Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal inn i forsvaret nå, og gleder meg veldig. Vet at det er delte meninger om hunnkjønn i militæret, men vil veldig gjerne høre hva dere på KG har å si om akkurat dette!

Tror dere vi jenter svekker troppen, eller er like gode som resten?

Jeg har trent i over et år for å ikke være en av disse sinkene, og det er noe jeg tror jeg kommer til å nyte godt av.

Hva tror DU? Jenter i forsvaret, bra eller dårlig?

Anonym poster: 9c345596d4ef469b80fb40d0b61d7160

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bra.

Jobber i Forsvaret. Har kun positive erfaringer med å ha kvinner i Forsvaret.

Anonym poster: 338eb49eba0a24a654398aefc8a84ae4

• Liker 3
Skrevet

Jeg skal i forsvaret i nærmeste fremtid, og har, som deg, trent i over et år for å få gode tilbakemeldinger på kravet.

Har også hørt at å være jente i forsvaret er mye pes, men det får så være. Jeg skal være god, på lik linje med guttene. Og jeg GLEDER meg! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får bare krysse fingrene for at du ikke kommer utfor ett befal som tvinger deg

til å bade naken i lag med resten av troppen da...;)

Anonym poster: 0b6e33b77e1a6c98352624c82c43cd8d

Skrevet

Jeg er mann, og jeg nektet militæret av samvittighetsgrunner, så jeg syns det er rart at jenter frivillig går inn i militæret.

Bort sett fra det ser jeg ingen forskjell på menn og kvinner i militæret. Kvinner kan være like gode soldater og befal som menn.

Fordelen med kvinner er at de selv velger det, så de er ihvertfall motiverte, og det er viktig.

• Liker 2
Skrevet

Innen kvinner får nøyaktig samme fysiske kravene som gutta så vil jeg anse kvinnelige soldater som mindreverdige. Legg så til at det i min tid i forsvaret var latterlig mye drama knyttet til jentene så er ikke inntrykket mitt særlig mye bedre.

• Liker 1
Skrevet

Jenter i forsvaret er ekstremt viktige. Vi vil ikke sette en gjeng med blå baller til å forsvare landet.

• Liker 2
Skrevet

Bra med kvinner i forsvaret, men de bør kunne oppfylle de samme kravene som menn. Krav skal være krav.

Helst hadde jeg sett at alle ungdommer etter videregående skulle utført et pliktår i nasjonens tjeneste, slik tradisjonen med verneplikttjeneste har vært for menn. For kvinner kunne dette vært sivil tjeneste som f.eks intensivkursing i enkle omsorgstjenester for å avlaste en allerede presset helsesektor. Det kan være alt fra å holde eldre med selskap, enkel pleie og transport, husarbeid osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker det, har vært der selv! Vi ble ikke forskjellsbehandlet, men det er viktig at du kan møte de kravene som blir satt til deg, samt ikke er pinglete. Vet dette blir ett kort svar, men dersom du/dere lurer på noe, er det bare å sende meg en PM så skal jeg heller svare dere mer utfyllende der :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal i forsvaret i nærmeste fremtid, og har, som deg, trent i over et år for å få gode tilbakemeldinger på kravet.

Har også hørt at å være jente i forsvaret er mye pes, men det får så være. Jeg skal være god, på lik linje med guttene. Og jeg GLEDER meg! :)

Mr.Dean som er jente? :fnise:

Skrevet

Mr.Dean som er jente? :fnise:

Haha, ja! Er da vel ikke rart det! :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte hørt at man har behov for flere jenter i forsvaret. Så hva trenger man jentene til?

Anonym poster: c8d49d5aeb2f5f2ae6b55737f37bbe99

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Bra med kvinner i forsvaret, men de bør kunne oppfylle de samme kravene som menn. Krav skal være krav.

Helst hadde jeg sett at alle ungdommer etter videregående skulle utført et pliktår i nasjonens tjeneste, slik tradisjonen med verneplikttjeneste har vært for menn. For kvinner kunne dette vært sivil tjeneste som f.eks intensivkursing i enkle omsorgstjenester for å avlaste en allerede presset helsesektor. Det kan være alt fra å holde eldre med selskap, enkel pleie og transport, husarbeid osv.

Fy fader om noen hadde presset meg inn i omsorgstjenesten hadde jeg forlatt landed, fysj. Ikke faen om jeg vil stå i et år å bytte bleier, tørke sikkel og lukte som en gammel dame. Da hadde jeg heller tatt militæret, selv om jeg ikke har noe til overs for verneplikt heller.

Endret av Raindrops
  • Liker 4
Skrevet

Fy fader om noen hadde presset meg inn i omsorgstjenesten hadde jeg forlatt landed, fysj. Ikke faen om jeg vil stå i et år å bytte bleier, tørke sikkel og lukte som en gammel dame. Da hadde jeg heller tatt militæret, selv om jeg ikke har noe til overs for verneplikt heller.

Har full forståelse for at du ikke vil gjøre det personlig.

For menn er ikke dette et frivillig valg, hvorfor denne forskjellsbehandlingen?

Og dessuten, helsevesenet trenger jo også billig arbeidskraft.

Skrevet

Da kunne vi jo bytta da =) Heller 5 år i militæret enn et år med bleieskift på gamlingane =P

AnonymBruker
Skrevet

Tren hardt, som regel må du regne med mer trening enn gutta, for din egen del.

Gjør jobben din.

Kjenn reglene.

Ikke ligg med medsoldater, dessverre har ikke tidene kommet lenger enn at det gir deg dårlig rykte.

Ikke kjemp for å være en av gutta, du kommer like langt ved å være kvinne, så lenge du følger punktene over.

Mvh tidligere troppsbefal, kvinnelig sådan

Anonym poster: fc5b706d631c3aae3662f87abb3cbd9c

• Liker 4
Skrevet (endret)

Poenget er - hvorfor skal denne verneplikten omfatte arbeid i helsesektoren for jenter og militæret for gutter?? Snakk om forskjellsbehandling og tre steg tilbake for likestilling!

Edit: Når det gjelder likestilling - vil legge til at verneplikt bør omfatte alle eller ingen, ikke kun gutta.

Endret av mac84
  • Liker 3
Skrevet

Poenget er - hvorfor skal denne verneplikten omfatte arbeid i helsesektoren for jenter og militæret for gutter?? Snakk om forskjellsbehandling og tre steg tilbake for likestilling!

Edit: Når det gjelder likestilling - vil legge til at verneplikt bør omfatte alle eller ingen, ikke kun gutta.

Vi har aldri hatt likestilling i verneplikt eller forsvar, dette har vært menns plikt.

Hvorfor er det brudd på likestillingen at kvinner blir satt til å arbeide i helsesektoren, når kun menn fra før blir kalt inn til tjeneste i forsvaret uten at noen hever et øyenbryn over det?

Det er jo et skritt i retning likestilling at også kvinner får en plikt til å bidra?

Skrevet

Da kunne vi jo bytta da =) Heller 5 år i militæret enn et år med bleieskift på gamlingane =P

Ja, men helst ingenting ikke sant? Dette valget har ikke de guttene som blir kalt inn til tjeneste.

Skrevet

Vi har aldri hatt likestilling i verneplikt eller forsvar, dette har vært menns plikt.

Hvorfor er det brudd på likestillingen at kvinner blir satt til å arbeide i helsesektoren, når kun menn fra før blir kalt inn til tjeneste i forsvaret uten at noen hever et øyenbryn over det?

Det er jo et skritt i retning likestilling at også kvinner får en plikt til å bidra?

Som jeg skrev, verneplikt bør gjelde for alle eller ingen, ikke kun gutta. Per dags dato har vi ikke likestilling på dette området. Vil også legge til at verneplikten ikke er fullt så absolutt som du skal ha det til, all den tid det er mye man kan finne på for å slippe førstegangstjenesten.

Likestilling ville være å kalle inn jenter til verneplikt i forsvaret på lik linje med gutta. Ditt forslag derimot tar likestillingen ett steg frem og fem tilbake!

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...