Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg elsker å:

-skrive

-lese

-jobbe med hendene, som i sløyd og formingsfag

-er kreativ

-fotografere

-gjøre tekniske ting

?

Anonym poster: c8c92eeb208af4d32aafed0d40cf2539

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærer i form og farge?

Skrevet

Det er fristende å skrive kunstner, men det er svært vanskelig å leve av kunsten.

Lærer i mediefag, kanskje? Da får du lest og skrevet, og du får være kreativ når det gjelder undervisningsopplegg, samt brukt foto o.l. i faget. Lærer i formgivingsfag (som Silfen nevner) kunne sikkert også være noe.

AnonymBruker
Skrevet

Reklamebransjen, lage vindusutstillinger?

Anonym poster: bcdb2b37adc45c28dcd12da0ee140676

Skrevet

Eller sånn der som setter opp sider i blader og sånt, hva blir det da, grafisk designer?

AnonymBruker
Skrevet

ts her :)

hm... jeg har ikke tenkt på reklame, så jeg skal se hva mer det immebærer :) Lærer er noe jeg definitivt ikke vil bli. Jeg har også tenkt å jobbe for meg selv, men aner ikke innen hva.

Flere forslag? :)

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis så smart å velge en hobby som yrke, for da kan du bli veldig lei det. Men for noen funker det jo :)

PR, reklame, jobbe med informasjon/kommunikasjon (f.eks. være presseansvarlig og ansvarlig for innhold på nettsider og medlemsblader), jobbe i forlag, grafisk designer, journalist, webdesigner, hovslager, møbelsnekker... Du har så forskjellige interesser at det er litt vanskelig å vite hva som kan være relevant for deg. Du kan jo se litt på jobbfeber.no eller finn.no og se om du finner noen jobber som ser interessante ut, så kan du finne ut hvilken utdanning du trenger til det etterpå :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ørekirurg.

Anonym poster: 3b223d326723264464fcb68d44838438

AnonymBruker
Skrevet

Det er karriereveiledningstester og verktøy på NAV.no. :)

Anonym poster: 4efbf4ac83041f188777900d2730718d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ikke det verktøyet på NAV :klo:

Skrevet

Jeg hadde vært forsiktig med å velge hverken kunst eller designfag, og også mediefag - det er ufattelig mye konkurranse, og da er det ikke nok å like sånt - man må virkelig brenne for dette med det hele. Dvs det må være at man absolutt ikke kan forestille å gjøre noe annet. Så hvis du ikke er sikker fra før - da hadde jeg heller tenkt at behold alt dette som hobby og heller jobb med noe annet.

Jeg tror også at det er nærmest umulig å få tips om sånt fra andre - du må jo ha noe anelse av det du kunne tenke å gjøre, evt absolutt ikke vil gjøre. Sitt ned med en studiekatalog og bla litt og se om du finner noe som fenger?

Skrevet

Er enig med bond, jobber selv i et kreativt fag og kan si at det er vanskelig. En ting er at det utdannes flere grafiske designere/illustratører/interiører/media- og reklamefolk enn markedet faktisk trenger! En annen ting er at det er kun de aller flinkeste og interesserte som lykkes. Konkurransen er ekstremt stor.

Jeg jobber også for meg selv og driver eget foretak. Sikkert mange som synes jeg er heldig, men det er vanskelig. Selv om jeg har ståpåvilje så kan det til tider være slitsomt å være sin egen sjef, og ha ansvar for absolutt alt. Fra regnskap til markedsføring, kundekontakt osv.

Så at noen foreslo å bli lærer innen formgiving. Det synes jeg var et godt forslag. Lærer generrelt, kanskje spesiellt for grunnskolen, får jo holde på med litt av hvert og sikkert en del kreative ting også.

Skrevet

Navs interessetest finner du her: http://tjenester.nav.no/veiledning/interessetest.0

Jeg tenker som Bond at du bør bla i studiekataloger og se hva som vekker interesse. Hvor gammel er du? Et år på folkehøgskole er heller ikke dumt, både for å modnes, oppleve nye ting, arbeide med ting du liker og for å finne ut hva du vil studere (hvis du vil studere).

Det kan også være lurt å ha noe som hobby, og ha noe annet som yrke. Er det i yrkeslivet må man prestere, og ofte konkurere, og en del kan miste gleden ved hobbyen når disse kravene kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...