpå vi :)

Skrevet

Vi hadde en vin som jeg personlig (etter prøvesmaking på mange typer vin, hikk*) er en allrounder. I tillegg er den rimelig og faller i smak hos de fleste. Det er en ung vin, og denne finnes også på kartong om dere ønsker å servere etter maten til gjestene, og samtidig spare litt penger. Den er også i butikksortimentet til polet om dere vil kjøpe en flaske og smake.

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/rodvin/australia/rosemount-shiraz-cabernet-20102011/sku-1363301 (rødvin) og hvitvin fra samme produsent (finner ikke i polets nettsortiment nå...)

Vi hadde også buffet, ble kjempesuksess. Pass på og ha nok mat til alle. Kanskje restene av maten kan bli nattmat? Vi hadde ikke "tid" til nattmat. Vi måtte være ute av lokalene kl 02 og middagen ble ferdig kl 22. I mellomtiden var det kaffe, kake, øl osv. Tenk på om det er tid. Ellers synes jeg pølser er strålende!

Skrevet

Vi har karafler som vi skal helle kartongvin i. Vi skal ha en salt suppe og rundstykker til nattmat, men det var fordi mannen syntes at pølser virka for trashy. Jeg liker pølser, jeg :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...