Gå til innhold

Utstyr til barnehagestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og funderer på hva man trenger til barnehagestart. Jeg har hørt mye om disse listene man får av barnehagen, men vi har ikke fått noen og jeg er litt rådvill.

Hva trenger man særlig av varme klær/ullklær til starten egentlig? Vi bor på vestlandet med mye vind og det er sjelden veldig varmt her. Er heldresser i ull noe dere bruker mye av? Og hva med støvler til en som nettopp har lært seg å gå?

Er det noen vits i å ha et eget regnsett til henne, eller funker vår/høstdressen (fra Reflex) greit frem til vi trenger vinterdresS?

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ha en heldress i ull. De i prins/prinsesseull fra Janus er helt supre :) Her har han hatt en sånn dress og noen strikkesett. Jeg har likt å ha i hvert fall en strikkejakke med en god lue til som han kan bruke når han sover i vogna.

Støvler er lurt, ja. De er ute uansett vær hos oss i hvert fall. Jeg ville kanskje kjøpt Dock Boots siden hun er så lita. De sitter bedre på foten og virker lettere å gå med. Vi hadde de med mest stoff på da han var på din jentes alder. Jeg ville også kjøpt regndress. Parkdressen holder ikke på alt vannet som kan komme ned. Og vi vet jo at det kan være en del :ler: Her har han hel regndress og regnbukse i tillegg. Den har vært svært lite brukt. Kanskje noen dager i august/september i fjor ;)

Dette ville jeg hatt til barnehagestart i august:

- Gode joggesko

- Støvler

- Parkdress

- Regndress

- Klær til å sove i

- Skifteklær

- Innesko? Her har vi bare hatt sånne gymsokker eller antisklisokker

Etterhvert ville jeg hatt:

- Ulldress

- Halvhøye sko (vi har jo en lang mellomsesong mellom joggesko og vintersko), men kanskje hun har typiske førstegangssko?

- Ullundertøy (han går ofte med body og strømpis i barnehagen også tar de bare på en ulldress mellom ytterdressen og undertøyet)

- Vinterklær sier vel seg selv? ;)

Skrevet

Jeg driver med samme forberedelsene for tiden. Jenta begynner når hun er 16 mnd. Storebroren begynte i fjor når han var 2,5, så jeg er da litt inne i hva som trengs og ikke.

Det jeg tenker å ha på plass av uteklær når hun begynner i august er:

-Vår/høstdress, hun har nå en Reimadress arvet etter broren, den er litt stor, så kan hende jeg kjøper en ny, da trolig en Reflexdress.

- Fleecesett, to-delt(hel dress til vinteren)

- Regndress, en som er tynn og myk, lett å bevege seg i. Jeg hadde en Lindex(Bamse)bukse etter eldste, som jeg nå har kjøpt en Reima regnjakke til. På de våteste dagene er nok regndress å foretrekke foran vår/høstdress.

- God lue og tynne votter.

Min jente går ikke enda, så sko/støvler er ikke helt aktuelt, om hun da ikke begynner innen barnehagestart. Men jeg kommer til å kjøpe Stonz eller Reima sine tilsvarende når det nærmer seg.

Om hun skulle begynne å gå kjøper jeg nok noen gode sko, muligens med Gore tex.

Det er vel delte anbefalinger ang støvler når de nettopp har lært seg å gå. Men samtidig går de jo ikke så altfor mye ute når de nettopp har lært å gå, så den store skade kan det da ikke gjøre. Det viktige er vel at de holder seg tørr. Om det blir støvler kjøper jeg nok noen som er myke og lette.

Jeg kommer ikke til å ha noe ull til henne før uti september(avhengig av vær og temp) Har både hel og todelt ulldress, men blir trolig den hele som blir brukt i bhg.

Ellers må man ha innesko og skifteklær, hvertfall 2 skift liggende i barnehagen, bodyer, gensere, bukser, sokker/str.bukse.

Du får sikkert den infoen du trenger ved oppstart. Er det noe som mangler sier de nok i fra. Og er det noe du luere på om hun bør ha, er det bare å spørre de.

Skrevet

Tusen takk for svar! :blomst:

Hun skal gå i idrettsbarnehage, med fokus på friluftsliv. De skal være ute hver eneste dag, nesten uansett vær.

Vi har en heldress i Janus sin prinsesseull som trolig passer ut dette året. (Da har hun brukt den i nesten et helt år! Elsker at de er så gode i størrelsene. )

Regndress, ja. Har dere noen å anbefale? Heldress eller to-delt? :klo:

Og en fleecedress som du nevner Merlion, må vel være veldig greit å bruke de (få) dagene det faktisk er tørt her. :ler:

Dock Boots er notert. :nigo: Hun har forresten de typiske første skoene fra Ecco nå. Håper jo de holder en stund. Blodpris! :fnise:

Kan det være lurt å ha en lue med regnstoff utenpå? Vi arvet en fra Reima og jeg syntes egentlig den var ganske genial. Den passer ikke nå lenger da, så vi trenger eventuelt en ny en.

Skrevet

Holder på med samme forberedelsene her i huset også, her var det mange gode tips! :)

Jeg lurer på et par ting jeg også, håper det er greit jeg legger det her, Belle.

Regnvotter, kan det være noe? Skal begynne i bhg som er mye ute vår også, og vi bor i Bergen...

Merking av tøy, noen gode tips som funker bra og sitter godt?

Gjest pysepusen
Skrevet

Her er vi svært fornøyd med Reflex sine regndresser! :) Og ja, lue i regnstoff. Mye bedre enn sydvest synes jeg! :) Regnvotter er også bra! :tommelopp:

Vi har prøvd forskjellig merking og jeg foretrekker tusj eller stempel i klær hvor dette kan benyttes. På strikkeklær bruker jeg taggits (eller hvordan det nå skrives). Det er også greit med noen klistremerker f.eks. på smokker etc. (kan også brukes på regntøy/støvler). Noen klær må jeg bruke strykemerker på, men det er noe drit :fnise: Faller fort av så det må gjøres mange ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Regnlue hørtes genialt ut! Hetten blir stort sett ikke brukt, barna er veldig flinke til å ta den av selv.

Anonym poster: 23ae9eee4936849bd4c5c3d82eadd116

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sverger i alle fall til todelt regndress. Hvis det er vått på bakken, men ikke regner, kan de bruke bare buksen. Sørg for å kjøpe regnbukse med seler, og at strikken til å ha under skoene er utskiftbare (hullstrikk), de ryker stadig vekk. Regnvotter er også lurt, barna blir utrolig kalde på hendene hvis de blir våte.

Skrevet

Hvorfor er det ikke anbefalt å bruke støvler på barn som akkurat har lært å gå? Beklager avsporingen:)

Gjest pysepusen
Skrevet

Hvorfor er det ikke anbefalt å bruke støvler på barn som akkurat har lært å gå? Beklager avsporingen:)

For de gir ikke den rette støtten.

Skrevet

Jeg sverger i alle fall til todelt regndress. Hvis det er vått på bakken, men ikke regner, kan de bruke bare buksen. Sørg for å kjøpe regnbukse med seler, og at strikken til å ha under skoene er utskiftbare (hullstrikk), de ryker stadig vekk. Regnvotter er også lurt, barna blir utrolig kalde på hendene hvis de blir våte.

Vi brukte også todelt regndress. Og det var ofte buksa var i bruk uten jakka på grunn av våt bakke.

Anbefaler også regnvotter. Det blir fort kaldt for de små med votter som blir våte, og de kan ha tynne ullvotter under regnvottene hvis det er kaldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...