Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte et plagg i en Spar Kjøp butikk på fredag, men jeg angret (var ikke helt fornøyd med passformen) og ville levere tilbake plagget for å få pengene igjen. På kvitteringen står det "Byttes innen 7 dager mot fremvisning av kvittering". Jeg har ved flere tidligere anledninger angret på kjøp og fått pengene tilbake på Spar Kjøp uten problemer. Jeg hadde med kvitteringen også denne gangen, hvor det var dokumentert at jeg hadde kjøpt varen til fullpris for 200 kr. Problemet var at plagget var satt ned i pris i dag, så hvis jeg ville heve kjøpet ville jeg ikke få fullpris tilbake men 100 kr som varen kostet i dag. Og det samme om jeg ville ha byttet varen i noe annet, så ville jeg bare kunne byttet til varer som var verdt 100 kr. Lurer på om dette med å kunne angre på et kjøp er en service som klesbutikker tilbyr og kanskje ikke noe man har krav på, men jeg synes det var litt merkelig? Jeg synes jo ikke det var noen vits i å returnere plagget da, for da har jeg jo sånn sett betalt 100 kr for et plagg som jeg ikke får. Så jeg tok med meg plagget igjen og gikk. Mistenker at hun som satt i kassa var litt ny. Kunne jeg ha forventet å få full pris tilbake, eller tar jeg feil her?

Anonym poster: 11fce3e820812ceb4c7893832a5e9142

Videoannonse
Annonse
Gjest Blubberella
Skrevet

Det hørtes tvilsomt ut. Hvis varen var kjøpt til fullpris, du hadde kvittering og overholdt byttefristen høres det litt merkelig ut å bare gi deg salgsprisen tilbake. Jeg hadde kontaktet sjefen for butikken eller noen høyere opp i systemet for å høre om dette er tilfelle.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, Ylvina :-) Varen ble kjøpt til fullpris, jeg hadde kvittering og overholdt byttefristen. Fikk ikke med meg alt som står på kvitteringen i første innlegg, det står: "Byttes innen 7 dager mot fremvisning av kvittering. Gjelder ikke undertøy, strømper, badetøy og salgsvarer". Plagget jeg kjøpte faller ikke inn under noe av dette, bortsett fra at det nå var en salgsvare. Men jeg tolker det mer som at man ikke kan kjøpe en salgsvare og så forvente å få byttet den. Varen jeg kjøpte var en ordinær fullprisvare på fredag, og i dag var den på salg.

Spent på hva dere andre mener, spørs om ikke jeg skal ta meg en telefon i morgen og høre om dette stemmer. Er jo ikke mye penger det er snakk om, men synes det var litt irriterende likevel. Er ikke så flink til å snakke for meg, og køen bak var lang så jeg gikk bare :sjenert:

Anonym poster: 11fce3e820812ceb4c7893832a5e9142

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert dersom jeg ikke fikk bytte for 200 kroner når varen var nedsatt.

Og som du sier; dette er en ekstraservice butikkene tilbyr. Du har ingen rett til å få bytte varer kjøpt i butikk.

Anonym poster: 43612e78587611e27a97c5773efc593b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis man bytter en vare og får pengene tilbake så regnes dette som åpent kjøp ikke bytterett. Og det er det ikke alle butikker som tilbyr.

Men som noen skrev lengre oppe, så er det faktisk butikken som setter vilkårene for bytte og åpent kjøp. De kan med andre ord bestemme at du ikke får igjen hele beløpet. Det er mulig at butikken har forandret policyen sin fra sist du byttet noe der.

Om bytterett og åpent kjøp.

Endret av Armitage
Skrevet

Når butikken har satt sine egne premisser på kvitteringen, så hadde jeg krevd å få igjen 200 kr, da jeg har fyller nevnte kriterier.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du betalte 200 kr og ikke 100 kr og kan dokumentere det med kvitteringen så burde de ikke være gjerrige og kun gi deg 100 kr. Selv om det er noe ekstra butikken har som ikke alle andre butikker har så betalte du 200 kr, ikke 100 kr. Snakk med en leder i butikken.

Anonym poster: 5168caae83f0201427d0c25efbb0a43a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres merkelig ut.

Da jeg jobbet i butikk fikk kunden selvfølgelig riktig beløp tilbake så lenge kvittering kunne fremvises. Tror dette er vanlig policy i de fleste forretninger.

Ta med kvitteringen og plagget og gå tilbake, og be om å få snakke med butikksjefen.

Anonym poster: 8ebcf81ba57aa9e99348a05b74a7e536

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når butikken har satt sine egne premisser på kvitteringen, så hadde jeg krevd å få igjen 200 kr, da jeg har fyller nevnte kriterier.

Men saken her er vel at kvitteringen sier at hun har bytterett inntil 7 dager. Bytterett betyr at man kan bytte varen i en annen vare med tilsvarende verdi. Ikke at man skal få igjen pengene. Da heter det åpent kjøp og er noe helt annet. Åpent kjøp er det ikke så mange butikker som tilbyr, men bytterett er ganske vanlig. Mulig dama bak disken er dårlig opplyst om hvordan dette fungerer og har derfor gjort feil.

Anonym poster: 7292588b7d4dbc9d957a3c60ed9ff9fe

Gjest barista
Skrevet

Hør med noen andre, litt voksnere neste gang?

Fra mine dager fra Kid var bytteretten følgende:

Med kvittering: pris fra kvitteringen

Uten kvittering: dagens utsalgspris

Så det kunne gå begge veier. Både at folk uten kvittering fikk mer igjen for varen fordi de hadde kjøpt den på salg, eller at de fikk mindre fordi den på tidspunktet var på salg.

Men har man kvittering, ville jeg høyst tro at du skulle få fullpris tilbake.

Ta å send en mail til de å spørre? Evt. facebook side?

Skrevet

Men saken her er vel at kvitteringen sier at hun har bytterett inntil 7 dager. Bytterett betyr at man kan bytte varen i en annen vare med tilsvarende verdi. Ikke at man skal få igjen pengene. Da heter det åpent kjøp og er noe helt annet. Åpent kjøp er det ikke så mange butikker som tilbyr, men bytterett er ganske vanlig. Mulig dama bak disken er dårlig opplyst om hvordan dette fungerer og har derfor gjort feil.

Anonym poster: 7292588b7d4dbc9d957a3c60ed9ff9fe

Jammen, de ville jo ikke gi henne tilsvarende verdi i ny vare heller? Med mindre hun hadde flaks og fant noe annet som var halv pris av 200.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...