AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #1 Skrevet 3. juli 2012 Hei! Jeg skal male to gamle spisestuestoler hvite. De er ikke malt fra før, men lakket. Jeg har forstått at jeg må slipe de ned, så jeg har begynt å slipe de ned med sandpapir. Men hva nå? Hva slags maling? Vannbasert/Olje? Må jeg grunne (regner med det?)? Får man forresten kjøpt små spann med maling? Syns jeg bare ser disse treliterene overalt, men trenger jo ikke så mye. Hva slags hvitt er det egentlig fint å male møbler i? Helt hvit basefarge? Eller en annen farge? Anonym poster: 8cb7f959828150aacc5201eb945b7b92
Rødvinspiken Skrevet 3. juli 2012 #2 Skrevet 3. juli 2012 Heisann Du er godt igang allerede Du må nå vaske stolene med husvask om du har det. Evt. salmiakkvann. Du bør grunne for å få et best mulig resultat. Du får kjøpt malingspann på 1 liter. Jeg ville valgt en vannbasert oljemaling til stolene. Du får hjelp til å finne riktig maling i butikken. Hadde ikke gått for helt hvit, men f.eks. eggehvit. Den oppfattes som hvit men er ikke så "skrikende". Jeg hadde brukt pensel og svamperull til å male med. Jeg synes svamperull gir det peneste resultatet, men du trenger også pensel for å komme til over alt. Lykke til! Regner med at du kommer til å bli strålende fornøyd med de "nye" stolene
Frk. Belle Skrevet 4. juli 2012 #3 Skrevet 4. juli 2012 (endret) Gøy med maling av møbler - stolene blir sikkert kjempeflotte. Lady Supreme Finish fra Jotun er en super maling til møbler. Blankhetsgrad velger du selv men jeg synes det er stilig med helblank.. Stemmer også for eggehvit - jeg har malt spisebord og salongbord i det. Hvis du vil ha litt mer farge synes jeg de beige fargene Magnolia og Skandinavisk lys er fine.. Endret 4. juli 2012 av Frk. Belle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå