Gå til innhold

Jenter i forsvaret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som jeg skrev, verneplikt bør gjelde for alle eller ingen, ikke kun gutta. Per dags dato har vi ikke likestilling på dette området. Vil også legge til at verneplikten ikke er fullt så absolutt som du skal ha det til, all den tid det er mye man kan finne på for å slippe førstegangstjenesten.

Dette er feil, blir man innkalt er man pliktig. Man kan påberope seg å være pasifist og få sivil tjeneste. Eventuelt kan man bløffe på seg lidelser.

Likestilling ville være å kalle inn jenter til verneplikt i forsvaret på lik linje med gutta. Ditt forslag derimot tar likestillingen ett steg frem og fem tilbake!

Ja, enig i at både jenter og gutter skal innkalles. Jeg er ikke enig i at mitt forslag tar likestillingen tilbake, men mer som ett skritt frem (begge kjønn innkalles til tjeneste), og ett tilbake (til typiske kjønnsrollemønstre). Jeg ser ikke at dette er verre enn dagens ordning (hvor kun menn innkalles til tjeneste). Samtidig så får man dekket et stort behov for arbeidskraft i helsesektoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er feil, blir man innkalt er man pliktig. Man kan påberope seg å være pasifist og få sivil tjeneste. Eventuelt kan man bløffe på seg lidelser.

Ja, enig i at både jenter og gutter skal innkalles. Jeg er ikke enig i at mitt forslag tar likestillingen tilbake, men mer som ett skritt frem (begge kjønn innkalles til tjeneste), og ett tilbake (til typiske kjønnsrollemønstre). Jeg ser ikke at dette er verre enn dagens ordning (hvor kun menn innkalles til tjeneste). Samtidig så får man dekket et stort behov for arbeidskraft i helsesektoren.

Var dette med å bløffe på seg mer eller mindre alvorlige lidelser jeg siktet til i mitt forrige innlegg, da jeg skrev at verneplikten ikke er absolutt. Mulig terminologien min ikke er helt korrekt, men du skjønner hva jeg mener.

Joda, forslaget ditt tar likestillingen frem i den forstand at begge kjønn innkalles til tjeneste, men å påtvinge typiske rollemønstre ved at militæret er forbeholdt gutter og helsesektoren forbeholdt jenter blir helt feil. Jeg er derimot mindre skeptisk til et forslag der både gutter og jenter kan bli kalt inn i militæret og både gutter og jenter kan bli kalt inn til arbeid i helsesektoren. Alternativt at verneplikt for gutter blir fjernet;)

TS, beklager - ikke meningen å kuppe tråden din. Jeg synes det er flott at du skal i militæret. Tror det vil bli en tøff, men lærerik opplevelse. Hadde kanskje stilt på sesjon selv om jeg hadde vært 10 år yngre og uten forpliktelser:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Innen kvinner får nøyaktig samme fysiske kravene som gutta så vil jeg anse kvinnelige soldater som mindreverdige. Legg så til at det i min tid i forsvaret var latterlig mye drama knyttet til jentene så er ikke inntrykket mitt særlig mye bedre.

Vel, men da håper jeg at jeg aldri leser at du har skrevet og klaget på at kvinner ikke tar sin tørn innenfor forsvaret som et "svar på at feminismen har kommet for langt og overkjørt menns privilegium". :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, men da håper jeg at jeg aldri leser at du har skrevet og klaget på at kvinner ikke tar sin tørn innenfor forsvaret som et "svar på at feminismen har kommet for langt og overkjørt menns privilegium". :skratte:

Det kan jeg love deg aldri skjer. Jeg venter ennå på at kvinner skal gidde å ta ansvar for alle rettighetene de har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men helst ingenting ikke sant? Dette valget har ikke de guttene som blir kalt inn til tjeneste.

Nei, for det er jo kjeeempevanskelig å komme seg unna =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, for det er jo kjeeempevanskelig å komme seg unna =P

Slettes ikke, og det er ikke det jeg mener heller.

Skal du ha det inn med mindre teskje eller klarer du å få det inn hvis du prøver én gang til selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Har full forståelse for at du ikke vil gjøre det personlig.

For menn er ikke dette et frivillig valg, hvorfor denne forskjellsbehandlingen?

Og dessuten, helsevesenet trenger jo også billig arbeidskraft.

Ja du kan så si, jeg har som sagt ingenting til overs for verneplikt, det er urettferdig og går imot mye av det jeg tror på.

Helsevesenet driter jeg i, når jeg blir gammel så skal jeg flytte til et friere sted å røyke pot til krampa tar meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med kvinner i forsvaret, men de bør kunne oppfylle de samme kravene som menn. Krav skal være krav.

Helst hadde jeg sett at alle ungdommer etter videregående skulle utført et pliktår i nasjonens tjeneste, slik tradisjonen med verneplikttjeneste har vært for menn. For kvinner kunne dette vært sivil tjeneste som f.eks intensivkursing i enkle omsorgstjenester for å avlaste en allerede presset helsesektor. Det kan være alt fra å holde eldre med selskap, enkel pleie og transport, husarbeid osv.

Men hva faen? Så kvinner skal tvinges tilbake i gamle kjønnsrollemønstre? Hvorfor kan ikke mannfolka ha pliktår i helsevesenet, så kan jentene leke krig i skogen?

(eller aller helst avskaffe hele verneplikten. Pliktår er jeg overhodet ikke for)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Vi har aldri hatt likestilling i verneplikt eller forsvar, dette har vært menns plikt.

Hvorfor er det brudd på likestillingen at kvinner blir satt til å arbeide i helsesektoren, når kun menn fra før blir kalt inn til tjeneste i forsvaret uten at noen hever et øyenbryn over det?

Det er jo et skritt i retning likestilling at også kvinner får en plikt til å bidra?

Da loven om pliktig allmen førstegangstjeneste kom, så tenkte ikke makthaverne på å få med damerne, de var mest interessert i å få dem tilbake til kjøkkenbenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva faen? Så kvinner skal tvinges tilbake i gamle kjønnsrollemønstre? Hvorfor kan ikke mannfolka ha pliktår i helsevesenet, så kan jentene leke krig i skogen?

(eller aller helst avskaffe hele verneplikten. Pliktår er jeg overhodet ikke for)

Spiller ingen rolle hvordan fordelingen blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan så si, jeg har som sagt ingenting til overs for verneplikt, det er urettferdig og går imot mye av det jeg tror på.

Helsevesenet driter jeg i, når jeg blir gammel så skal jeg flytte til et friere sted å røyke pot til krampa tar meg.

Flott at du har lagt planene og funnet behovene for din egen fremtid, selv om de ikke er akkurat relevante i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da loven om pliktig allmen førstegangstjeneste kom, så tenkte ikke makthaverne på å få med damerne, de var mest interessert i å få dem tilbake til kjøkkenbenken.

Jaha? Jeg kan ikke huske at 'damerne' har laget noen stor sak av at de ikke blir innkalt til verneplikttjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tren hardt, som regel må du regne med mer trening enn gutta, for din egen del.

Gjør jobben din.

Kjenn reglene.

Ikke ligg med medsoldater, dessverre har ikke tidene kommet lenger enn at det gir deg dårlig rykte.

Ikke kjemp for å være en av gutta, du kommer like langt ved å være kvinne, så lenge du følger punktene over.

Mvh tidligere troppsbefal, kvinnelig sådan

Anonym poster: fc5b706d631c3aae3662f87abb3cbd9c

Enig i dette! Jeg har selv også vært i forsvaret, og er der tildels fremdeles.

Og når vi først har begynt å diskutere likestilling og pliktår så mener jeg at både forsvaret og alle hadde hatt godt av at den tradisjonelle verneplikten avskaffes om man ikke innfører verneplikt for kvinner også.

Forøvrig er forsvaret mye bedre tjent med ett 100% profesjonelt forsvar med personell som virkelig ønsker å være der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Flott at du har lagt planene og funnet behovene for din egen fremtid, selv om de ikke er akkurat relevante i denne sammenhengen.

Like relevant som å dra inn helsevesenet i en tråd om kvinner som vil i militæret.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter at jenter tar denne rettningen. Styrker troppen på en dynamisk måte.

Gi jernet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du får bare krysse fingrene for at du ikke kommer utfor ett befal som tvinger deg

til å bade naken i lag med resten av troppen da...;)

Anonym poster: 0b6e33b77e1a6c98352624c82c43cd8d

Nei for å bade naken sammen med resten av troppen (også når alle de andre er jenter) er selvfølgelig livsfarlig! Når man potensielt skal ut i krig og kunne risikere livet så er det selvfølgelig viktig å vite hva som er farlig og hva man skal være redd for! Nakenhet, også sammen med samme kjønn, er i dag en av de store farene for dagens ungdom!

Anonym poster: ef1e80873b67be11ccdda8b8fc2a175f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får bare krysse fingrene for at du ikke kommer utfor ett befal som tvinger deg

til å bade naken i lag med resten av troppen da...;)

Anonym poster: 0b6e33b77e1a6c98352624c82c43cd8d

Dette er noe jeg ikke hadde hatt noe imot, da man må regne med å tørre slike små ting om man skal i krigen. Jeg ser ikke hvorfor det skal være annerledes for oss kvinner, selv om en hårsår berte fra Bodø ikke kan stå for det faktum at hun har valgt å joine Forsvaret.

Alle har da sett en naken kropp før, og det er ikke akkurat slik at man blir stående å stirre, da man har mer enn nok med å kjøre det en får beskjed om.

Så dette frykter jeg IKKE ;)

Anonym poster: 9c345596d4ef469b80fb40d0b61d7160

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt utrolig at den kollektive nakenskrekk for tiden står så sterkt at det kunne bli så mye mediablest om denne nakenbadingssaken.

Det er en nokså forrykt verden når det å bli sett naken, og se andre nakne, synes å ha blitt verre enn andre ting man kan pålegges å gjøre i forsvaret som å skyte, drepe og lemleste, eller selv bli skutt på.

Og det var egentlig et eksempel på likebehandling av jenter og gutter i forsvaret som ble fremstilt nærmest som et overgrep mot den blyge jenta.

Anonym poster: 79b486d92a9b2f312d713b80120c44bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle jentene jeg vet om som har vært i forsvaret, er like tøffe som gutta.

Anonym poster: 28a9418d2a0367281b04ad33cb3437e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...