Gjest Doryr Skrevet 3. juli 2012 #1 Skrevet 3. juli 2012 Heisann! Har en ting jeg lurer på, og har både brukt google og spurt diverse mennesker om saken - men sitter likevell uten svar. Kusina mi har hatt anoreksia. Hun har hatt et helt år med denne "sykdommen" og det har vært svært trist og nervepirrende for oss rundt henne. Heldigvis har hun blitt bedre i det siste og har begynt å spise normalt den siste måneden. Det jeg egentlig lurer på er hvordan blir det nå som hun spiser normalt igjen? Kommer hun til å veie det samme som hun gjorde før hun fikk anoreksia? Kommer hun til å legge på seg mer kilo enn det hun veide? Kommer det til å være vanskelig for henne å gå opp? Om det er noen som har mye kunnskap på dette området og legger igjen et svar blir jeg veldig glad!
Gjest Wei Wei Skrevet 3. juli 2012 #2 Skrevet 3. juli 2012 Jeg vil tro at hun blir normalvektig hvis hun begynner å spise normalt. For å bli overvektig må hun overspise eller spise usunt, og jeg tror ikke at hun kommer til å endre synnet på mat så radikalt.
2shy Skrevet 3. juli 2012 #3 Skrevet 3. juli 2012 Først og fremst, anoreksia er ingen "sykdom", det er en sykdom. Hun vil gradvis legge på seg hvis hun holder seg til normalt matinntak. Om hun vil veie 5 kilo mer eller mindre hun gjorde før hun ble syk er ikke det viktige, det viktige er at hun blir normalvektig og får bukt med problemene som har ført til at hun ble syk i utgangspunktet. 2
Gjest kittycat Skrevet 3. juli 2012 #4 Skrevet 3. juli 2012 Det eneste som er sikkert er at ja: det vil bli vanskelig for henne å gå opp. For alt vi vet går ting veldig bra ellers faller hun tilbake i gamle dårlige rutiner. Det er kjempevanskelig, fikk nesten en spiseforstyrrelse selv og det er veldig lett å bare "gi opp" og ty til sine egne matvaner. Men du kjenner henne best og du sier det har vært svært nervepirrende for dere rundt.. hvordan..? Har hun vært innlagt? Vet du om hun går jevnlig til noen spesialister som psykolog, ernæringsfysiolog eller lignende? Veldig viktig at hun har støtte å gå til om hun trenger det. La oss si ting har gått rimelig greit i en uke i forhold til tidligere der det bare gikk fint i noen dager, så kan én dårlig dag trigge ut noe som gjør at hun faller tilbake. Ett tips er å ikke la henne være alene. Jeg har isolert meg mye og mye lettere for meg da å kjøpe inn mye mat og spise det hele dagen på rommet mitt alene. Ikke spør henne om dette, men vær klar over at enkelte med spiseforstyrrelser søker nettet for såkalt "thinspo". Inspirasjon til å bli tynn. Bilder, tips til å gå ned i vekt.. Bare vær klar over det i tilfelle hun skulle sitte mye på dataen.
Gjest kittycat Skrevet 3. juli 2012 #5 Skrevet 3. juli 2012 Husk også at vekten ikke alltid har noe å si. Hun kan spise, men tusen tanker kan foregå i hodet. Hun kan til og med bruke spising som en form for mental selvskading. Liksom en anorektiker skal trene mest mulig og spise minst mulig. En som selvskader mentalt kan da spise mer enn hva en med anoreksi vanligvis ville tillatt seg selv.
Gjest Doryr Skrevet 3. juli 2012 #6 Skrevet 3. juli 2012 Takk for svar! Grunnen til at det har vært nervepirrende er fordi vi har sett henne blitt tynnere og tynnere, spist mindre etc. foreldrene hennes jobber mye, så de legger ikke merke til hva hun spiser (eller ikke spiser). Hun er heldigvis på bedringens vei og spiser normale matmengder. Jeg prøver å være mye med henne slik at hun blir "passet på". Vi spiste her om dagen og jeg sa at det var godt å se henne spise. Da svarte hun: ja, nå blir jeg vel overvektig om noen måneder...Jeg prøvde å si at det var tull, men hun fortalte om ting hun hadde lest på nettet om at man legger på seg mer enn før etter man har spist så lite. Det er vel ikke sant? Selv syns jeg det høres idiotisk ut. Håper denne jenta blir bra snart. Hun er veldig ung- 15 år.
2shy Skrevet 3. juli 2012 #7 Skrevet 3. juli 2012 husk at spiseforstyrrelser ofte dreier seg om et annet underliggende problem. Det kan være at hun føler seg usikker/avvist på skolen, blir mobbet, ikke har det bra hjemme, og gjør dette som et rop om hjelp. Det er veldig lurt å snakke med noen profesjonelle så hun får bukt med problemer hun har. 1
juliane Skrevet 3. juli 2012 #8 Skrevet 3. juli 2012 Det som er viktig å huske på er at hun slettes ikke er frisk selv om hun har begynt å spise igjen. Det finnes selvsagt unntak, men jeg vil tro de aller fleste anorektikere har det verre psykisk når de begynner å spise igjen enn i den perioden de går ned. Ikke bare har de mistet kontrollen de strevde sånn med å få, men alle andre er superhappy og tror plutselig man er frisk igjen, bare fordi man legger på seg. 1
Gjest Doryr Skrevet 3. juli 2012 #9 Skrevet 3. juli 2012 (endret) Takk for info. Jeg merker hun er redd for å legge på seg mer enn det hun veide før hun startet. Det gjør hun vel ikke dersom hun spiser normalt? Jeg prøver å roe henne, for hun har aldri vært overvektig. Men hun nevner det hver dag om at hun kommer til å legge på seg mer... Endret 3. juli 2012 av Doryr
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #11 Skrevet 3. juli 2012 Som sagt så blir man ikke frisk fra anoreksi bare fordi man spiser. Mange som prøver å bli friske fra anoreksi ender dessverre ofte opp med bulimi i stedet. Dersom hun er livredd for å legge på seg, så er hun ikke frisk. Jeg håper at hun får profesjonell hjelp, dersom ikke bør du oppfordre henne til det. Anonym poster: 2cc627e71a74cd43e6cb0067b0ddd6b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå