Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noe slikt? Tar forskjellig kosttilskudd, og er redd jeg får i meg for mye av enkelte vitaminer. Jada, kan selvfølgelig regne de ut selv, men ville vært enklere å taste det inn et sted, og sammenligne med referanseverdiene.

Anonym poster: 3649921c73de19f6bdc323e8cbb64f6e

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Anonym poster: 3649921c73de19f6bdc323e8cbb64f6e

Skrevet

Referanseverdiene er estimerte verdier og er ikke basert på faktisk behov. Det er også veldig vanskelig å teste for mangel av vitaminer og man må nesten bare se på symptomer.

Forøvrig er det sjeldent behov for vitamintilskudd dersom du spiser kjøtt og fisk (spesielt de fetere delene). Det dekker primærbehovet vårt for vitaminer. I tillegg får man også i seg litt vitaminer gjennom grønnsaker og frukt.

Det eneste vitaminet vi kanskje får i oss litt lite av her i nord er vitamin D. Og referanseverdien er veldig lav i forhold til det mange mener den bør være. Heldigvis er vitamin D en vitamin man kan teste for mangel av.

Det eneste du altså trenger av tilskudd (forutsatt at du ikke er veggis eller ekstremslanker deg) er et omega3-tilskudd med d-vitaminer. F.eks tran.

Spiser du lavkarbo kan det også være fornuftig med litt høyere inntak av bordsalt (for natrium) og et magnesium-tilskudd. Det har noe med at forbruket av dette øker når man bruker mer fett som energi.

Gjest sensasjon
Skrevet

diett.no

Der kan du legge inn alt du spiser også velge fra en rullegardin hvilke verdier du vil lese.

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis får du i deg for mye. Mangel på jern og vitamin D er det eneste som ofte er uvanlig hos kvinner i Norge. Hvis du er nøye med kosthold tror jeg ikke du trenger vitaminer i tillegg. Men jeg gjør det selv og klandrer deg ikke :P

Anbefaler en blodprøve om du lurer på om du mangler noe.

Anonym poster: 59d3c8895622645c89dec9bbe61d3254

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...