Gå til innhold

Er det vits å søke på jobber uten erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er nyutdannet for andre gang, en utdannelse som ikke er rettet mot et spesielt yrke, og min tidligere utdannelse er veldig smal og ikke noe man finner fast fulltidsjobb innen. Jeg har en liten deltidsjobb som starter i august, men må finne meg annen jobb i tillegg fort som fy for å klare husleie fremover uten lånekassen.

Så da ser jeg jo på Finn hver dag, og legger inn informasjon hos diverse vikarbyråer, men er usikker på hva som er "lov" å søke på og ikke. F eks, kom nettopp over et kortere vikariat som kontorarbeider, men det står at man må ha relevant erfaring. Det har jeg ikke, men sikker på jeg kunne klart jobben fint med opplæring (som jeg regner med alle får?). Er det vits for meg å søke på slike jobber?

Håper noen kan hjelpe meg med noen veiledende tips, jeg vet så lite om hva som er vanlig, tidligere har det stort sett blitt vaske/kantine/kassejobb når jeg har jobbet utenfor utdanningen min. Vil gjerne prøve noe annet nå som jeg endelig har bachelorgraden i boks.

Forresten, har man rett på noe fra Nav hvis jeg ikke klarer få meg jobb snart? Den lille deltidsjobben min er ikke i nærheten av å dekke kommende utgifter...

På forhånd takk for svar!

Anonym poster: bab1a428fd54eec9d50abd5aaa5af761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk.Franzen

Dersom det står MÅ ha relevant erfaring får du den neppe. Dersom det derimot står at relevant erfaring er ønskelig, kan du ha en sjanse. Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare søkt på alle jobber jeg kom over uten å være kritisk. Du taper ikke noe på det uansett.

Jeg søkte selv på en stilling der det sto at vekterkurs var ønskelig og at jeg måtte beherske engelsk samt ha god fysisk/psykisk helse. For det første så har jeg smålig angst for å prate engelsk offentlig, for det andre så har jeg aldri trent eller vært fysisk aktiv. Fikk jobben uansett.

Så det er garantert verdt å søke uansett, man vet aldri! ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Du har jo ingenting å tape på å søke, hvis de MÅ ha en med erfaring vil de uansett ikke be deg på intervju.

Opplæring får du, men opplæringa kan være så elendig at du skulle ønske du hadde erfaring. ;-) Men heller det enn ingen jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janus

Det har jeg ikke, men sikker på jeg kunne klart jobben fint med opplæring (som jeg regner med alle får?). Er det vits for meg å søke på slike jobber?

Absolutt og det at du har en bachelorutdanning har en stor verdi i seg selv, så sant du ikke har svært dårlige karakterer.

Fortell det du sier til oss i søknaden din. Vis at du er sulten, villig til å stå på, har lyst til å lære og kommer til å gjøre det du kan for å prestere.

Arbeidsledigheten i Norge er veldig lav nå, noe som taler til din fordel. Så sant du ikke søker på ekstremt spesialiserte yrker som lege, revisjon, ingeniør, etc, så har du gode muligheter.

Lykke til og rapporter tilbake når du er i jobb! Ok?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I stedet for å sitte å se på finn så let heller frem firmaer der du vet din kompetanse er nødvendig og ring de. Selv om de ikke har noe utlyst kan det være de har behov for folk allikevel. Jeg har fått jobbtilbud på denne måten nå. :)

Anonym poster: f69fa6b9e40fdbdfe941aa188b5aa081

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må rett og slett lære oss å gro baller. Er det en jobb som virker interessant, så søk.

Hva har du å tape?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

ingen jobber har som krav at du IKKE har erfaring da!

Du må nesten søke på jobber for å i det hele tatt få erfaring ;)

Anonym poster: 54b7bb6fae9bc1722567ef1017e076f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her, dette høres bra ut, tusen takk for tips til alle sammen, da skal jeg gå igang og søke på den kontorjobben i kveld!

Jeg tenkte mer i hovedinnlegget på om det var noen sånne uskrevne regler som ville gjort at det virket mot sin hensikt å søke når jeg ikke passer helt til beskrivelsen, sånn type at det ville signalisere at jeg ikke hadde skjønt noenting :gjeiper: . Men om det ikke er det er jo det flott, da er det jo mye mer å søke på!

Når det gjelder karakterer så er de veldig sprikende, jeg vet ikke hva som blir regnet som bra og dårlig. Jeg har fem A, seks B, en C og fire D :sjenert: ... Har også et utvekslingsopphold med mange småfag, fra det er det tolv A, to B og en C.

Siden dere var så greie å flinke med tips, har dere noen råd til søknadsskriving? Har aldri fått jobb gjennom søknad, jeg tror jeg skriver for formelt, kort og kanskje "kjedelig", og at jeg ikke skryter eller fremhever mine bra sider nok, rett og slett fordi det er så relativt hva som er bra og ikke, og jeg vet ikke hva jeg skal dra frem eller hvordan. I tillegg synes jeg det er vanskelig å variere språket spesielt når man da skal fortelle om seg selv, jeg føler at alle setningene begynner med "jeg". Noen triks for å få en god søknadstekst? :skravle:

Anonym poster: bab1a428fd54eec9d50abd5aaa5af761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode søknadstips flommer det over på nettet av, så ta et søk på Google og finn ulike "slik skriver du søknad"-artikler.

Men, ett råd vil jeg gi deg,- skriv korrekt språk. Sjekk både søknaden og CVen flere ganger (få noen som både tør og er kompetente til å rette på deg dersom du er usikker). Jeg mottar flere søknader i min jobb, og personer som har slurvefeil i søknadene kaller jeg heller ikke inn på intervju.

Det kan virke krasst, men dersom du ikke gjør deg flid med noe så "enkelt" som en jobbsøknad hvor du skal selge deg selv, hvordan vil du da fungere i en jobb hvor jeg forventer at du er nøyaktig og ikke slurver? For meg så et det motsatte av kvalitet slurv.

Karakterene er jeg ikke alltid så opptatt av. Du kan være en glimrende kandidat for meg uten de høyeste karakterene, dersom du har andre kvaliteter. En høyere utdanning betyr for meg at du har tilegnet deg kunnskap, samt at du har lært deg hvordan du skal tilegne deg kunnskap. Det siste er noen ganger vel så viktig for meg. Har du hatt andre aktiviteter ved siden av studiene, verv eller lignende? Dette teller positivt for meg og mange andre. Husk å få det med på CVen.

Angående erfaring: Skriver jeg i søknadsteksten at jeg forventer erfaring, mener jeg det. Sannsynligheten for at jeg kaller deg inn da, er lik null. Men, det er ikke sikkert at andre er som meg, derfor anbefaler jeg deg å ta en telefon til kontaktpersonen for stillingen og forhøre deg. Det er også en fin måte å presentere seg som kandidat på, samt at du i søknadsteksten kan vise til telefonsamtalen.

Mange stillinger som jeg lyser ut krever spesialistkompetanse. Dersom det står i søknadstittelen at jeg søker etter en seniorplanlegger, og at det lenger ned i brødteksten står at jeg forventer at du kan EPCI-planlegging samt systemer som Safran og SAP, betyr det at jeg forventer denne kompetansen. Dersom du ikke forstår de begrepene som står, eller hva som kreves er du ikke rett kandidat. Da hjelper det lite at du tenker at du er flink til å planlegge...

Utover dette skulle jeg gjerne ha gitt deg noen mer konkrete tips, kan du si noe om hva du har bachelor i?

Lykke til ;)

Endret av Grylet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er arbeidssøker selv og alle utlysningstekstene jeg har sett skriver at de ønsker noen med erfaring, men man må ha jobb for å få erfaring. Søk i vei, en dag får du deg jobb! Skriv om at du lærer fort og har div erfaring som du kan knytte til jobben (hvis du har det, og skriv selvsagt ikke bokstavelig "div erfaring")

Anonym poster: 97c2924fb10929d2b2b24de10a139134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er arbeidssøker selv og alle utlysningstekstene jeg har sett skriver at de ønsker noen med erfaring, men man må ha jobb for å få erfaring. Søk i vei, en dag får du deg jobb! Skriv om at du lærer fort og har div erfaring som du kan knytte til jobben (hvis du har det, og skriv selvsagt ikke bokstavelig "div erfaring")

Og lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Vi må rett og slett lære oss å gro baller. Er det en jobb som virker interessant, så søk.

Hva har du å tape?

Jeg er faktisk enig. Jeg søkte nylig en jobb selv om jeg ikke var kvalifisert, og nå er jeg innkalt til intervju. Hadde helt glemt hele søknaden siden jeg uansett ikke var kvalifisert erfaringsmessig, bare utdanningsmessig. Ta en sjans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...