Gå til innhold

Har kjøpt meg speilreflekskamera!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere hobbyfotografer noen gode tips til en som har kjøpt seg speilreflekskamera for første gang? Er det noe tilleggssutstyr som er lurt å ha, noe som er lurt å gjøre, bilder å ta? :)

Anonym poster: bdb9023365999e6b358f487f240318b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les manualen, les om blender, lukkertid og iso (f.eks. her), og øv, øv, øv! Ta masse bilder, lær deg å kjenne kameraet.

Du trenger ikke noe mer i begynnelsen. Etterhvert vil du kanskje finne ut at du vil ha noe mer (bedre objektiver, objektiver med andre bruksområder, blits osv.), men du greier deg nok lenge med det du har. :)

Skrevet (endret)

Lurt i investere i en/et par gode linser utenom (telezoom for eksempel), for all del, den som følger med er stort sett grei nok den, men en god linse har mye å si for bildene, og det tok ikke lange tiden for min del før jeg så gleden og nytten i en annen og bedre linse. :)

I tillegg er stativ veldig kjekt å ha (syntes jeg), veldig kjekt når man skal ta bilder med lang lukketid og man er fullstendig avhengig av at kamera står i ro. Kontroll til selvutløser er også et kjekt tilbehør, men overhodet ikke et must. (kommer jo ann på om du i det hele tatt får bruk for slikt/kommer til å ta bilder hvor dette kan komme til nytte).

Ellers kommer det litt ann på hva du bruker kamera. til, noen linser og tilbehør passer perfekt til en ting, men er helt ubrukelig i en annen sammenheng osv. Så det må en nesten bare se litt ann.

Neste ekstratilbehør jeg har lyst på nå, er vanntett beskyttelse, så jeg kan ta bilder under vann! :)

Lykke til, les instruksjonen, lek og prøv deg frem med innstillinger, så skal du se du lærer deg å kjennne kameraet fort! :)

Endret av Namine
Skrevet

Lurt i investere i en/et par gode linser utenom (telezoom for eksempel), for all del, den som følger med er stort sett grei nok den, men en god linse har mye å si for bildene. :)

I tillegg er stativ veldig kjekt å ha (syntes jeg), veldig kjekt når man skal ta bilder med lang lukketid og man er fullstendig avhengig av at kamera står i ro. Kontroll til selvutløser er også et kjekt tilbehør, men ikke et must.

Ellers kommer det litt ann på hva du bruker kamera. til, noen linser og tilbehør passer perfekt til en ting, men er helt ubrukelig i en annen sammenheng osv. Så det må en nesten bare se litt ann.

Neste ekstratilbehør jeg har lyst på nå, er vanntett beskyttelse, så jeg kan ta bilder under vann! :)

Lykke til, les instruksjonen, lek og prøv deg frem med innstillinger, så skal du se du lærer deg å kjennne kameraet fort! :)

Jeg tror det er lurere å vent med objektivkjøp til man vet hva man mangler/vil ha. Det er ikke noe poeng å kjøpe et teleobjektiv hvis man finner ut at det er vidvinkel man brenner for. De fleste vil ha større glede av å lære seg å bruke det de har enn å kjøre på med bra objektiver i begynnelsen.

Skrevet (endret)

Jeg tror det er lurere å vent med objektivkjøp til man vet hva man mangler/vil ha. Det er ikke noe poeng å kjøpe et teleobjektiv hvis man finner ut at det er vidvinkel man brenner for. De fleste vil ha større glede av å lære seg å bruke det de har enn å kjøre på med bra objektiver i begynnelsen.

Trodde jeg fikk det frem i innlegget mitt, siden jeg skrev at test, lek med innstillinger, kommer ann på hva man bruker det til, og lær og kjenne/se litt ann men. ;) Men om det ikke kom godt nok frem; selvfølgelig må man finne ut av hva man trenger og får mest for pengene for. :) Men for min del tok det ikke lange tiden før jeg så gleden i en bedre linse med andre egenskaper. :)

Endret av Namine
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket objektiv anbefaler dere til å ha på reise der man vil fotografere strender og vakker natur? Og hvilket objektiv til å fotografere barn som er i full fart?

Og så lurer jeg på: Når jeg skal fotografere ungen min, og h*n løper i full fart, hvilke innstillinger eller hvordan gjør jeg det for at hun skal bli klar og ikke uklar, og resten rundt uklart? Eller resten rundt kan også være klart. Beklager dårlig ordvalg, men gikk litt fort her.

Anonym poster: bdb9023365999e6b358f487f240318b1

Gjest Wirmeline
Skrevet

Anbefaler deg å sette deg ned med manualen og denne artikkelen å prøve deg fram med innstillinger: Den fotografiske verktøykassen. Denne guiden forklarer ting enda litt enklere.

Nytt objektiv anbefaler jeg deg å vente med til du vet hva du trenger (føler du mangler).

• 3 uker senere...
Skrevet

ALDRI bruk auto ;) lær deg i ta bilder med å stille inn selv, det er da de blir aller best :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...